Hej!
Vi har ett litet badrum på tre kvadratmeter som fick nytt kakel och klinkers år 2005 av den förra ägaren. Nu vill vi byta ut handfat, dusch, spegelskåp m.m. och eftersom det då kommer bli fula hål i kaklet antar vi att vi också måste kakla om. Det vi nu undrar är vad rivningen och kaklingen kan gå på? Förstår att det är väldigt svårt att säga men på ett ungefär? Är det bara att slå ner det nuvarande kaklet och sätta upp nytt eller måste man fixa med fuktspärr och sånt också? Vet inte alls hur det fungerar så måste bara fråga..

B
fuktspärren kan skadas vid rivningen.
skulle säga 100000 med standard materiall.
(grovt räknat, kan bli billigare och dyrare beroende på materiall val)

100 000 kr för att riva och kakla ett badrum på 3 kvadratmeter? Det tror jag faktiskt inte riktigt på..

sanme skrev:
Hej!
Vi har ett litet badrum på tre kvadratmeter som fick nytt kakel och klinkers år 2005 av den förra ägaren. Nu vill vi byta ut handfat, dusch, spegelskåp m.m. och eftersom det då kommer bli fula hål i kaklet antar vi att vi också måste kakla om. Det vi nu undrar är vad rivningen och kaklingen kan gå på? Förstår att det är väldigt svårt att säga men på ett ungefär? Är det bara att slå ner det nuvarande kaklet och sätta upp nytt eller måste man fixa med fuktspärr och sånt också? Vet inte alls hur det fungerar så måste bara fråga..
Mycket svårt att säga, det beror som sagt helt på materialval..

Hur som helst måste fuktspärr bytas då det inte är 100% säkert att det håller när du knackar ner befintliga kakelplattor. Väljer du sedan kakel/klinker som kostar 70:-/m2 kommer du säkert undan med 50'

va dyra kakelsättare ni har. En vän till mig kaklade precis om ett badrum på 8 kvm och betalade då 49' inkl moms för rivning och omkakling av väggar och golv. Antar att kakel och klinker inte ingick, men det sa hon inget om. Jobbet utfördes i en av Göteborgs grannkommuner.

Troligen så måste du även riva bort befintliga gipsskivor och ersätta med godkända våtrumsskivor. För 5 år sedan användes i huvudsak kartongklädd gips som man inte får använda som underlag i våtrum idag.

Jag tror att om du hittar rätt firma så skall du kunna få det gjort för 50 000 exklusive kakel/klinker. Du får räkna med material för ca 10 000, för väggskivor och tätskikt. Sedan är det inte så hiskeligt många timmar som går åt, men det är många moment (tätskiktet kräver 5 - 10 besök).

Mellan 50k-100k är nog en rätt bra uppskattning. beror ju en del på vad ni väljer för kakel, hur rummet är utformat etc också (tidsåtgång beroende på kakel, och hur man vill ha det satt) samt att skivor, fuktspärr med mera måste bytas om ni river ner befintligt kakel. Blir ganska många moment och tar oftast längre tid än man kan tro.

Kakla ovanpå det gamla?

Paul-Staffanstorp
hempularen skrev:
Troligen så måste du även riva bort befintliga gipsskivor och ersätta med godkända våtrumsskivor. För 5 år sedan användes i huvudsak kartongklädd gips som man inte får använda som underlag i våtrum idag.

Jag tror att om du hittar rätt firma så skall du kunna få det gjort för 50 000 exklusive kakel/klinker. Du får räkna med material för ca 10 000, för väggskivor och tätskikt. Sedan är det inte så hiskeligt många timmar som går åt, men det är många moment (tätskiktet kräver 5 - 10 besök).

Nyfiken... VAD arbetar du med för tätskikt ?? :eek:

Det jag undrade var alltså priset för själva arbetet, rivning och kakling, exklusive kakel för det vet vi redan vilket vi vill ha. Går material utöver kakling (väggskivor, tätskickt m.m.) på så mycket som 10 000? Jag kollade lite på biltema och där fanns det något som hette fuktspärr som gick på några hundra lappar och fogen kostade inte så mycket den heller men det kanske inte är sånt man ska använda? Jag har själv ingen aning! Men då skulle alltså själva arbete gå på 40 000kr? Jag tycker fortfarande det låter mycket för att kakla totalt 18 kvadratmeter (golv plus väggar) och riva ner det borde väl inte heller ta så lång tid?

Paul-Staffanstorp
Tror du på fullaste allvar att en seriös hantverkare skulle köra på Biltema och handla prylarna till något så viktigt som ett våtrum...:rolleyes:

Tidigare har inte deras system ens varit godkänt på mer än betongväggar.
Nu har de tydligen fått genom ett godkännande att även använda det ihop med gips.
Dock krävs det ju då inköp av folie och diverse tätningsmanschetter också.

För att det ska vara fackmässigt utfört krävs det att hantverkaren fått utbildning på produkterna från leverantören och detta tror jag knappast att Biltema anordnar.;)

Materialåtgången för ett normalbadrum vad gäller reglar, våtrumsskivor, tätskikt och liknande brukar bli runt 10000:- så det är rätt...
Vad gäller arbetet så snittar ett normalbadrum låt säga 80tim.
80tim x 400:- = 32000:- +moms på 8000:- = 40000:-

OCH vips så har vi 50000:- ;)

Prova att täta hålen istället
Finns duschstångshållare som man kan flytta fästena på då kanske ni kan använda gamla hålen, kanske går det att använda gamla konsolhålen till handfatet? eller köp en komod som täcker hålen.. Prata med en duktig röris som inte är helt märkesfixerad...

Tycker det verkar vansinnigt att riva ett 4år gammalt badrum

Ok då ska man alltså inte handla det på biltema.. tyckte det borde vara sak samma men du har säkert rätt. Vet ingenting själv om sånt här..

Så det tar en vecka att riva och kakla.. det trodde jag aldrig.. men som sagt har jag egentligen ingen aning. Var väl lite för optimistisk kanske!

Har funderat på att istället kakla över med nytt kakel men upptäckte att det inte heller kommer gå eftersom det sitter en del rör i väggen där ett lager till inte kommer få plats.

Känns lite mustigt att lägga 50 000 på ett badrum som det egentligen inte är något fel på och är så pass nytt ändå. så det får nog va då. Bara det att dom förra ägarna hade ju verkligen ingen smak... men men..

Ja det tycker vi ju egentligen också att det är vansinnigt.. och nu när det kommer gå på så mycket kommer vi inte göra det heller.

En del av hålen kan vi säkert täcka över men det finns ett par som inte går att göra något åt. Skulle man kunna byta ut pbra den kakelplattan eller går inte det? Då måste man iför sig också hitta exakt likadant kakel och fog..

Har läst att det finns speciell kakelfärg som vi skulle kunna använda till att måla om golvet som nu har en gräslig grönaktig färg. Vad tror ni om det? Kommer det klara slitaget som ett golv utsätts för?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.