Hej!
Detta handlar om möjligheten att ha en TEMPORÄR lösning med litet kylskåp under renovering (3-5 månader).
Har läst olika trådar om att INTE ha kylskåp på förgreningsdosa eller förlängningssladd, och manualen till kylen jag tänker mig säger samma sak (
https://www.ikea.com/se/sv/p/tillreda-kylskap-a-vit-00331670/). Om jag förstått det rätt har anledningen något med stabiliteten i elförsörjningen att göra …
Vi renoverar ett "nyköpt" hus. Pga gammal el (40-tal) har vi skurit all el och har ett uttag i källaren (med en tre-fas och en vanlig kontakt, allt fixat av elektriker, som också kommer dra om och koppla in allt så småningom). Därifrån drar jag förlängningssladd upp i huset.
MEN! Jag skulle gärna kunna ha lite saker i kylskåp medan jag är här och fixar. Hur löser jag detta?
Elcentralen i källaren är från 2014 och vi lär ha 20A.
1. Måste vi sätta ett uttag till i källaren, där jag sätter in kylen?
2. Har byggcentraler funktionen av att stabilisera elen? Kan jag sätta kylskåpet i en byggcentral, och även sätta andra saker där? Tex denna från Biltema:
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...MIu8O1-NLR6QIVAYmyCh2lPA0aEAQYASABEgKj5vD_BwE)
3. Någon annan lösning?
Tack från en som inte kan el men som gärna vill ha lite mjölk i kaffet, så att säga

.