Hej, har ett rum på 10m2 (längd 3.64 bredd 2.76 höjd 2.60) som avgränsar mot en tvättstuga och som jag vill ljudisolera för att minimerande det störande ljud från tvättstugan då jag gör ljudinspelningar i rummet. Det störande ljudet peakar runt 220hz på mellan 29-33db och man kan höra att vibrationerna(ljudet) finns i golvet och i stora delar av väggarna. Min önskan är att minimera detta ljud med så lite bortfall av rummets yta som möjligt. Tyvärr kan jag inte åtgärda något från källan, dvs tvättstuga, eftersom jag inte har tillgång till den. Mina tankar går därför i att i första hand placera fermacell-skivor på golvet (som tycks vibrera mest) med någon tunnare ljudisolering under och sedan golvmatta ovanpå. I andra hand bygga ett "rum-i-rum" med fermacell-skivor, men då jag både har fönster och dörr att ta hänsyn till kan detta bli svårt att göra på ett bra sätt.
Frågor:
Är det tänkbart att ljudisolering av golvet enligt ovan kan hjälpa eller finns det bra andra alternativ?
Vad finns det för ljudisolerande material som är tunt och kan hjälpa till att dämpa bra i lägre frekvensområde runt 220hz?
Kan det hjälpa att placera helmholtzresenatorer i taket (tänker själv att jag då ändrar mer rummets ljudegenskaper än att få bort stomljud)?
Kan det hjälpa att enbart limma/skruva fermalcell-skivor på golv och väggar, eller är det stor risk att dessa bara sätts i svängning såsom befintligt golv och vägg?
Behöver inte få bort ljudet helt men en minskning med några decibel skulle vara högt uppskattat. Oerhört tacksam för alla förslag/tankar.