Hej!
Vi renoverar vårt nyköpta hus. Det är vårt första hus och vi lär oss mycket :)

Vi har byggt ett badrum på övervåningen, med 250mm tak i fullhöjd och resten snedtak. En vägg i duschen är alltså fullhöjd och där har vi tänkt sätta takdusch. Vattnet är dock draget bakom en sidovägg under snedtaket och vi har tänkt lösa det genom att sätta en förlängning från blandare till dusch.

Vi har köpt ett HansGrohe Croma takduschsystem. Vi var jättenöjda när vi hittade den eftersom den sticker ut så lite från väggen, bara 360mm (https://bhgst.imgix.net/pimages/tak...g?auto=format,compress&w=472&h=472&dpr=1&q=40). Jämför med andra vi tittat på som alla sticker ut ca 500mm eller mer, och då måste vi sätta duschen så lågt att takduschhuvudet nästan är i ögonhöjd på mig (frugan och barnen är mindre och klarar sig, men jag vill också gärna kunna använda duschen i nya badrummet!)

Nu till problemet. HansGrohe blandaren har inte en vanlig koppling till takduschröret. Det är ingen skruvkoppling, där röret skruvas på, utan man bara glider på röret och (antar jag) eftersom röret är fixerat mot väggen och inte flyttar på sig, så räcker det för att hålla tätt. Men med en sådan specialkoppling på blandaren säger byggaren och rörböjaren i VVS-butiken att det inte går att lägga en förlängning, utan med det duschsystemet så måste vi sätta duschstången direkt på blandaren, vilket inte går (den får inte plats på den väggen helt enkelt, se bild nedan).

Så vad gör vi nu? Vi lär väl få returnera duschsystemet och köpa något annat, men vad?

En Mora Cera (https://bhgst.imgix.net/pimages/809...g?auto=format,compress&w=472&h=472&dpr=1&q=40) kommer ut minst 475mm från väggen. Det är nog det bästa jag hittat hittils, och den behöver bara 120mm från takduscmunstyckets botten till taket vilket gör att vi kan sätta den någon centimeter högre än andra duschar med samma distans till vägg men som behöver mer utrymme till tak. Bästa jag hittat, men när jag mäter upp det i duschen är jag tveksamt om det är litet nog.

Är det någon här som har tips på en takdusch som kan få plats i vårt snåla duschutrymme?

Har ni några andra tips för hur vi kan lösa det? Ska vi dra förlängningen från blandaren till hörnet och ha duschen där, istället för i mitten på fullhöjdsväggen? Vad händer med fäste för handdusch och tvålkopp om man sätter duschen i hörnet?

Också, är det någon som vet vad en sådan koppling heter?

Tacksam för tips!

• Handritad skiss över badrumsplanering med måttangivelser och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat duschrum med vit kaklad vägg, synlig blandare och snedtak.
    Skapa konto
  • Närbild på en duschblandare med en ovanlig guldfärgad koppling som inte är en skruvkoppling.
    Skapa konto
  • Person som håller i en kromad duschstång framför en snedvägg i ett badrum under renovering.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.