Medlem
· Stockholms län
· 80 inlägg
Frugan har upplevt att badkarets vattenblandare är opålitlig i blandningen av kallt och varmt vatten, att det ibland plötsligt kommer jättevarmt vatten fast man inte ändrat på kranens temperaturvred. Det är alltså inte långsamt ökande värme, utan rätt vad det är kommer det hett vatten. Om jag minns rätt har det bara hänt när hon haft svag stråle på, och mycket sällan - inte varje gång.
Av den lilla kunskap jag har kring blandare tycker jag det låter konstigt, därför vänder jag mig till er:
1. Vad kan det bero på?
2. Hur åtgärdar man det?
Vattentempen i värmepannan är konstant, och det här fenomenet har enbart upplevts av frugan i badkarets blandare. Ingen annanstans i huset.
Av den lilla kunskap jag har kring blandare tycker jag det låter konstigt, därför vänder jag mig till er:
1. Vad kan det bero på?
2. Hur åtgärdar man det?
Vattentempen i värmepannan är konstant, och det här fenomenet har enbart upplevts av frugan i badkarets blandare. Ingen annanstans i huset.
Medlem
· Stockholms län
· 80 inlägg
Är det termostatblandare? Antingen kärvar nåt så att den reagerar långsamt eller överkompenserar. Eller så är det inget egentligt fel på den, men känselkroppen värms/kyls för dåligt vid lågt flöde så den reagerar långsamt.
Medlem
· Stockholms län
· 80 inlägg
Det är en sån här termostatblandare. Skulle det alltså kunna vara känselkroppen som är naturligt för långsamt reagerande? Men är inte det osannolikt då den faktiskt håller jämn värme ett hyfsat tag först, och sedan plötsligt blir det hett vatten? Isåfall borde den väl ha svårt att hitta rätt hela tiden vid långsamt flöde, eller? Samma sak om det är nåt som kärvar och reagerar långsamt/överkompenserar? Det borde väl isåfall betyda problem hela tiden, och kanske dessutom oberoende av vattenmängden?useless skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Åtkomst till liten vindslucka i trångt utrymme
Tak & Vind -
Roddarpinne går inte i – spanjoretten skev/sliten?
Fönster & Dörrar -
Lasera liten stuga nu eller till våren?
Fasad -
Nyasfalterad uppfart, men tveksam kring kvalitén
Grund & Markarbeten -
Liten skalbagge inomhus
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur