10 000 För materialåtgång tycker jag låter lite i underkant? Beror ju givetvis på vad som räknas in och hur mycket man behöver regla upp extra men ändå.. flytspackel, kanske byta brunn eventuellt värmeslingor etc?? Men som sagt det är ju väldigt svårt att gissa sig till

mackan78 skrev:
Kakla ovanpå det gamla?
Håller med mackan kakla ovanpå.

Det går inte eftersom det sitter rör i vägen som vi inte kan varken flytta eller ta bort (skrev jag längre upp). Annars hade vi definitivt gjort så.

H
MACLAREN, är intresserad av vad den hantverkaren heter för min egen del, det verkar vara mycket intressant.
Vore tacksam om du kunde ge mig namnet på hantverkaren!

Redigerat:
sanme skrev:
Har läst att det finns speciell kakelfärg som vi skulle kunna använda till att måla om golvet som nu har en gräslig grönaktig färg. Vad tror ni om det? Kommer det klara slitaget som ett golv utsätts för?
Glöm den tanken, funkar inte ens på film. Ser ut som skit och slits på nolltid.
Lägg ett nytt lager klinker ovanpå, blir hur bra som helst med ett modernt fix med mycket plast i.
Har gjort detta ett flertal gånger med fixet "Mapei Keraquick" och den extra tillsatsen "Isolastic". Fixet blir så vidrigt klistrigt så man för allt i världen inte vill få det på händerna. Men det hugger duktigt i underlaget.....

sanme skrev:
En del av hålen kan vi säkert täcka över men det finns ett par som inte går att göra något åt. Skulle man kunna byta ut pbra den kakelplattan eller går inte det?
Fyll i hålet med samma fogfärg som rummet är fogat med eller en fog lik plattans färg, jag lovar att du inte kommer störa dig på det. Om du gör så sätt en onödig handdukskrok över eller en toaborstehållare eller bara ett "nej tack till kärnkraft" klistermärke.

Man tänker faktiskt inte på ett par små hål i ett möblerat badrum med snygga handdukar och kanske en krukväxt. Lovar...

För allt i världen så använd kakelfog, inte silikonfog för det synsavsevärt mer då den är glansig och svår att få snygg i ett hål.

När jag renoverade mitt badrum så gjorde jag fuktspärren själv. Inga som helst problem. Det klarar vem som helst. Sedan kaklade en bekant ihop med en arbetskompis till honom badrummet. Det tog ca 3 dygn och kostade mig 15000:-. Pengarna drar dock iväg fort ändå. Fuktspärren kostade mig kanske 10000:-. Innan detta var det reglar och våtrumsskivor. Sedan kaklet som gick på runt 10000:-. Badrummet är på 8 kvadrat.

T
Onelight skrev:
När jag renoverade mitt badrum så gjorde jag fuktspärren själv. Inga som helst problem. Det klarar vem som helst. Sedan kaklade en bekant ihop med en arbetskompis till honom badrummet. Det tog ca 3 dygn och kostade mig 15000:-. Pengarna drar dock iväg fort ändå. Fuktspärren kostade mig kanske 10000:-. Innan detta var det reglar och våtrumsskivor. Sedan kaklet som gick på runt 10000:-. Badrummet är på 8 kvadrat.
15000 kr svart?

Paul-Staffanstorp
somelvis skrev:
Fyll i hålet med samma fogfärg som rummet är fogat med eller en fog lik plattans färg, jag lovar att du inte kommer störa dig på det. Om du gör så sätt en onödig handdukskrok över eller en toaborstehållare eller bara ett "nej tack till kärnkraft" klistermärke.

Man tänker faktiskt inte på ett par små hål i ett möblerat badrum med snygga handdukar och kanske en krukväxt. Lovar...

För allt i världen så använd kakelfog, inte silikonfog för det synsavsevärt mer då den är glansig och svår att få snygg i ett hål.
- Ja men visst... kakelfog håller ju säkert tätt så man undrar vad det är för mening att resten av badrummet är tätskiktat... :rolleyes:
SNÄLLA:..gör man hål genom tätskiktet SKA det tätas !!!

Onelight skrev:
Självklart klarar vem som helst av detta simpla arbete...
Jag lär aldrig förstå varför man som hantverkare ska behöva lägga flera tusentals kronor och avsätta flera dagar för att gå en utbildning för att man ska betecknas "kunna" arbeta med tätskikt.

T
Onelight skrev:
Det vore kul att få se bilder på dessa "billiga" hemmarenoverade lyckade badrum ibland, och inte bara dom dyra fuskjobben.

De 15000:- var svarta pengar ja. Vi hade kunnat ta det vitt men orkade inte krångla med rot-avdrag etc. Jag ska försöka lägga upp lite bilder...

Nu har vi börjat fundera igen på om det inte går att kakla ovanpå ändå.. Men det är ju det här med rören.. Det är 1 cm mellan rör och vägg tror ni att det får plats ett lager till där emellan? Det är mosaik vi ska ha. Det beror ju så klart på hur tjock mosaiken är men vad tror ni? På ett ställe (dock bara 4 cm långt) är det bara 7mm mellan vägg och rör. Är det ens att tänka på?

T
Onelight skrev:
De 15000:- var svarta pengar ja. Vi hade kunnat ta det vitt men orkade inte krångla med rot-avdrag etc. Jag ska försöka lägga upp lite bilder...
Det var dyrt, dom två killarna blev nog glada : )

T
sanme skrev:
Nu har vi börjat fundera igen på om det inte går att kakla ovanpå ändå.. Men det är ju det här med rören.. Det är 1 cm mellan rör och vägg tror ni att det får plats ett lager till där emellan? Det är mosaik vi ska ha. Det beror ju så klart på hur tjock mosaiken är men vad tror ni? På ett ställe (dock bara 4 cm långt) är det bara 7mm mellan vägg och rör. Är det ens att tänka på?
Du kan inte ta några bilder? Lättare att se då.

Jag tycker inte det är så dyrt för ett bra jobb. Två kakelsättare som arbetade ca 30 timmar dvs 60 timmar. Det slutar på en timpenning på runt 250:-. I priset ingick också diverse material som två stycken klinkersramar och alu-lister till alla utvändiga hörn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.