Hej.
Har nu försökt läsa mig till något men det fungerar inte så bra :P

Jag har en stålrörspool på 7250 liter. Jag kan inte gräva där den skall stå pga marken är fylld av allt möjligt från stenar i 1 tons klassen till diverse toaborstar, hängrännor och kablar som man tyckte var en bra ide att fylla med tidigt 70tal. Så jag slängde ihop ett litet trädäck på marken med 45x145 reglar cc60. Kanske en 12-16 stöttor pga att marken inte är helt i våg. 28x120 trall ovanpå. Sen cellplast och presenning. Men ju mer jag tänker på det desto mer tveksam blir jag på att det håller.
Skall jag ta och regla upp ännu mer och sätta fler stöttor ? Jag förstår inte riktigt det där med belastning på trädäck.
Måtten:
Trädäcket 3x4,8m
Poolen 2,5x4,25m.

Det hela står från 0cm till kanske 15-20cm upp i luften.

Om jag lyckats räkna rätt betyder det att jag har en belastning på ca 725kg / kvm.

Finns det någon vänlig själ som bara kan förklara snabbt hur jag skall göra ?
Själva konstruktionen är inga problem. Bara måtten och dimensionerna :)

Trallbrädorna klarar lasten, men för att kunna räkna på dina reglar behöver man veta den maximala spännvidden hos dessa.

Spännvidden är väl en av sakerna jag vill veta. Jag funderar på att ha en spännvidd på så lite som möjligt.
Tror spännvidden är på ca 1-1.2m just nu. Måttade inte så noga.

Med 1,2 meter räcker det med 45x120 C 24. Går du ner till 1 meter klarar du dig med 45x95 C 24. De senare brukar dock inte ha NTR/A kvalitet på impregneringen, vilket är lämpligt.

Får jag fråga hur du vet vad som räcker ? Finns det kanske en tabell någonstans ?

Genom att räkna på det med hjälp av elasticitetsteorin. Det är framför allt nedböjningen som måste begränsas.

Det finns tabeller för vissa situationer och även gratisappar, men de är knappast användbara för en sådan här speciell tillämpning.

Då får jag tacka för hjälpen så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.