15 230 läst ·
45 svar
15k läst
45 svar
Liten omdränering
Varför inte köpa en teleskopanslutning och skruva dit ett järnlock?
http://www.maniarmatur.se/?artnr=9111050
http://www.maniarmatur.se/?artnr=7015159
Här finns lite mer att läsa:
http://content.wavin.com/WAXSE.NSF/pages/broschyr_brunnarSE/$FILE/Brunnar_SV_Juli2005.pdf
RSK 2358210 - teleskoprör
samt gummiring RSK 2358215
http://www.maniarmatur.se/?artnr=9111050
http://www.maniarmatur.se/?artnr=7015159
Här finns lite mer att läsa:
http://content.wavin.com/WAXSE.NSF/pages/broschyr_brunnarSE/$FILE/Brunnar_SV_Juli2005.pdf
RSK 2358210 - teleskoprör
samt gummiring RSK 2358215
Redigerat:
MathiasS skrev:
Jo i mitt fall är det takvatten. Min brunn är tätt i botten, här samlas det mest mossa från taket och grus från garage uppfarten. Sen suger slambilskillarna upp det. Röret ut från brunnen ynnar ut i en bäck.
Är detta dumt alltså?
Om du är helt säker på att takvattnet inte kan belasta dräneringen är det ju förstås ingen fara.gadeberg skrev:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 913 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 913 inlägg
Lite fler bilder. Har är det igenfyllt. Återstår finplanering, få till ett lagom fall från huset samt rensa bort alla större stenar innan matjord köps hem och gräset ska sås i september (kanske)
Observera högen med gammalt byggskräp som vi grävt fram. Blir nog ett par vändor till tippen.
Observera högen med gammalt byggskräp som vi grävt fram. Blir nog ett par vändor till tippen.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 913 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 913 inlägg
Krattar och plockar sten, karattar och plockar sten. Börjar bli lite tjatigt
Allt skrot borta och bara finplaneringen kvar.
Hur mycket och hur länge ska man räkna med att det tar innan marken satt sig och sjunkit klart? Är det läge att köpa hem jord efter semstern och hinna så nytt gräs innan vintern?
Hur mycket och hur länge ska man räkna med att det tar innan marken satt sig och sjunkit klart? Är det läge att köpa hem jord efter semstern och hinna så nytt gräs innan vintern?
Jorden ska ha satt sig nästan helt efter en vinter då tjälen har gjort sitt.
Men så gräs kan du göra redan i år, jag tänker själv så gräs i typ september så det inte blir lika mycket att vattna. Så har man en gräsmatta till våren.
Sen på våren får jag troligen komplitera med lite mera jord där det har sjunkit & så där igen.
Man (gräs nördarna
) rekomenderar att man lägger ut jord i 1 dm tjockt lager för att gräsmattan ska växa bra. Tänk på att lägga på liter mera runt huset så man får ett fall ut i från huset.
På jorden kör man sedan en vält en sådan där hand vält med nät (kommer inte ihåg vad den heter nu). Detta är för att packa jorden så den blir slät och inte så mycket groppar i den.
Sedan så gräsfrön, & vattna, vattna, vattna..
Men så gräs kan du göra redan i år, jag tänker själv så gräs i typ september så det inte blir lika mycket att vattna. Så har man en gräsmatta till våren.
Sen på våren får jag troligen komplitera med lite mera jord där det har sjunkit & så där igen.
Man (gräs nördarna
På jorden kör man sedan en vält en sådan där hand vält med nät (kommer inte ihåg vad den heter nu). Detta är för att packa jorden så den blir slät och inte så mycket groppar i den.
Sedan så gräsfrön, & vattna, vattna, vattna..



