Vi har börjat titta efter hus och nu fått nys om ett litet hus på drygt 60kvm med möjlighet att bygga ut, dock är detaljplanen rätt begränsande så förhoppningsvis är inte så många intresserade.
Dock för att vi ska bli intresserade behöver vi först få de nuvarande 60kvm att fungera tills vi kan bygga ut och en del i detta är badrumsrenovering. Badrummet är idag 170*170 med en liten utvinkling där man lagt till dusch och vi tänker att man förlänger den väggen helt och får då ett badrum på 170*260. I detta badrum behöver man få in dusch, toa, handfat, tvättmaskin och följa reglerna.
Jag har hittat ett exempel på hur man kan göra men det bygger på att dörren är på den längre väggen vilket inte är möjligt i vårt fall så nu undrar jag om någon har ritat ett sånt badrum jag som behöver skissa och har förslag till mig.
Första bilden är exemplet och den andra är "vårt" rum, det är ett litet fönster högt upp på väggen längst ner på ritningen och dörren eller skjutdörren kan vara vart som helst högst upp.
Dock för att vi ska bli intresserade behöver vi först få de nuvarande 60kvm att fungera tills vi kan bygga ut och en del i detta är badrumsrenovering. Badrummet är idag 170*170 med en liten utvinkling där man lagt till dusch och vi tänker att man förlänger den väggen helt och får då ett badrum på 170*260. I detta badrum behöver man få in dusch, toa, handfat, tvättmaskin och följa reglerna.
Jag har hittat ett exempel på hur man kan göra men det bygger på att dörren är på den längre väggen vilket inte är möjligt i vårt fall så nu undrar jag om någon har ritat ett sånt badrum jag som behöver skissa och har förslag till mig.
Första bilden är exemplet och den andra är "vårt" rum, det är ett litet fönster högt upp på väggen längst ner på ritningen och dörren eller skjutdörren kan vara vart som helst högst upp.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Man behöver inte tänka på tillgänglighet när man renoverar befintligt badrum
Nej det har du helt rätt i, men om vi ska få bygglov senare för en utbyggnad krävs att vi då har eller bygger ett badrum med tvättmaskin som är tillgängligt. Det vore med andra ord väldigt praktiskt att uppfylla kravet redan nu så att vi inte behöver ta hänsyn till det senareAndersMalmgren skrev:
Borde det inte funka om man sätter duschen i nedre högra hörnet, tvättpelare i nedre vänstra hörnet, sen handfat i mitten och toa i övre vänstra hörnet?
Eller får man för dåligt manöverutrymme för de olika funktionerna kanske...?
Du får nog sätta dig med en skalenlig ritning och klippa ut möblerna och tillgänglighetscirkeln som "pusselbitar" och flytta runt tills det passar. Tror även att det finns regler/rekommendationer om hur nära vägg wc får sitta mm. Kan vara bra att kolla upp...
Du får nog sätta dig med en skalenlig ritning och klippa ut möblerna och tillgänglighetscirkeln som "pusselbitar" och flytta runt tills det passar. Tror även att det finns regler/rekommendationer om hur nära vägg wc får sitta mm. Kan vara bra att kolla upp...
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det är givetvis bra att tillgänglighetsanpassa badrummet men vid ett framtida bgglov skall det inte finnas krav på att ni måste göra om ett bef badrum om inte det är en extremt omfattande utbyggand och renovering i bygglovet.
Ja jag får nog helt enkelt fortsätta med mina små färgglada lappar. Och se om jag kan hitta något som ev kan fungera. ☺weyk skrev:Borde det inte funka om man sätter duschen i nedre högra hörnet, tvättpelare i nedre vänstra hörnet, sen handfat i mitten och toa i övre vänstra hörnet?
En utbyggnad skulle innebära att öka byggnadsytan med ca 40kvm. När jag pratade med kommunen sa de att kommer ställas krav på tillgängligtbadrum i samma nivåplan som köket. Så får vi inte ihop det i befintlig byggnad så behöver vi planera det i utbygganden och då inte ha något trappsteg ner till den (bergstomt).Villa vista skrev:
Har till torsdag på oss att bestämma om vi vill lägga nåt bud. ☺
Skulle inte ta den handläggare på orden, hör av dig och säg att du letat men inte hittat stöd att befintligt hus berörs. Våra bekanta bygger ut 30 kvm i gbg och de har inte ens toa på markplan, bara i källaren...
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Eller inte!
Enda anledningen till att kraven finns är för att vid ev. skada/sjukdom som gör att man till exempel hamnar i rullstol
redan har ett hus som är anpassat, om det inte vore so skulle kommunen få ta alla kostnader för anpassning.
Sen är det ju så att om det inte är möjligt att ha alla funktioner på ett plan så för man säkert bygga ändå men med dom anpassningar som går, sen gäller det inte hus som är klassade som fritidshus utan bara permanent bostäder.
Enda anledningen till att kraven finns är för att vid ev. skada/sjukdom som gör att man till exempel hamnar i rullstol
redan har ett hus som är anpassat, om det inte vore so skulle kommunen få ta alla kostnader för anpassning.
Sen är det ju så att om det inte är möjligt att ha alla funktioner på ett plan så för man säkert bygga ändå men med dom anpassningar som går, sen gäller det inte hus som är klassade som fritidshus utan bara permanent bostäder.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Men hallå, det där ska vara ett individuellt val, inte påtvingat. Sossesamhället som skapat påtvingat beteende. 100 år av sossestyre har gjort att folk tycker det är fullt normalt att saker som dessa tvingas på individen. Sjukt är vad det är
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Ja, hellre det än att jag tvingas bygga efter den standarden. Men jag tycker att det får den som behöver det finansiera själv