39 212 läst ·
125 svar
39k läst
125 svar
Ljud och resonans till grannen
Walad och Boggi skrev bra.
Till er som skriver om "gnällig granne" - kolla vad som gäller med avseende på akustik. Ljudvågor vandrar olika i olika medier, de förstärks eller försvagas och det finns sk ljudnoder.
Det behöver inte vara att ni fått en klanglåda ni byggt. Har ni installerat något annat elektriskt i huset. Ny pump, ventilationssystem. Det kan ha annan frekvens som vandra, förstärks och stör grannen.
Gör som förslaget säger. Stäng av allt och kolla med grannen (utan att säga vad ni gjort) och starta sedan med en maskin i taget.
Be även grannen skriva ned vilka tider han hör ljudet, i vilket rum och om det alltid är "samma" lju
Lycka till
Till er som skriver om "gnällig granne" - kolla vad som gäller med avseende på akustik. Ljudvågor vandrar olika i olika medier, de förstärks eller försvagas och det finns sk ljudnoder.
Det behöver inte vara att ni fått en klanglåda ni byggt. Har ni installerat något annat elektriskt i huset. Ny pump, ventilationssystem. Det kan ha annan frekvens som vandra, förstärks och stör grannen.
Gör som förslaget säger. Stäng av allt och kolla med grannen (utan att säga vad ni gjort) och starta sedan med en maskin i taget.
Be även grannen skriva ned vilka tider han hör ljudet, i vilket rum och om det alltid är "samma" lju
Lycka till
Hej ! Ett förslag är att ta upp flera hål högt upp i innerväggen i köket och spruta in isolering, borde fungera. Vet inte hur din vägg är konstruerad med horisontella kottlingar men har du bara vertikala reglar kan det fungera, annars måste du ta upp hål på fler ställen och spruta in isolering.K Kirre2021 skrev:Hej,
Bor i parhus och har bott här i snart 3 år. I höstas byggde vi nytt kök på samma sida av parhuset, dvs mot ena grannen. Då väggarna oss i mellan bör räknas som brandvägg så ville vi inte göra åverkan på befintlig vägg genom att dra el osv så vi löste det genom att regla ut 45mm och klä detta med gips. Tyvärr struntade vi att isolera denna vägg då vi ändå skulle upp med kakel och skåp osv. Dessutom möter väggen en yttervägg så kanske bra med fri luft i vägen pga ev fukt samt att det är ingen isolering mellan våningsplanen så ljud skulle ändå inte gå att dämpa.
väggen mellan oss och grannarna är uppbyggda med separata regelverk, dubbel gips, luftspalt och hängande isolering i mellan, byggt 1972.
Köket blev klart 1 december och efter 1 månad klagar grannen på ett surrande ljud som hörs inne hos dem dygnet runt. De har aldrig klagat på några ljud under tidigare år. Till slut börjar jag misstänka att det var kyl och frys som ev orsakade ljudet, de var placerade mot grannens vägg (precis som tidigare). Dock hade dessa dubbla fläktar. Snäll som jag är så investerade jag i nya vitvaror och har placerat dem mot andra väggen, dvs så långt bort som möjligt från denna granne. Men efter ett par dagar så kom han igen och sa att ljudet fortfarande var kvar. Jag har frågat om det är tillfälliga ljud, dvs när vi kör köksfläkten eller Micro som också är placerat mot dem men han menade på att det är mer eller mindre konstant, dock får jag inte gå in och lyssna.
så min fråga är egentligen, har vi skapat sämre ljudisolering mot grannen genom att regla ut väggen 45mm klätt med gips. Bildas det så kraftig resonans att det går igenom till grannen, är det möjligt?
När jag lyssnar med örat så hörs givetvis fläkt men då är den ca 2m ifrån där jag lyssnar så inget konstigt utan frågan är om detta ljud tränger igenom befintlig vägg mer än förut?
vi gjorde samma lösning i vardagsrummet, dvs reglade ut, dock med 45mm isolering. Men då golven mellan våningsplanen är helt utan isolering kan man lätt höra barnen ovanifrån om man sätter örat mot väggen. Tror det är omöjligt att ljudisolera extra pga detta.
Känner mig stressad över situationen, vill inte behöva riva hela nya köket och just nu går jag och lyssnar på minsta lilla ljud och är rädd att grannen ska komma förbi och klaga.
Som sagt, enda skillnaden mot tidigare är att vi reglat ut 45mm för el. I övrigt har vi inte gjort någon ändring på befintliga väggar.
Som sagt, så länge du inte får gå in själv och lyssna så är det inget du varken kan eller ska ta på allvar.
När du får det så slår du av allt och springer fram och tillbaka och lyssnar själv om det kommer något ljud allt eftersom du slår på grejerna igen.
Snarare borde den där extra gipsningen resultera i att det blir tystare på andra sidan väggen.
När du får det så slår du av allt och springer fram och tillbaka och lyssnar själv om det kommer något ljud allt eftersom du slår på grejerna igen.
Snarare borde den där extra gipsningen resultera i att det blir tystare på andra sidan väggen.
Jag skulle även testa det motsatta, dvs endast stänga av enskilda ljudkällor en i taget, och sedan sätta på den igen. Då kan man verifiera att det inte är 2 ljudkällor som "samverkar" och då åstadkommer resonansljudet.P Pons skrev:
Gör ingenting. Personen i fråga har varit gnällig tidigare över påhittade saker och låter dig inte bekräfta att det finns ett problem. Så länge grannen inte gör det kan han gott sitta där i surret.
Det känns jäkligt surt för dig att lägga tid och pengar på något som lika väl kan vara hjärnspöken.
Det känns jäkligt surt för dig att lägga tid och pengar på något som lika väl kan vara hjärnspöken.
Fast nu förstår inte jag. Först skriver du att grannen inte hade klagat tidigare men nu att han är en gnällig gubbe?K Kirre2021 skrev:Att tillägga är att denna granne är en riktigt gnällig gubbe och han har klagat på många saker under åren som jag avfärdat utan problem. Exempel klagade han på att det luktade ciggaretfimp från vår kruka som vi hade på baksidan, den var helt ny och tom. Han har också klagat på röklukt och menat på att vi rökt på baksidan när vi inte gjort det (röker ibland). Bad oss säga till vår katt att inte gå på hans tomt osv. Dvs vi har inte varit vänner eller knappt pratat med varandra pga av detta.
så nu är det första gången jag tar det på allvar då jag vet att jag gjort förändringar. Men jag vet inte hur mycket det låter hos honom eftersom jag inte får komma in och lyssna. Vet ej om det låter i rummet eller om han lyssnar med sitt öra mot väggen. Att han säger att det låter hela tiden talar för något annat ljud än från mig, speciellt när de nämner att det låter även i deras sovrum som är på andra sidan jämfört mot oss.
Jag har själv gått runt både dagtid och nattetid och satt örat mot alla mina väggar och jag hör inget. Finns inget som är igång som kan avge ljud. Det enda jag kommit fram till nu är att jag själv kan höra resonansljud från vår köksfläkt och micro när de är igång om jag lyssnar med örat mot min ”nya” vägg. Kan även höra det på vår ovanvåning men då handlar det kanske om att ljudet sprider sig genom taket/golvet. Vet ej om detta ljud som jag hör i min vägg sprider sig genom befintlig vägg in till grannen. Så det jag funderar på om den nya väggen skapar massa resonans som sedan går igenom den riktiga väggen där inget har kontakt med varandra.
Att göra som du nämner med att sätta igång en sak i taget är bra, dock riskabelt då jag misstänker att grannen direkt kommer att säga att det låter olidligt, dvs kan inte lita på dem att de då talar sanning.
Jag tror inte att någon klagar på oljud bara för att.
Vi hade liknande problem och det visade sig att det inte var dämpat hos grannen när de installerade nytt kök. Resonans från någon fläkt. Det åtgärdades och nu utan problem. Istället för att anklaga din granne för att ha utvecklat tinnitus gör som någon föreslog här, stäng av allt och testa sak för sak tills ni kommer vad det kan handla om. Sådana saker är relativt lätta att åtgärda och åtgärden kan leda till en god grannsämja...
Nja, tipset om isolering var nog mer för nästa gång du bygger om. OM det är ett resonansproblem gäller det att ta reda på varifrån den exciterande tonen eller tonerna kommer ifrån.K Kirre2021 skrev:
Är det ex vis en fläkt – och har möjlighet – skulle man kunna byta från en fyrbladig fläkt till en fembladig – eller vise versa.
Men även om du själv bör höra och kunna mäta en sådan resonans hos dig själv – så måste du få komma in hos den klagande grannen och mäta där. Men det räcker inte med att bara mäta ljudnivån totalt sett – du måste också analysera hela frekvensbandet från 20 till typ 20 000 Hz (även om en äldre människa inte brukar höra så mycket över 6 000 Hz). Detta för att få veta den dominerande tonen eller tonerna – och sedan ta reda på den ”skyldige” till dessa. Därefter gör man förändringar där - eller andra kompletterande åtgärder.
Suck, tänk om alla hade så förstående grannar som du – då skulle det nog bli betydligt lugnare och trevligare på den kanten.
Mycket bra förslag. Att notera: Har arbetet med bl a inomhusklimat och på en bank var det en dam som klagade på ventilationen (drag och kallt). "Nu har vi justerat in in luften", och se damen var mer än nöjd. (Inget jag var nöjd med, men kunden (banken) ville ha det så.Violina skrev:
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Får du inte gå in och lyssna så har du svårt att kunna åtgärda saken.
Är det inte bäst att det i så fall får gå den formella vägen där han klagar hos kommunen som då bör utreda inkl ljudmätning.
Kommer dom fram till att det faktiskt finns ett problem får man tackla det då.
Då får du dessutom svart på vitt vilka frekvenser det är och kan medverka till ljudmätningen genom att stänga av utrustning tills ljudet försvinner.
Är det inte bäst att det i så fall får gå den formella vägen där han klagar hos kommunen som då bör utreda inkl ljudmätning.
Kommer dom fram till att det faktiskt finns ett problem får man tackla det då.
Då får du dessutom svart på vitt vilka frekvenser det är och kan medverka till ljudmätningen genom att stänga av utrustning tills ljudet försvinner.
Säga till er katt?!!! Vad hade katten att säga om det då?!
K Kirre2021 skrev:Att tillägga är att denna granne är en riktigt gnällig gubbe och han har klagat på många saker under åren som jag avfärdat utan problem. Exempel klagade han på att det luktade ciggaretfimp från vår kruka som vi hade på baksidan, den var helt ny och tom. Han har också klagat på röklukt och menat på att vi rökt på baksidan när vi inte gjort det (röker ibland). Bad oss säga till vår katt att inte gå på hans tomt osv. Dvs vi har inte varit vänner eller knappt pratat med varandra pga av detta.
så nu är det första gången jag tar det på allvar då jag vet att jag gjort förändringar. Men jag vet inte hur mycket det låter hos honom eftersom jag inte får komma in och lyssna. Vet ej om det låter i rummet eller om han lyssnar med sitt öra mot väggen. Att han säger att det låter hela tiden talar för något annat ljud än från mig, speciellt när de nämner att det låter även i deras sovrum som är på andra sidan jämfört mot oss.
Jag har själv gått runt både dagtid och nattetid och satt örat mot alla mina väggar och jag hör inget. Finns inget som är igång som kan avge ljud. Det enda jag kommit fram till nu är att jag själv kan höra resonansljud från vår köksfläkt och micro när de är igång om jag lyssnar med örat mot min ”nya” vägg. Kan även höra det på vår ovanvåning men då handlar det kanske om att ljudet sprider sig genom taket/golvet. Vet ej om detta ljud som jag hör i min vägg sprider sig genom befintlig vägg in till grannen. Så det jag funderar på om den nya väggen skapar massa resonans som sedan går igenom den riktiga väggen där inget har kontakt med varandra.
Att göra som du nämner med att sätta igång en sak i taget är bra, dock riskabelt då jag misstänker att grannen direkt kommer att säga att det låter olidligt, dvs kan inte lita på dem att de då talar sanning.
säga till er katt?!K Kirre2021 skrev:Hej,
Bor i parhus och har bott här i snart 3 år. I höstas byggde vi nytt kök på samma sida av parhuset, dvs mot ena grannen. Då väggarna oss i mellan bör räknas som brandvägg så ville vi inte göra åverkan på befintlig vägg genom att dra el osv så vi löste det genom att regla ut 45mm och klä detta med gips. Tyvärr struntade vi att isolera denna vägg då vi ändå skulle upp med kakel och skåp osv. Dessutom möter väggen en yttervägg så kanske bra med fri luft i vägen pga ev fukt samt att det är ingen isolering mellan våningsplanen så ljud skulle ändå inte gå att dämpa.
väggen mellan oss och grannarna är uppbyggda med separata regelverk, dubbel gips, luftspalt och hängande isolering i mellan, byggt 1972.
Köket blev klart 1 december och efter 1 månad klagar grannen på ett surrande ljud som hörs inne hos dem dygnet runt. De har aldrig klagat på några ljud under tidigare år. Till slut börjar jag misstänka att det var kyl och frys som ev orsakade ljudet, de var placerade mot grannens vägg (precis som tidigare). Dock hade dessa dubbla fläktar. Snäll som jag är så investerade jag i nya vitvaror och har placerat dem mot andra väggen, dvs så långt bort som möjligt från denna granne. Men efter ett par dagar så kom han igen och sa att ljudet fortfarande var kvar. Jag har frågat om det är tillfälliga ljud, dvs när vi kör köksfläkten eller Micro som också är placerat mot dem men han menade på att det är mer eller mindre konstant, dock får jag inte gå in och lyssna.
så min fråga är egentligen, har vi skapat sämre ljudisolering mot grannen genom att regla ut väggen 45mm klätt med gips. Bildas det så kraftig resonans att det går igenom till grannen, är det möjligt?
När jag lyssnar med örat så hörs givetvis fläkt men då är den ca 2m ifrån där jag lyssnar så inget konstigt utan frågan är om detta ljud tränger igenom befintlig vägg mer än förut?
vi gjorde samma lösning i vardagsrummet, dvs reglade ut, dock med 45mm isolering. Men då golven mellan våningsplanen är helt utan isolering kan man lätt höra barnen ovanifrån om man sätter örat mot väggen. Tror det är omöjligt att ljudisolera extra pga detta.
Känner mig stressad över situationen, vill inte behöva riva hela nya köket och just nu går jag och lyssnar på minsta lilla ljud och är rädd att grannen ska komma förbi och klaga.
Som sagt, enda skillnaden mot tidigare är att vi reglat ut 45mm för el. I övrigt har vi inte gjort någon ändring på befintliga väggar.
K Erik Deste skrev:Att tillägga är att denna granne är en riktigt gnällig gubbe och han har klagat på många saker under åren som jag avfärdat utan problem. Exempel klagade han på att det luktade ciggaretfimp från vår kruka som vi hade på baksidan, den var helt ny och tom. Han har också klagat på röklukt och menat på att vi rökt på baksidan när vi inte gjort det (röker ibland). Bad oss säga till vår katt att inte gå på hans tomt osv. Dvs vi har inte varit vänner eller knappt pratat med varandra pga av detta.
Ja för det kan ju vara så att någon annan har monterat ny värmepump i närområdet, eller någon som har en värmepump med dåliga lager. Köksombyggnationen kanske inte alls har med detta att göra!T TreeView skrev:Om grannen menar att det låter hela tiden så är ett förslag att du stänger av allt som kan låta och därefter slår igång det efterhand, ja så kan han då säga när ljudet kommer igen. Dock tror jag, helt ovetenskapligt, att det inte är du som skapat något ljud, det kanske har funnits där hela tiden men att grannen kopplar ihop det med din renovering, alternativt har grannen utvecklat tinnitus.
LOLK Kirre2021 skrev:
Vi har sagt till vår katt att hon inte ska riva på våra möbler, då gäspar hon bara och fortsätter att sova ... kanske något fel på vår katt
Nee, bry dig inte om den här grannen, det är den gamla sanningen som gäller "Alla kan inte älska Alla"
Lägg ner det här, prata inte om det med honom, tar han upp det igen så säger du bara "jaså, ska kolla på det vid tillfälle" Han tröttnar snart
Jag som elektriker tänkte direkt på transformatorer (trafos). Dessa kan burra ordentligt och får de rätt (eller snarare fel) akustiska förutsättningar så kan det låta riktigt illa. Om ni har installerat LED-belysning tex LED-spottar så har ni förmodligen också transformatorer.
Och ja, jag har varit med om problem med detta även när det varit helt nya trafos från bra märken. Hade ni fått komma in hos grannen och kunnat konstatera att det faktiskt låter så hade belysningen varit bland det första jag stängde av (efter kyl/frys). Nu får ni ju inte det såatteh.
Antingen gör du som redan har föreslagits och slår av och på (eller låtsas slå av) säkringar och litar på vad gubben säger eller så slutar du helt att bry dig tills han låter dig felsöka ordentligt.
Riva köket behöver du knappast, skulle du nu vilja få in mer isolering i väggarna så kan nog en isolerfirma sprutisolera via hål i över och/eller underskåp.
Och ja, jag har varit med om problem med detta även när det varit helt nya trafos från bra märken. Hade ni fått komma in hos grannen och kunnat konstatera att det faktiskt låter så hade belysningen varit bland det första jag stängde av (efter kyl/frys). Nu får ni ju inte det såatteh.
Antingen gör du som redan har föreslagits och slår av och på (eller låtsas slå av) säkringar och litar på vad gubben säger eller så slutar du helt att bry dig tills han låter dig felsöka ordentligt.
Riva köket behöver du knappast, skulle du nu vilja få in mer isolering i väggarna så kan nog en isolerfirma sprutisolera via hål i över och/eller underskåp.
Jag har jobbat som akustiker i 30 år. Jag har aldrig hört talas om en kyl/frys som stör grannen. Däremot har flera klagat på buller men det har visat sig vara deras egen frys som orsakat bullret. Om det är lågfrekvent ljud kan det vara svårt att höra varifrån det kommer.K Kirre2021 skrev:Det var det vi antog var problemet baserat på hans förklaring då vi hade inbyggd kyl och frys mot hans vägg där båda hade fläktar i sig vilket skulle kunna förklara ljud dygnet runt. För att åtgärda det sålde jag iväg dem och köpte nya tystare och placera dem mot andra grannens vägg, dvs så långt bort som möjligt. Men till min förvåning några dagar senare tyckte grannen att han inte upplevde någon skillnad utan att det fortfarande lät. Så det blev en kostnad på ca 25000kr extra utan att grannen upplevde skillnad.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Stämmer, samt jag hade fel om vardagsrum det är 30dB som gäller där ekvivalent nivå eller max 35, så i detta fall bör man klara 30 och det klaras nog inte ens ur de flesta ventilationsdon om det finns tilluft, 30 är riktigt lågt.N NiklasJBN skrev:
Svårt att tro ljud från grannen kommer över detta dock. Man måste ju börja med en mätning.