Lite äpplen och päron. Den sidana du hänvisar till är en studiobyggandssida. Och en styvkonstruktion medför att väggen svänger mindre vid kraftig ljudpåverkan. I ett normalt hem ligger man på ljudnivåer runt 75-90 dB inte mer. Samtidigt allstrar man inte mycket lågfrekvent bulelr heller. En inspelningsstudio med trummor och annat behöver ljudsaneras till 15-20 Hz ungefär. En normalbostad har inte dessa krav.

Min tolkning av ditt svar:

För vissa typer av ljud (lågfrekventa med hög volym) ger alltså en styv konstruktion bättre dämpning medan för andra typer av ljud (inte fullt så lågfrekventa med lägre volym) så ger det en *sämre* dämpning. Och den senare typen av ljud är mer karaktäristisk för "ljud som vanligtvis förekommer i bostadshus" och därmed ska man inte ha styv konstruktion i detta fall.

Rätt?

Enkelt sagt ja, iom att lågfrekventaljud sätter lågmassa i rörelse osv. Men den grundtesen räcker långt. Om man vill slippa en massa formler och breäkningar....

Tekopptekopp
Isolera med ekofiber:)

jag tror sågspån blandat med sand skulle ge stumt och tyst golv. I våra gamla golv ligger det underst ett lager torv/mossa, sedan sand/spån blandning utanpå. Där vi tidigare hade kallvind och numera cellulosaisolering hörs stegljuden bättre till nedre våningen.

Öronproppar, billigt o bra :-)

Sand används faktiskt än idag i moderna hus med inriktning på bra ljudegenskaper.

Här är ett exempel på en våningsskiljande konstruktion med 45 mm sand.

http://www.traguiden.se/upload/anvi...uktionsexempel/ljudisolering/R-0304-A21-L.jpg

1. 22 mm parkett.
2. 1 mm fibermatta.
3. 45 x 95 mm regel c 400 mm.
4. 45 mm grus eller sand mellan reglarna.
5. 20 mm styv mineralull.
6. 12 mm kryssfaner.
7. 45 x 220 mm träbjälkar c 600 mm.
8. 220 mm mineralull.
9. 25 mm akustikskiva.
10. 13 mm gipsskiva.
11. 15 mm brandgipsskiva.

Sanden skall i denna konstruktion öka totalvikten i konstruktionen. Detta gjorde man ofta förr i träbjälklag. Sanden gör också att man slipper ta så mycket hänsyn till träets mer eller mindre randomiserade ljudegenskaper. Sedan är det så att punkt 5 mineralullen är den dämpande fjädern för att ta hand om stegljudet. Här kan man välja dyrare material för att få ett bättre resultat.
25 mm akustikskiva? Borde inte detta vara en akustikprofil istället? Gör mer nytta som jag ser det. sedan är kosntruktionen totalt 470 mm vilket är i häftigasta laget. Jag tror att detta är för bjälklag i olika lägenheter.
Och en dyr lösning är det också.
Ca 600 kr/ m2 exklusive parketten som givetvis kan bytas ut mot spånskiva och annat ytskikt.
Men funkar gör det.

zankan skrev:
Sanden skall i denna konstruktion öka totalvikten i konstruktionen. Detta gjorde man ofta förr i träbjälklag. Sanden gör också att man slipper ta så mycket hänsyn till träets mer eller mindre randomiserade ljudegenskaper. Sedan är det så att punkt 5 mineralullen är den dämpande fjädern för att ta hand om stegljudet. Här kan man välja dyrare material för att få ett bättre resultat.
25 mm akustikskiva? Borde inte detta vara en akustikprofil istället? Gör mer nytta som jag ser det. sedan är kosntruktionen totalt 470 mm vilket är i häftigasta laget. Jag tror att detta är för bjälklag i olika lägenheter.
Och en dyr lösning är det också.
Ca 600 kr/ m2 exklusive parketten som givetvis kan bytas ut mot spånskiva och annat ytskikt.
Men funkar gör det.

Det är våningsskiljande lägenhetsbjälklag i en nybyggnation. Det finns flera konstruktionsexempel på den sidan, varav några är över en halvmeter tjocka. Med andra ord är det svårt att bygga något liknande i äldre trähus.

http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=5408

Hur hade du gjort för att förbättra luftljudisoleringen i ett befintligt bjälklag utan att påverka golvhöjden för mycket? Vad tror du om en variant på http://www.lafargeplasterboard.co.uk/GTEC DSS Pages 14-37 Floors & Ceilings.pdf fast nio centimeter försänkning, tre gipsskivor, fem centimeter styv mineralull ovanpå och mineralull i resterande utrymme under.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.