Frugan har bestämt att vi ska byta sovrum (igen). Jag sade till henne att rummet som ligger vägg i vägg mot garaget var olämpligt att sova i för vi kommer störas av att tupparna som bor i hönshuset på andra sidan garaget, men fick himlande ögon till svar och fick veta att jag "bara ser problem med allt och aldrig vågar testa något nytt"... Nu har vi i alla fall bott där i tre nätter och frugan som vaknat vid fyratiden var morgon av tupparnas galande är bedrövlig att ha att göra med på grund av hennes sömnbrist... och vi kan naturligtvis inte flytta tillbaka till det gamla rummet för "du ska alltid få din vilja igenom, varför kan vi aldrig göra som jag vill"...

Så nu måste jag isolera väggen mot garaget...

Jag tänkte isolera den på garagesidan (kallgarage) och har 13 cm att bygga på utan att komma i vägen för garagedörren. Väggen är av siporex och är 15 cm tjock och putsad på sovrumssidan. Hur isolerar jag väggen lämpligast för att få bra ljudisolering och för att undvika kondensproblem, utan att det blir på tok för dyrt (frugan är redan dyr i drift som det är...)?

Åsa Lund
Har ni tuppen i garaget? Vilken väg kommer galandet in i sovrummet?

Börja med att putsa väggen i garaget så det blir tätt i alla skarvar på väggen och runtom. Har du tur räcker det.
Nästa steg är att sätta tung isolering på väggen, utvärdera putsen först.

R Robotrobert skrev:
Så nu måste jag isolera väggen mot garaget...
Varför inte isolera hönshuset i stället :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.