Hej!
Funderar på att köpa ett hus som är på 175 kvm byggt 1976. Det är några saker som oroar mig med huset, bland annat är det direktverkande el, dock finns en installerad luftluftvärmepump. Men den här tråden handlar om tvättstugan...
Vi är just nu tre barn och två vuxna. Barnen är i åldern där dom kladdar och blir smutsiga från utomhusaktiviteter, lite kiss i brallan osv Så en maskin per dag får man räkna med.
Hur skall jag göra/tänka angående tvättstugan? I mitt tycke så är den nuvarande väldigt liten... Vår nuvarande tvättstuga i källaren är gigantisk säkert på 20-24 kvm där det finns gott om plats att hänga upp tvätten. En fläkt för luftcirkulation, en luftavfuktare och element - detta erbjuder inte det eventuella nya boendet.
Så vad säger ni? Bara köra torkskåp i fortsättningen eller skall man fundera på planlösningen?
Funderar på att köpa ett hus som är på 175 kvm byggt 1976. Det är några saker som oroar mig med huset, bland annat är det direktverkande el, dock finns en installerad luftluftvärmepump. Men den här tråden handlar om tvättstugan...
Vi är just nu tre barn och två vuxna. Barnen är i åldern där dom kladdar och blir smutsiga från utomhusaktiviteter, lite kiss i brallan osv Så en maskin per dag får man räkna med.
Hur skall jag göra/tänka angående tvättstugan? I mitt tycke så är den nuvarande väldigt liten... Vår nuvarande tvättstuga i källaren är gigantisk säkert på 20-24 kvm där det finns gott om plats att hänga upp tvätten. En fläkt för luftcirkulation, en luftavfuktare och element - detta erbjuder inte det eventuella nya boendet.
Så vad säger ni? Bara köra torkskåp i fortsättningen eller skall man fundera på planlösningen?
Huset ligger med altanen (och tvättstuga) i väst.J Jarlsgård skrev:
Ovanvåningen är två sovrum och ett ganska stort allrum.
Barnen behöver rum med garderober och gärna plats för skrivbord.
Vuxna behöver ett sovrum med garderober och ett kontor, så ja - fyra sovrum och ett kontor
Råd & Rön testade hur energieffektiva olika torkmetoder var och då var torktumlare med värmepump och torkskåp med värmepump bättre än att hängtorka och köra en luftavfuktare.
Vi har också ett 70-talshus med pytteliten tvättstuga, men har ett stort förråd med frånluft och avfuktare på suterrängplanet, så jag har inget konkret att komma med. Två barn till trots så tvättar vi i regel bara en gång i veckan (vana från många år i lägenhet).
Kan man få upp väggmonterad torkställningar i tvättstugan?
Vi har också ett 70-talshus med pytteliten tvättstuga, men har ett stort förråd med frånluft och avfuktare på suterrängplanet, så jag har inget konkret att komma med. Två barn till trots så tvättar vi i regel bara en gång i veckan (vana från många år i lägenhet).
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ja det lär bli torkskåp framöver. Gillade annsofians förslag på hur det kan se ut. Hade gärna velat ha en rejäl tvättstuga/grovingång så att men enkelt, snabbt och omedelbart efter aktivitet kan ta hand om resterna 😂A Alikzus skrev:Råd & Rön testade hur energieffektiva olika torkmetoder var och då var torktumlare med värmepump och torkskåp med värmepump bättre än att hängtorka och köra en luftavfuktare.
Ett 60x60 cm golvyta rymmer utan problem en vanlig maskin tvätt om man hänger på höjden och har något så när normal takhöjd. Har man tvättmaskin och torktumlare under en bänk och med 240 i takhöjd kan man sätta upp torkställningar ovanför bänken som rymmer en maskin och som är rimligt lätta att nå för normallånga vuxna. Så en lösning för en maskin per dag bör inte vara några problem.
Sen en hängvinda eller klädstreck utanför.
Jag skulle iofs inte offra en centimeter kök för att få större tvättstuga när den redan är så stor så jag ser det i ett annat ljus.
Sen en hängvinda eller klädstreck utanför.
Jag skulle iofs inte offra en centimeter kök för att få större tvättstuga när den redan är så stor så jag ser det i ett annat ljus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden