Redigerat:
Peter_K skrev:
Ska lägga på några plattor direkt när jag kommer hem. Nu sticker röret bara upp ett par decimeter och det är ju 2 meter långt.
En sådanhär pump borde väl fungera ? [länk]

Ja det är precis något sådant jag tänkt använda om det skulle behövas.

MathiasS skrev:
På skissen från Gadeberg anar man också markör som ansuts i toppen på dränbrunnen - det är väl inte takvatten får man hoppas?

Jo i mitt fall är det takvatten. Min brunn är tätt i botten, här samlas det mest mossa från taket och grus från garage uppfarten. Sen suger slambilskillarna upp det. Röret ut från brunnen ynnar ut i en bäck.

Är detta dumt alltså?

gadeberg skrev:
Jo i mitt fall är det takvatten. Min brunn är tätt i botten, här samlas det mest mossa från taket och grus från garage uppfarten. Sen suger slambilskillarna upp det. Röret ut från brunnen ynnar ut i en bäck.

Är detta dumt alltså?
Om du är helt säker på att takvattnet inte kan belasta dräneringen är det ju förstås ingen fara.

Säker kan man ju aldrig vara :)
Med det är ca 90cm mellan ingående dränering och utloppet så det får ju till och bli lite vatten innan det går in i fel rör

P
Lite fler bilder. Har är det igenfyllt. Återstår finplanering, få till ett lagom fall från huset samt rensa bort alla större stenar innan matjord köps hem och gräset ska sås i september (kanske)

Observera högen med gammalt byggskräp som vi grävt fram. Blir nog ett par vändor till tippen.

• igenfylld.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bråte.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Krattar och plockar sten, karattar och plockar sten. Börjar bli lite tjatigt :) Allt skrot borta och bara finplaneringen kvar.
Hur mycket och hur länge ska man räkna med att det tar innan marken satt sig och sjunkit klart? Är det läge att köpa hem jord efter semstern och hinna så nytt gräs innan vintern?

Jorden ska ha satt sig nästan helt efter en vinter då tjälen har gjort sitt.

Men så gräs kan du göra redan i år, jag tänker själv så gräs i typ september så det inte blir lika mycket att vattna. Så har man en gräsmatta till våren. :)

Sen på våren får jag troligen komplitera med lite mera jord där det har sjunkit & så där igen.
Man (gräs nördarna ;) ) rekomenderar att man lägger ut jord i 1 dm tjockt lager för att gräsmattan ska växa bra. Tänk på att lägga på liter mera runt huset så man får ett fall ut i från huset.

På jorden kör man sedan en vält en sådan där hand vält med nät (kommer inte ihåg vad den heter nu). Detta är för att packa jorden så den blir slät och inte så mycket groppar i den.

Sedan så gräsfrön, & vattna, vattna, vattna..

P
Ser ut som han skulle behövt lite mera jord :)

Nja de vet jag inte. Den gräsmattan är kanon grön, fin och växer som bara den nu ;)

P
Är det din? Tycker det ser ut att vara lite mycket sten och lite jord på filmen. kul såmaskin hur som helst.

Den är min. Kört över hela trädgården med traktorjordfräsen.
Du ska få se bilder imon på hur fint det blev.

Bilderna dröjer visst :)

Är det smidigast att först börja med rören och sedan skivorna?

n712445517_1088908_3410.jpg

n712445517_1088910_4062.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.