39 212 läst ·
125 svar
39k läst
125 svar
Ljud och resonans till grannen
Lösvirkesbyggare
· Växjö
· 19 inlägg
Ett litet tips om det rör sig om resonans i gipsväggen som är oisolerad. Borra ett 10mm hål i gipset och spruta in polyuretanskum (fogskum). Detta styvar upp gipsskivan rejält.
Det är inte så att det finns någon FTX eller liknande som surrar? Det kan mycket väl skapa en sån hör störning i kombination med "klangklådan" ni råkat bygga. Att öppna små hål och spruta i lösull bör kunna avhjälpa det isåfall.
Hej kolla om inte värmeelementen låter kan vara luft i systemet. Släpp det sedan om ni ej får komma in och lyssnaK Kirre2021 skrev:Hej,
Bor i parhus och har bott här i snart 3 år. I höstas byggde vi nytt kök på samma sida av parhuset, dvs mot ena grannen. Då väggarna oss i mellan bör räknas som brandvägg så ville vi inte göra åverkan på befintlig vägg genom att dra el osv så vi löste det genom att regla ut 45mm och klä detta med gips. Tyvärr struntade vi att isolera denna vägg då vi ändå skulle upp med kakel och skåp osv. Dessutom möter väggen en yttervägg så kanske bra med fri luft i vägen pga ev fukt samt att det är ingen isolering mellan våningsplanen så ljud skulle ändå inte gå att dämpa.
väggen mellan oss och grannarna är uppbyggda med separata regelverk, dubbel gips, luftspalt och hängande isolering i mellan, byggt 1972.
Köket blev klart 1 december och efter 1 månad klagar grannen på ett surrande ljud som hörs inne hos dem dygnet runt. De har aldrig klagat på några ljud under tidigare år. Till slut börjar jag misstänka att det var kyl och frys som ev orsakade ljudet, de var placerade mot grannens vägg (precis som tidigare). Dock hade dessa dubbla fläktar. Snäll som jag är så investerade jag i nya vitvaror och har placerat dem mot andra väggen, dvs så långt bort som möjligt från denna granne. Men efter ett par dagar så kom han igen och sa att ljudet fortfarande var kvar. Jag har frågat om det är tillfälliga ljud, dvs när vi kör köksfläkten eller Micro som också är placerat mot dem men han menade på att det är mer eller mindre konstant, dock får jag inte gå in och lyssna.
så min fråga är egentligen, har vi skapat sämre ljudisolering mot grannen genom att regla ut väggen 45mm klätt med gips. Bildas det så kraftig resonans att det går igenom till grannen, är det möjligt?
När jag lyssnar med örat så hörs givetvis fläkt men då är den ca 2m ifrån där jag lyssnar så inget konstigt utan frågan är om detta ljud tränger igenom befintlig vägg mer än förut?
vi gjorde samma lösning i vardagsrummet, dvs reglade ut, dock med 45mm isolering. Men då golven mellan våningsplanen är helt utan isolering kan man lätt höra barnen ovanifrån om man sätter örat mot väggen. Tror det är omöjligt att ljudisolera extra pga detta.
Känner mig stressad över situationen, vill inte behöva riva hela nya köket och just nu går jag och lyssnar på minsta lilla ljud och är rädd att grannen ska komma förbi och klaga.
Som sagt, enda skillnaden mot tidigare är att vi reglat ut 45mm för el. I övrigt har vi inte gjort någon ändring på befintliga väggar.
Nu tog jag tjuren i hornen och gick till grannen och blev insläppt. Blev kvar i två timmar då de var väldigt pratglada helt plötsligt!
Hur som helst så kunde även jag uppfatta ett ljud hos dem som lät väldigt svagt. Vi gjorde som så att jag gick över till mig och stängde av all el. Till deras förvåning var ljudet kvar .
Jag själv lyckades lokalisera ljudet källa till deras köksfläkt, där det lät högre än i hallen och vardagsrummet. Frugan i hemmet menade på att den har alltid låtit och att det är inte den. Tvinga dem dra ut strömmen och efter det hörde jag inget mer ljud. Men frugan hörde det fortfarande hela tiden. Jag rekommenderade dem att dra ut strömmen i kväll och se om det blir bättre i sovrummet eftersom ljudet troligtvis går vidare i ventilationen. De var inte så pigga på att testa för de var helt säkra på att det inte var fläkten. Hur som helst konstaterade vi att ljudet inte kommer från mig och att de får forska vidare. Passade på att fråga om de hörde min köksfläkt och micro vilket de menade på att de gjorde men då det bara är små stunder stör det dem inte.
Summeringen är att jag kan bara lugn för närvarande, de har anklagat fel person och jag är 100 på att ljudet är från deras fläkt och att det sitter kvar i deras huvud när de drar ut strömmen. Det positiva av det hela är att vi fick en fin dialog i 2 timmar om allt mellan himmel och jord, bara hålla tummarna att det inte vänder om en månad när de är sugna på att klaga på något nytt
Hur som helst så kunde även jag uppfatta ett ljud hos dem som lät väldigt svagt. Vi gjorde som så att jag gick över till mig och stängde av all el. Till deras förvåning var ljudet kvar .
Jag själv lyckades lokalisera ljudet källa till deras köksfläkt, där det lät högre än i hallen och vardagsrummet. Frugan i hemmet menade på att den har alltid låtit och att det är inte den. Tvinga dem dra ut strömmen och efter det hörde jag inget mer ljud. Men frugan hörde det fortfarande hela tiden. Jag rekommenderade dem att dra ut strömmen i kväll och se om det blir bättre i sovrummet eftersom ljudet troligtvis går vidare i ventilationen. De var inte så pigga på att testa för de var helt säkra på att det inte var fläkten. Hur som helst konstaterade vi att ljudet inte kommer från mig och att de får forska vidare. Passade på att fråga om de hörde min köksfläkt och micro vilket de menade på att de gjorde men då det bara är små stunder stör det dem inte.
Summeringen är att jag kan bara lugn för närvarande, de har anklagat fel person och jag är 100 på att ljudet är från deras fläkt och att det sitter kvar i deras huvud när de drar ut strömmen. Det positiva av det hela är att vi fick en fin dialog i 2 timmar om allt mellan himmel och jord, bara hålla tummarna att det inte vänder om en månad när de är sugna på att klaga på något nytt
tack, har möjlighet att göra det vid högskåpen. Kommer det påverka resonansen? Antar att man fyller en mindre mängd, alltså inte hela facket för då går det åt massvis med burkarVilla Alrutz skrev:
Lösvirkesbyggare
· Växjö
· 19 inlägg
Det kan inte vara så att ljudet från fläkten kommer från luftens strömningar och inte påverkas av elen i lägenheten. Eventuellt finns konstant "bakgrundsfrånluft" som drivs av någon central fläkt som alltid går.K Kirre2021 skrev:
Om du inte fyller hela med mineralull/lösull så kan du lika gärna strunta i det. Ljudet kommer studsa mellan bef vägg och tilläggsisolering och skapa resonans på alla ställen där du inte har isolering.K Kirre2021 skrev:
Jag missade att det stod fogskum, därav ändringen
Redigerat:
Det räcker med någon klick, och man bör även vara lite försiktig med att använda för mycket, då det expanderar rätt bra och kan hitta både den ena och den andra svaga punkten i konstruktionen...
(Dessutom antar jag att ni inte gick över och spacklade igen alla hål i den gamla väggen när ni ändå byggde en ny, dvs det är inte helt orimligt att det kommer in skum in i brandväggen, vilket knappast leder till något positivt.
(Dessutom antar jag att ni inte gick över och spacklade igen alla hål i den gamla väggen när ni ändå byggde en ny, dvs det är inte helt orimligt att det kommer in skum in i brandväggen, vilket knappast leder till något positivt.
Jag har arbetat som byggakustiker i 11 år och har aldrig hört att man skulle kunna förbättra ljudisoleringen i en vägg med en klick fogskum, det låter helt barockt - massaökningen du tillför jämfört med gipsets egenvikt måste vara helt försumbar, och fogskummet saknar helt ljudisolerande egenskaper. Möjligen får du gipsskivan att röra sig lite mindre, men det har nog köksskåpen och kaklet tagit hand om. Nej, vill du göra det bättre så fyll väggen med lösullDowser4711 skrev:
Det räcker med någon klick, och man bör även vara lite försiktig med att använda för mycket, då det expanderar rätt bra och kan hitta både den ena och den andra svaga punkten i konstruktionen...
(Dessutom antar jag att ni inte gick över och spacklade igen alla hål i den gamla väggen när ni ändå byggde en ny, dvs det är inte helt orimligt att det kommer in skum in i brandväggen, vilket knappast leder till något positivt.
även om fläkten inte var i drift hördes ett ljud. När vi drog ur strömmen i deras fläkt hörde jag inte ljudet längre, varken vid deras fläkt eller i hallen. Så i mina öron försvann det helt.Alfredo skrev:
Lösvirkesbyggare
· Växjö
· 19 inlägg
Fungerade för mig då jag hade gips på stålreglar och betong bakom. Väggarna slutade vibrera när subbasen jobbade.N NiklasJBN skrev:Jag har arbetat som byggakustiker i 11 år och har aldrig hört att man skulle kunna förbättra ljudisoleringen i en vägg med en klick fogskum, det låter helt barockt - massaökningen du tillför jämfört med gipsets egenvikt måste vara helt försumbar, och fogskummet saknar helt ljudisolerande egenskaper. Möjligen får du gipsskivan att röra sig lite mindre, men det har nog köksskåpen och kaklet tagit hand om. Nej, vill du göra det bättre så fyll väggen med lösull
Jag håller med. Ljudisolerande konstruktioner är tunga och böjveka. Fogskum är lätt och styvt. Helt fel att använda.N NiklasJBN skrev:Jag har arbetat som byggakustiker i 11 år och har aldrig hört att man skulle kunna förbättra ljudisoleringen i en vägg med en klick fogskum, det låter helt barockt - massaökningen du tillför jämfört med gipsets egenvikt måste vara helt försumbar, och fogskummet saknar helt ljudisolerande egenskaper. Möjligen får du gipsskivan att röra sig lite mindre, men det har nog köksskåpen och kaklet tagit hand om. Nej, vill du göra det bättre så fyll väggen med lösull
Gällande gamla hål i väggen så fanns det inga hål eftersom elen var utanpåliggande, dock fanns givetvis ett par skruvhål som inte åtgärdades.Dowser4711 skrev:
Det räcker med någon klick, och man bör även vara lite försiktig med att använda för mycket, då det expanderar rätt bra och kan hitta både den ena och den andra svaga punkten i konstruktionen...
(Dessutom antar jag att ni inte gick över och spacklade igen alla hål i den gamla väggen när ni ändå byggde en ny, dvs det är inte helt orimligt att det kommer in skum in i brandväggen, vilket knappast leder till något positivt.
