Min bordsåg låter enligt videon när jag ansluter den med kontakten. Den går att köra men det ljudet låter inte normalt, nått är fel?

Tips?

Låter som en kontaktator som durrar..

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Gissar att det är reläet i nollspänningsbrytaren som gett upp. Den sitter i samma burk som start- och stoppknappen, och förhindrar att maskinen startar av sig självt efter strömavbrott.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Gissar att det är reläet i nollspänningsbrytaren som gett upp. Den sitter i samma burk som start- och stoppknappen, och förhindrar att maskinen startar av sig självt efter strömavbrott.
H henkepenk skrev:
Hur eller går det att laga?

Du behöver någon med elkunskap som kan hjälpa dig att felsöka. Jag hade tjuvkopplat nollspänningsbrytaren.
Är det den så borde den gå att hitta som reservdel.

Det är inte något som är trasigt eller fel, det är bara den rörliga delen av kontaktorn som vibrerar i takt med den 50-periodiga nätspänningen. Men du kan ju öppna kontaktorn för att se om sågspån letat sig in och lagt sig emellan någonstans, i så fall blås bort.

• Gilla
Callehimself och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.