3 757 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Liten batteriborrmaskin/skruvdragare
Tack för alla tips så långt. D-handtagsmodellerna typ Festo och Milwaukee är onekligen intressanta. Prisbilden ligger dock inte riktigt rätt. Jag tror jag går på en maskin med fast chuck. Jag är rädd att chuckväxlingsfunktionen inte kommer överleva i längden. Verktyg hos mig bor inte i systainer, dom bor i murarhinkar...
Oväxlade maskiner går också bort. Lånade en 12V Ryobi ett tag. Den var helt hopplös. För långsam för att borra med och för svag för att skruva med.
Blir nog till att ta med ett måttband och mäta greppen på Hikoki, Makita och Dewalt 10,8 eller 12V modeller och köpa med minsta batteriet. Makitas borstlösa 10.8V maskiner verkar också lämpliga. Lite över budget, dock. Får vänta på något kampanjpris.
Oväxlade maskiner går också bort. Lånade en 12V Ryobi ett tag. Den var helt hopplös. För långsam för att borra med och för svag för att skruva med.
Blir nog till att ta med ett måttband och mäta greppen på Hikoki, Makita och Dewalt 10,8 eller 12V modeller och köpa med minsta batteriet. Makitas borstlösa 10.8V maskiner verkar också lämpliga. Lite över budget, dock. Får vänta på något kampanjpris.
Min skruvdragare av märkesfabrikat brann upp efter kort tids användning. Paniköpte en på Lidl för 350:-. Går fortfarande alldeles charmant efter åtta år med mycket skruvdragning och borrning.
Chuckväxlingen centrotec har funnits länge (sen 2001 tror jag) och fungerar bra, samma gäller Hiltis löstagbara cuckar.
Sen kan det vara en fördel att en trilskande chuck snabbt byts mot en annan.
Det är inte ofta jag använder den konventionella chucken.
Sen kan det vara en fördel att en trilskande chuck snabbt byts mot en annan.
Det är inte ofta jag använder den konventionella chucken.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden