Helt borta är inte bojen. Den ligger i ett svårtillgängligt vassparti i dammen och det finns en boj till i motsatt ända (Stig runt dammen).
Felanmälde på kommunens hemsida tidigt på morgonen och fick svar samma dag (torsdag förra veckan). ”Berörd avdelning tittar och bedömer” enligt kontaktcenter. Idag tisdag kväll har inget hänt och när jag vill fråga mera om ärendet genom att svara på deras mejl, så går det inte. Auto-reply och läses icke.
En livboj kan vara just det. Livsviktig, men här inte prioriterad. Har jag för stora förhoppningar på en snabb åtgärd i detta fall?
Felanmälde på kommunens hemsida tidigt på morgonen och fick svar samma dag (torsdag förra veckan). ”Berörd avdelning tittar och bedömer” enligt kontaktcenter. Idag tisdag kväll har inget hänt och när jag vill fråga mera om ärendet genom att svara på deras mejl, så går det inte. Auto-reply och läses icke.
En livboj kan vara just det. Livsviktig, men här inte prioriterad. Har jag för stora förhoppningar på en snabb åtgärd i detta fall?
Ja, om du ser det som viktigt att det går snabbt kan du ju sätta tillbaka den.
Så det du säger är att man inte ska ha några större förväntningar? Om jag ber någon annan, vilket ansvar har jag om något går snett? Bojen ligger tydligt synlig men som jag ser det bör man närma sig den med båt.
Och nu tror jag att min ”vän/anhörig” skulle kunna vara räddningstjänsten som använder dammen som övning vintertid. Kollar med dem i morgon
Och nu tror jag att min ”vän/anhörig” skulle kunna vara räddningstjänsten som använder dammen som övning vintertid. Kollar med dem i morgon
Jag säger att jag skulle hängt upp den själv, sedan kontaktat kommunen och meddelat dem. Kan vara vem som helst som tagit ner den, har svårt att tänka mig att den kontrolleras så ofta. Tänker också att det blir onödiga skattepengar som går till att kommunen ska ta upp frågan, fundera på vem som ska ta hand om det, ytterligare timmar för någon att åka dit och hänga upp den. När det för mig skulle ta fem minuter.
Dessa bojar är med reklamskyltar för ett försäkringsbolag är viktiga livräddningsverktyg. I dammar och liknande ställen är det få tillfällen de gör nytta. Så det är inget att göra akututryckningar för.
Akut - inom någon timma, typ ambulans (livräddare) var inte min fråga, återigen, vad kan man förvänta? Vad i frågeställningen är det du inte förstår?D Daniel 109 skrev:
Har sett mängder med livbojar, med eller utan reklam på. För det första vet man inte om de fungerar. För det andra vet man inte om personen som tänker kasta ut livbojen vet hur man gör och hur långt hen kan kasta. Och för det tredje vet man inte om personen som är i nöd vet hur man tar emot en livboj och kan trä den på sig på rätt sätt.
Det säkraste är alltid att ha en egen flytväst som löser ut vid behov.
Har varit på sjön i många år tidigare. Då fanns inte uppblåsbara flytvästar. Men ALLA hade flytväst på ALLTID.
Det säkraste är alltid att ha en egen flytväst som löser ut vid behov.
Har varit på sjön i många år tidigare. Då fanns inte uppblåsbara flytvästar. Men ALLA hade flytväst på ALLTID.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Jag skulle tro att kommunen säkert fixar det när de har vägarna förbi om det är deras boj. Men är det inte en särdeles populär plats kan det nog ta ett tag utan att man egentligen kan hävda att kommunen gör något fel.
Fixa-det-själv-råd må låta hårda om man inte har de fysiska förutsättningarna, men rent generellt är de nog inte så dumma.
Fixa-det-själv-råd må låta hårda om man inte har de fysiska förutsättningarna, men rent generellt är de nog inte så dumma.
Det är väl ingen på forumet som kan gissa svaret på din fråga. Det kan väl bara kommunen, ring dom så får du svar om du verkligen inte har någon som du kan be hänga upp den.K Kjell_G skrev:
Om din fråga är var du skall förvänta dig, så är det att det kanske händer någonting i höst.
Du har anmält till kommunen. Då åker det in i ett ärendehanteringssystem (i bästa fall, eller så är det bara en delad mailbox). Den hanteras av någon som bara sköter kommunikation nu under semestertider. Inget lär hända förrän den som råkar ha ansvar för livbojar hos kommunen är tillbaks från sin semester i augusti.
Kanske att du kan få snurr på det genom att ringa räddningstjänsten och fråga om de kan tänka sig att vid någon lugn stund åka förbi och fiska upp livbojen och hänga den på plats. Men att kommunen skulle göra något nu på studs? Knappast.
Du har anmält till kommunen. Då åker det in i ett ärendehanteringssystem (i bästa fall, eller så är det bara en delad mailbox). Den hanteras av någon som bara sköter kommunikation nu under semestertider. Inget lär hända förrän den som råkar ha ansvar för livbojar hos kommunen är tillbaks från sin semester i augusti.
Kanske att du kan få snurr på det genom att ringa räddningstjänsten och fråga om de kan tänka sig att vid någon lugn stund åka förbi och fiska upp livbojen och hänga den på plats. Men att kommunen skulle göra något nu på studs? Knappast.