3 102 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Liten blästerspruta för hobbybruk
Jag har ju i många år sndblästrat rostfläckar på bilarna själv varefter de kommer. Först använde jag en liten billig kinesisk blästerspruta men den hade ingen fart på sanden. Det gick åt enorma mängder sand och såg väldigt effektivt ut med ett enormt sandmoln men resultatet var magert..
Sedan köpte jag en amerikansktillverkad Speed Blaster. Den har bra fart på sanden och blästrar effektivt men den stockar väldigt lätt. I allmänhet putsar man ur stockningar ur sprutan för var tredje minuts arbete. Det går åt mellan en och två arbetstimmar för att putsa bort stockningar för varje kvarttimme man sandblästrar.
Vad skall man köpa som fungerar?
Sedan köpte jag en amerikansktillverkad Speed Blaster. Den har bra fart på sanden och blästrar effektivt men den stockar väldigt lätt. I allmänhet putsar man ur stockningar ur sprutan för var tredje minuts arbete. Det går åt mellan en och två arbetstimmar för att putsa bort stockningar för varje kvarttimme man sandblästrar.
Vad skall man köpa som fungerar?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Har den sprutan du kör med nu trycksatt tank för sanden? Eller är det modellen som suger upp sanden?
Du skulle kunna testa aluminiumsillikat...... är lite aggresivare, sen är fukt av alla former ett bekymmer och det räcker ju att det är fukt i tryckluften för att skapa bekymmer......
Ett alternativ är ju också att byta till mer finsiktad blästersand
Ett alternativ är ju också att byta till mer finsiktad blästersand
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Googlade "speed Blaster", och de kallar den "gravity fed"..
Min upplevelse är att allt som suger upp sanden är mer eller mindre dåligt. Det funkar hyfsat om man har ett blästerskåp i torr inomhusmiljö, där man blästrar "nästan rena" saker...
Steget upp är en trycksatt tank för blästersanden, tror inte man hittar någon billigare än den här... Borde finnas motsvarande på din sida pölen...
https://duab.se/garage-verkstad/blasterutrustning/blasteraggregat/hawk-blastertank-37-liter?
Min upplevelse är att allt som suger upp sanden är mer eller mindre dåligt. Det funkar hyfsat om man har ett blästerskåp i torr inomhusmiljö, där man blästrar "nästan rena" saker...
Steget upp är en trycksatt tank för blästersanden, tror inte man hittar någon billigare än den här... Borde finnas motsvarande på din sida pölen...
https://duab.se/garage-verkstad/blasterutrustning/blasteraggregat/hawk-blastertank-37-liter?
Problemet är luften.
Har en pistol från 80 talet, funkade kanon på den industrikompressor med lufttork vi använde på lackverkstaden.
Funkar knappt alls på kompressorn hemma, blir stopp hela tiden. Har vattenavskiljare, men det hjälper inte.
Har en pistol från 80 talet, funkade kanon på den industrikompressor med lufttork vi använde på lackverkstaden.
Funkar knappt alls på kompressorn hemma, blir stopp hela tiden. Har vattenavskiljare, men det hjälper inte.
Jag funderar på att hänga upp en behållare åvanför blästerskåpet med blästersand i och sedan borra hål i botten på behållaren för att sedan dra ner en slang till blästerpistolen. På det viset behöver inte skåpet suga upp blästersanden utan då "rinner" sanden ner till pistolen istället.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Kan väl vara kul att testa om man har allt hemma redan, men förvänta dig inga underverk...H Hånta skrev:
Klicka här för att svara