Hej
Jag ska spika 130 kvadrat panel (Tak/Vägg i ett båthus) i vår så jag funderar på en enkel spikpistol och en tyst liten kompressor, finns det ?
Eller måste man köpa en 24 liters kompressor och en gigantisk tung spikpistol.

Har just nu sett att Jula har lite extra pris på en ABAC Vento OL 195 6L och en spikpistol för 899 från Meec. Dom hade också en ABAC OL 195 24L för 999 kr.

Jag kommer aldrig att använda kompressorn för tyngre saker än att spika panel, räcker dessa enkal kompressorer eller kommer dom att skära ihop efter 80 kvadrat meter. Vad menas med Oljefri, innebär det att man inte kan köra dom så länge ?

Dom har ju också en SENCO S200BN dyckert pistol (995kr) som verkar ha högre kvalitet men räcker dessa t-dyckert att "hålla uppe" panelen eller är nästa steg deras Spikpistol för 2599kr.

Är det någon som har provat dessa saker från Jula och har någon synpunkt.
Jag har läst det mesta som finns på forumet allmänt om kompressorer och spikpistoler så nu undrar jag specifikt om dessa.
Tacksam för svar
/Leffe

Hej du!

Kolla i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/142194-laemplig-borrhammare-mejselhammare.html

Jag köpte den på Swedol för 1599 kr inkl spikpickan. Inga proffsgrejer men för de 35 kvm råspont jag spikade upp var den kanon. Klarar upp till 50mm dyckert. Ska du ha riktig spik så blir det ju en större och tyngre picka du behöver. Den här lilla var inte tung att jobba med och gav bra resultat. Det blev väl ett och annat blankskott. Men hålen blir små och obetydliga.

Kompressorn är dock allt annat än tyst, men ska du spika med pistolen några dm från örat så vill (bör) du säkert ändå ha hörselskydd på.

Det som är viktigt att tänka på är att du inte köper för liten kompressor och för stor spikpistol. Då får kompressorn gå för ofta och blir varm. I min manual står att denna ska gå enligt principen "arbeta 2.5 minut, kylas av 7.5 minut". Och med en liten pistiol stämmer det bra även om man jobbar snabbt. Men en stor pistol behöver större luftgenomflöde, alltså går kompressorn oftare. Oljefri menas att den inte behöver smörjas med olja, men måste (väl) också få chans att kylas av emellanåt. Oljan kan ju ge fläckar på ytan du spikar. Men ofta måste ju pistolen smörjas ändå.

Ser nu när jag läst till slutet att du ville ha specifikt om kompressornerna från Jula. Sorry, där går jag bet.

Ingen som har testat någon kompressor från Jula.

Inte provat just den kompressorn men en 50mm dyckert klarar du galant på 115 minutliter och 6 liters tank, dvs JULAS minsta kompressor - Däremot så klarar inte kompressorn så mycket mer än så. Själv kört dykert på en 95L/Min/5Lit kompressor på skräninga 95dB och det var inga problem bortsett från att den gick hela tiden.
85db är inte extremt men stör i öronen, du skall ju spika utomhus så det borde inte vara ett problem.
50mm dyckert är vad det låter som, fungerar att slå panel med men skulle inte ge mig i kast med lockpanel och 50mm spik. Spontat däremot är ju inte ett problem.

Räkna däremot inte att kompressorn klarar av större spikpistoler/papppistoler då dessa behöver betydligt mer luftvolym för att kunna arbeta. Spika-vänta-spika med en kompressor som går konstant är inte ett alternativ i många fall.
Inga "billiga" kompressor är särskilt tysta - Vill man ha ngt lämpligt för en eller två pistoler som är tyst så skall man upp till iaf 5000kr + moms för en kompressor. tex Essve AMP 5/260 som jag själv kör med sedan ett par veckor. precis så stor att man kan bära den (Kritiskt i mitt fall) - Men kraftfull nog för stompickor och pappistoler och på toppen av det så skriker den bara i 71dB.

En faktor värd att nämna är ju att de flesta pistoler idag vill ha kring 6-8bar, samma som det flesta billigare kompressorer kör som max. Dvs att so fort du slagit första spiken så sjunker trycket. Kompressorn startar igen vid 6Bar och pumpar upp till 8.
detta gör att du slår spik med kanske 6 bars tryck - ngt som kan ge problem med en stompicka med större spik då det blir varierat slag. q(;^;)p
Vill man ha en BRA kompressor för ju spikpistoler så skall man gå på en med 10 bar som startar vid 8. Dvs, den droppar aldrig ned till minimum arbetstryck för en pistol. d^_^b

SB200 är ju en "billigare" variant av Sencos utbud, klarar säkert jobbet men frågan hur länge den håller/kärvar. Det måste ju vara av en anledning som pickan kostar en bra slant mindre än deras Finish pistoler - Handla precis innan jobbets början och byta ut på garanti är ju ett alternativ!?

En annan lösning är ju att hyra utrustning till ändamålet. Hyr själv pistoler då jag bara själv har Dyckert pistol som jag använder ofta (Senco FinishPro och TJEP ST15/50 för ståldyckert) att hyra från Tex. ProRent i Stockholm kostar inte mer än 60kr/dygn + moms för att hyra en pappistol. Så det kan löna sig att hyra hela rasket istället för att köpa saker som man använder och skrotar.
Panelen sätter du ju på en dag eller två så kostnaden för hyra räknar man hem snabbt - Spik skall du ju ha i vart fall.

Inte svar på dina specifika frågor men hoppas att det rörde i grytan!

Tack det vare sådana tips jag önskade.
Men hyra går bort, vi bor på landet 6 mil från Sundsvall.

Tack för all hjälp.
Det blev en ECU 2.0 och en Tjep F16/63.

På något sätt så måste du ha ökat budgeten rejält. Du lär nog inte bli missnöjd...

hm host host, jag hade väl egentligen ingen budget, jag ville ha något bra, men man behöver ju inte köpa det största och dyraste för det.
Har provat grejorna lite grann och än så länge verkar dom precis det jag ville ha, kompressorn är ju suveränt lite och tyst och pistolen gör sitt jobb.

Ja då har det blivit panel på glasverandan.
Kompressorn är fortfarande lika suverän, kan rekomenderas.
Dyckertpistolen fungerar också bra men väggarna bakom är inte riktigt lika bra. Dom består av lite olika hårda typer av trä så det blir mycket skruvande av inställningsdjupet, men det är ju svårt eftersom träts hårdhet hela tiden ändrar sig bakom min panel. så man får börja längst ner så att dyckerten inte går igenom och sedan får man sakta skruva tills det funkar på den bräden.

Y
Så vad säger ni idag då, 4 år senare?

Känner att min stora kompressor bara är besvärlig att flyttarunt.
Vill ha en liten sak till garaget - ha under bänken och blåsa rent, fylla däck, osv.
Som jag lätt kan lyfta med en hand om jag ska fylla hydroforen, skjuta några dykert inne i huset ,eller kanske spika några panelbrädor på bondgården - spikarna behöver inte bottna samtidigt så vore det ju trevligt om dom gjorde det. :)

Vad är skillnaden på dom med två små tankar, mot bara en?

• Gilla
fyrafyra och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.