563 läst ·
2 svar
563 läst
2 svar
Ljuddämpa poolpump och placering vid tomtgräns
Har en granne som har satt upp en vedeldad pool med pump. Pump och kamin är placerad mot vår tomtgräns, säg kanske 2-2.5 m från tomtgränsen. Pool är byggd på ett trädäck där poolen är kanske placerad 3.5 m från tomtgräns.
Bor i ett icke-detaljplanerat område om det är av intresse. Är väl inte helt nöjd med eldstaden som kanske spottar lite aska och kan ryka över min tomt. Avstånd till eldstat kanske även påverkar min chans att bygga (eller nästa köpare) en carport/garage?
Pump i sig är monterad över mark mellan pool och öppet staket, ljudet studsar in över vår tomt och har ett ljud med rätt otrevlig karaktär.
Är inte ute efter att göra grannen sur med "bråk" men jag vill kunna vara ute på trappen utan att höra ett vasst pumpljud, finns det bra sätt att ljudisolera pumpen som man kan föreslå?
När det kommer till placering av eldstad, kan jag sätta krav på att den ska flyttas till 4.5 m in på tomten ifall det blir ett problem med aska och rök eller måste det ske nu när den placerats ut på tomten för att hävd inte ska kunna hävdas?
Bor i ett icke-detaljplanerat område om det är av intresse. Är väl inte helt nöjd med eldstaden som kanske spottar lite aska och kan ryka över min tomt. Avstånd till eldstat kanske även påverkar min chans att bygga (eller nästa köpare) en carport/garage?
Pump i sig är monterad över mark mellan pool och öppet staket, ljudet studsar in över vår tomt och har ett ljud med rätt otrevlig karaktär.
Är inte ute efter att göra grannen sur med "bråk" men jag vill kunna vara ute på trappen utan att höra ett vasst pumpljud, finns det bra sätt att ljudisolera pumpen som man kan föreslå?
När det kommer till placering av eldstad, kan jag sätta krav på att den ska flyttas till 4.5 m in på tomten ifall det blir ett problem med aska och rök eller måste det ske nu när den placerats ut på tomten för att hävd inte ska kunna hävdas?
själva pumpten är ju rätt vanligt att an bygger in, vi har vår i en enkel låda av trallvirke med cellplast som isolering. ett par lufthål i neder och övre kant så är det ingen fara. själva poolen får man nog placera var man vill. eldandet borde gälla samma regler som för övrig kamineldning i din kommun, typ så kallad trivseleldning tillåts men inte 24/7 men det är väl knappast aktuellt
Jepp, misstänkte att fallet var som så, jag får snällt fråga hur jag övertalar grannen att tysta sin pump, kanske mot ett byggöl och sällskap vid byggnation av sagt låda.O olofh skrev:själva pumpten är ju rätt vanligt att an bygger in, vi har vår i en enkel låda av trallvirke med cellplast som isolering. ett par lufthål i neder och övre kant så är det ingen fara. själva poolen får man nog placera var man vill. eldandet borde gälla samma regler som för övrig kamineldning i din kommun, typ så kallad trivseleldning tillåts men inte 24/7 men det är väl knappast aktuellt
Klicka här för att svara