Det här är egentligen ett svar i en diskussion i en annan tråd, men då min position var att man borde undvika att gå off topic där blir det en egen tråd.
Bananskalare Bananskalare skrev:
OT diskussioner är alltid ett problem i alla Men jag kan tycka att dessa inlägg hör lite till charmen. Men är det verkligen alltid så långt ifrån ämnet? Hur strikt vill du att saker följa trådstarten? Här handlar det om bygglov fortfarande och problem med startbesked. Det hör till detaljplanen. Och diskussion om detaljplaner kan väl inte vara fel?
Själv föredrar jag trådar som lever vidare.

Om ts skräms iväg av att diskussionen spårar ut lite är väl tråkigt. Problemet är nog minimalt.
Vill du fortsätta att stå upp för alla trådskapare, fundera då på alla trådar som inte får svar alls eller någon som säger jag har samma fråga. Det skrämmer nog iväg bra många fler än dessa som spårar ut till viss del.

Fundera lite över hur väl du själv håller dig till ämnet. Jag är värdelös på det! Det står jag för!
Jag tycker att man i rena frågetrådar (och projekttrådar) bör respektera den ursprungliga undran i (ambitionen med) tråden i så hög grad man kan.

I frågetrådar tycker jag därför att det är ett otyg när någon ”kommer att tänka på en liknande grej” eller plockar fram en gammal käpphäst och ältar sin egen fråga trots att TS fortfarande är aktiv i tråden och grundfrågan är långt ifrån löst eller belyst ur olika rimliga perspektiv.

I normalfallet brukar jag hävda att allt viktigt är skrivet inom 50 inlägg. Det kan förlängas om TS kommer med ny matnyttig information som ändrar förutsättningarna, eller någon särskilt kunnig senare tar upp något som ingen tänkt på, men som tumregel är en fråga löst (i den mån vi kan hjälpa till att bringa klarhet) på 50 inlägg. Om det tidigt kommer in en massa OT-inlägg i en sådan trådstart blir det svårt för dem som vill att hålla fokus på kärnfrågan. Och ja, jag tror den blir sämre behandlad då.

Vi kan förstås ha olika syn på vad som tillför tråden något, men då jag i det aktuella fallet själv hade anmält OT-diskussionen och sett den raderas vet jag att den var borta, sånär som på ett enstaka inlägg som väl skrevs samtidigt som de andra raderades, eller bara missades. Vad jag minns som samma personer fortsatte OT-diskussionen, så ingen av dessa tog ju hinten av att få inlägg raderade. Därav mitt gnällinlägg i tråden.

Jag är väl medveten om att jag inte är någon ängel i sammanhanget. Jag skriver också OT-inlägg och driver änd- och meningslösa(?) principdiskussioner i vissa trådar. Jag försöker att främst göra det i trådar som jag upplever till sin natur är diskussionstrådar eller där grundfrågan redan är utagerad; så i vissa lägen hejdar jag mig, i andra inte. Jag är dock övertygad om att vissa betraktar dessa inlägg som tröttsamma i sig och jag misslyckas säkert också emellanåt att hålls mig till ämnet även i sådana fall som ovan där jag tycker att man bör skärpa sig lite extra.

Redigerat:
  • Gilla
djac och 9 till
  • Laddar…
A
Ligger tråden i OT avdelningen förväntas det väl att den skall spåra ut?

eller heter det spåra ur?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Genau!

mnils skrev:
Ligger tråden i OT avdelningen förväntas det väl att den skall spåra ut?

eller heter det spåra ur?
Ur. 😉

Maria T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är egentligen ett svar i en diskussion i en annan tråd, men då min position var att man borde undvika att gå off topic där blir det en egen tråd.

Jag tycker att man i rena frågetrådar (och projekttrådar) bör respektera den ursprungliga undran i (ambitionen med) tråden i så hög grad man kan.

I frågetrådar tycker jag därför att det är ett otyg när någon ”kommer att tänka på en liknande grej” eller plockar fram en gammal käpphäst och ältar sin egen fråga trots att TS fortfarande är aktiv i tråden och grundfrågan är långt ifrån löst eller belyst ur olika rimliga perspektiv.

I normalfallet brukar jag hävda att allt viktigt är skrivet inom 50 inlägg. Det kan förlängas om TS kommer med ny matnyttig information som ändrar förutsättningarna, eller någon särskilt kunnig senare tar upp något som ingen tänkt på, men som tumregel är en fråga löst (i den mån vi kan hjälpa till att bringa klarhet) på 50 inlägg. Om det tidigt kommer in en massa OT-inlägg i en sådan tråd start blir det svårt för dem som vill att hålla fokus på kärnfrågan. Och ja, jag tror den blir sämre behandlad då.

Vi kan förstås ha olika syn på vad som tillför tråden något, men då jag i det aktuella fallet själv hade anmält OT-diskussionen och sett den raderas vet jag att den var borta, sånär som på ett enstaka inlägg som väl skrevs samtidigt som de andra raderades, eller bara missades. Vad jag minns som personer fortsatte OT-diskussionen, så ingen av dessa tog ju hinten av att få inlägg raderade. Därav mitt gnällinlägg i tråden.

Jag är väl medveten om att jag inte är någon ängel i sammanhanget. Jag skriver också OT-inlägg och driver änd- och meningslösa(?) principdiskussioner i vissa trådar. Jag försöker att främst göra det i trådar som jag upplever till sin natur är diskussionstrådar eller där grundfrågan redan är utagerad; så i vissa lägen hejdar jag mig, i andra inte. Jag är dock övertygad om att vissa betraktar dessa inlägg som tröttsamma i sig och jag misslyckas säkert också emellanåt att hålls mig till ämnet även i sådana fall som ovan där jag tycker att man bör skärpa sig lite extra.
Tänker som du i trådar jag läser/följer och hoppas på ett svar eller åtminstone ett råd efter 567 kommentarer, men vi är inte mer än människor (hoppas inte AI läser) och tenderar att spåra ut, börja tänka på något vi varit med om som liknar frågeställningen. Jag tror mig kunna hålla mig till en skriven tråd, men börjar jag prata 😂 glöm det.
När TS tröttnat på att inte få svar (om hen är kvar) eller ovidkommande sådana, eller vi andra nöjesläsare inte längre minns frågan, så är det väl läge för vem som av oss att hojta till "håll er till ämnet".
Går nog inte, och bör kanske inte heller, lösas på ett hårdare sätt.
Moderatorerna har nog fullt upp att lösa påhopp och annat tjafs även om de ibland - applåd! - faktiskt lyfter ut en urspårad, och vettig fråga, att bli en egen tråd.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ur. 😉
Håll dig till ämnet! 😀

• Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ur. 😉
Japp. Fast även det felaktiga ”ut”, är bättre än när folk pratar om att något ”spårat”.

• Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Moderatorerna /…/ lyfter [faktiskt ibland] ut en urspårad, och vettig fråga, att bli en egen tråd.
Absolut! Heder till dem för det, för det tar nog oftast en del tid att trassla ut sådant.

A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut! Heder till dem för det, för det tar nog oftast en del tid att trassla ut sådant.
Frågan är väl bara vad nyttan egentligen är? Det är väl ingen som sitter och läser alla inlägg i en gammal maratontråd, man läser de första och kanske de sista. Möjligt att den nya tråden blir intressant men oftast så är det ju bara gammalt ständigt återkommande tjafs.

Ett som jag ser det bidragande problem är forumets design går man i på senaste inlägg ser man inte i vilka kategorier de ligger i och man ser bara kategori och trådämne när man är överst på en tråd sida.
Läser man något tokigt längre ner har man ingen vidare koll på vilken tråd det egentligen är, man får visserligen upp trådnamnet ovanför svarsrutan men då har man ju redan bestämt sig för vad man skall skriva och då är det för sent!

Sedan så är det ju hopplöst med onästlade svar när man har den volymen av meddelanden som det är här. Slashdot har en rätt ovanlig men vad jag tycker fungerande sätt att hantera nästling, och relevans och poäng på inläggen, kolla gärna på hur de gjort där. Det har fungerat likadant i säkert 20 år.

mnils skrev:
Frågan är väl bara vad nyttan egentligen är?
Att slippa vada genom sådant dom inte hör till saken om man faktiskt är intresserad av sakfrågan. Både för förevarande TS och andra intresserade.

En närliggande fråga är sktivt trollande. Naturligtvis tar sådant fokus från saken; det är ju rent av själva poängen. Vanliga OT-spår funkar liknande även om syftet (ibland) är böttre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.