I vårt nyköpta hus från 40-talet, finns en gammal "gäststuga" på c:a 30 kvm, också den från 40-talet. Där finns en gammal skorsten. Min fråga är nu; om man sätter in ett skorstensrör, får man då koppla in en liten värmekamin, utan tillstånd, provtryckning eller ens sotning?

Formellt krävs bygganmälan provtryckning och sotning. Om du inte vet något om skorstenen så är framför allt provtryckningen och besiktning av skorstensfejarmästare mindre bra att skippa.

Är väl krav på sotning (regelbundet) av skorstenen så du lär ju inte komma rumt en sotning i alla fall. Vad sotarn (och ev till vem ) sotaren sen säger är svårt att veta.

Tack för svaren. Bra att veta!
Tänkte på alla skogsarbetarvagnar och jägarkojor som jag sett ha haft små värmekaminer, och som väl knappast ha genomgått någon form av besiktning, men det går kanske inte att jämföra. Eller finns det möjligen någon enklare variant av eldstad som skulle kunna användas i en friggebod, och som inte kräver mer än man kan sköta själv?

Skogsarbetarvagn låter som något portabelt och alltså inte en byggnad. Då gäller nog andra regler. Sedan finns det många eldstäder som används i strid mot gällande regler. Det finns värmare som drivs med gasol eller fotogen som saknar skorsten. Dessa är bara att ställa in. Fast fotogenkaminer brukar gärna lukta en del. Se till att ventilationen räcker.

Ja, jag får nog tänka i andra banor. Kanske t o m sätter in en fejk öppen spis som består av ett värmeelement. Ska kolla vad som finns. Tack för tipset!

K Kristina J skrev:
Tack för svaren. Bra att veta!
Tänkte på alla skogsarbetarvagnar och jägarkojor som jag sett ha haft små värmekaminer, och som väl knappast ha genomgått någon form av besiktning, men det går kanske inte att jämföra. Eller finns det möjligen någon enklare variant av eldstad som skulle kunna användas i en friggebod, och som inte kräver mer än man kan sköta själv?
Men om du har bef skorsten så behöver det nog inte bli så dyrt att göra det på riktigt. In med kamin och rör sen ok från sotaren

När jag senast installerade en eldstad antydde sotaren att han inte alltid tog lika hårt på reglerna om bygganmälan som kommunen gjorde. Det viktiga är ju att installationen blir säker. Är det någon speciell orsak till att du inte vill lämna in bygganmälan? För egen del bryr jag mig inte om folk använder svartbyggda eldstäder. Men jag har sett nog med tillbud för att avråda ifrån att elda om inte sotare eller annan sakkunnig gett sitt godkännande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.