4 986 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Ljuddämpad överluft mellan rum
Sida 1 av 2
Har ett nybyggt hus med FX-system. Isolerade innerväggar med 2x OSB och gips. Dörrarna i huset är Swedoor Stable som har rel. bra ljudvärden, tillsammans med karm med inbyggda lister.
Till problemet - på grund av att alla sovrum behöver frånluft är det öppet under dörrarna. Det medför att ljudet går rakt in den vägen. Jag har därför börjat fundera över en lösning för att sänka det ljud som går in den vägen och sätta en dubbel gummilist i nederkant, alt. byta ut till en tät tröskel. Då uppstår dock problemet att vi behöver överluft mellan sovrum och allrum.
Kan någon tipsa om snygg, stilren ljuddämpad överluftsventilation? Jag har letat men hittar bara don som ser ut som något från en högstadieskola... =)
Till problemet - på grund av att alla sovrum behöver frånluft är det öppet under dörrarna. Det medför att ljudet går rakt in den vägen. Jag har därför börjat fundera över en lösning för att sänka det ljud som går in den vägen och sätta en dubbel gummilist i nederkant, alt. byta ut till en tät tröskel. Då uppstår dock problemet att vi behöver överluft mellan sovrum och allrum.
Kan någon tipsa om snygg, stilren ljuddämpad överluftsventilation? Jag har letat men hittar bara don som ser ut som något från en högstadieskola... =)
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Hej,
Vad som är snyggt är ju en smaksak men detta tycker jag är ganska diskret..
https://soliduct.se/media/download/OLC_ny_modell.pdf
Vad som är snyggt är ju en smaksak men detta tycker jag är ganska diskret..
https://soliduct.se/media/download/OLC_ny_modell.pdf
De där är ju ett alternativ såklart även om jag helst skulle vilja ha något fyrkantigt. Det känns som det smälter in bättre av någon anledning..Henrik.woll skrev:
Har kikat lite på den här lösningen - https://www.moelven.com/se/se/kontorslosningar/tillvalsprodukter/air/ - men det verkar ju vara ett helt stycke som innebär att man tar bort hela väggen ovanför dörren, dvs. inte aktuellt..
Denna tycker jag är trevligY Yojimbo22 skrev:Har ett nybyggt hus med FX-system. Isolerade innerväggar med 2x OSB och gips. Dörrarna i huset är Swedoor Stable som har rel. bra ljudvärden, tillsammans med karm med inbyggda lister.
https://www.swegon.com/sv/produkter/rumsprodukter/luftburet/overluftsdon/sotto/
Lite stiligare än bara en plåtrektangel.
Men som redan påtalats är de flesta ljuddämpade överluftsdonen ämnade för kontor/skolor, därav kanske inte designen har högsta prio.
Mmm, den kanske skulle kunna vara något men det är fortfarande väl mkt kontors-känsla över den.. Kanske kan det vara en idé att istället sätta ett frånluftsdon i varje sovrum, direkt ovanför dörren.. Med oinredd vind kan det ju inte vara någon stor sak att gå ner genom taket istället?oskar.valta skrev:
Jag läste ditt första inlägg igen. Bara så jag tolkar allt rätt, det är alltså ett FX-system, dvs du har en frånluftsvärmepump? Och rimligen inte frånluft i sovrummen i nuläget, utan friskluftsventiler i sovrummen vars intagsluft sedan ska till rummen med frånluft.Y Yojimbo22 skrev:
Kan bli lite klurigt att göra så. Då kommer den friskluft som du tar in i sovrummen att dras ut genom frånluftsdonen där. Det betyder att den frånluft som du drar ut i WC, badrum, kök och tvättstuga behöver komma in genom friskluftsventiler som inte sitter i sovrum, typ vardagsrum och matsal. Hur många sådana sitter utanför sovrum?Y Yojimbo22 skrev:
Jag brukar räkna på att ta in kanske max 10 l/s på en friskluftsventil, och frånluften som du bör ta ut ur nämnda utrymmen är kanske 40-50 l/s.
Ett alternativ (som kanske känns lite overkill i en villa) är en överluftslösning som brukar användas när man inte kan/vill sätta överluftsdon i vägg. Då sätter man en ventil/galler i taket i rummet och en motsvarande utanför rummet. Ansluter en kanal + 500 mm ljuddämpare mellan dessa två.
Ah, vi har 5 spaltventiler och en fresh-ventil i vardagsrum/kök/matsal/tvrum (sitter ihop och luften kan röra sig fritt). Spaltventilerna verkar leverera 4,3 l/s vid 10Pa. Så det ligger rätt mkt lägre än 10 l/s.oskar.valta skrev:
Kan bli lite klurigt att göra så. Då kommer den friskluft som du tar in i sovrummen att dras ut genom frånluftsdonen där. Det betyder att den frånluft som du drar ut i WC, badrum, kök och tvättstuga behöver komma in genom friskluftsventiler som inte sitter i sovrum, typ vardagsrum och matsal. Hur många sådana sitter utanför sovrum?
Jag brukar räkna på att ta in kanske max 10 l/s på en friskluftsventil, och frånluften som du bör ta ut ur nämnda utrymmen är kanske 40-50 l/s.
Ett alternativ (som kanske känns lite overkill i en villa) är en överluftslösning som brukar användas när man inte kan/vill sätta överluftsdon i vägg. Då sätter man en ventil/galler i taket i rummet och en motsvarande utanför rummet. Ansluter en kanal + 500 mm ljuddämpare mellan dessa två.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Okey. Du har väl något injusteringsprotokoll som säger hur mycket frånluft du drar ut i nuläget. Och motsvarande mängd luft tar du in någonstans. Med tanke på att huset var nybyggt bör det mesta tas in i ventilerna. Med ett tryckfall som nog ligger högre än 10 Pa då.Y Yojimbo22 skrev:
Vad du menar är att jag bör kolla att övriga ventiler, klarar att leverera tillräckligt med luft för att få tillräcklig luftomsättning även utan frånluften i sovrummen?oskar.valta skrev:
Spontant känns det som en operation som kräver att man tar in hjälp från en vent-firma. Lättare med överluft då. Att dra det via vinden kanske inte är så dumt, det enda är att man då behöver "laborera" med tätskikt osv då.
Ja, typ så menar jag. Hur många sovrum rör det sig om?Y Yojimbo22 skrev:Vad du menar är att jag bör kolla att övriga ventiler, klarar att leverera tillräckligt med luft för att få tillräcklig luftomsättning även utan frånluften i sovrummen?
Spontant känns det som en operation som kräver att man tar in hjälp från en vent-firma. Lättare med överluft då. Att dra det via vinden kanske inte är så dumt, det enda är att man då behöver "laborera" med tätskikt osv då.
Väcker en gammal tråd, men vad landade du i för lösning? Står med samma problem just nu, beställde hem ett ljuddämpat överluftsdon utan att kolla så noga men det visade sig vara gigantiskt och jättefult!Y Yojimbo22 skrev: