Liten batteriborrmaskin/skruvdragare

972 läst  15 svar

1. PNO
    Medlem · Nivå 13
    Barnen börjar komma upp i sådan ålder och storlek att de både vill och kan vara med och snickra. Men mina 18V makitaverktyg är för tunga och har för stora grepp. Lånade en Hitachi DS10DAL som fungerar hyfsat för dom att använda. Tänkte köpa en batteriborrmaskin i den storleksklassen. Någon med god kännedom om maskiner som kan tipsa mig om tänkbara maskiner? Kriterierna är:
    -Litet greppomfång
    -Låg vikt
    -Någorlunda bra balans.
    -En maskin som jag själv står ut med som andramaskin.
    -Pris under ca 1500kr.

Jag tänker mig att de med batteriet i handtaget såsom boschs blå 12V-serie borde ha större handtag än de med batteriet under handtaget som Hitachin. Märke är inte så viktigt då jag inte räknar med att skaffa fler småmaskiner. Men som sagt, något som funkar även för mig själv när jag exempelvis vill ha borr i en maskin och försänkare i en annan, så jag skippar biltema, meec osv.

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Lidl 12v ;)

Du säger själv att du egentligen inte ska använda den, då är det lite onödigt med en dyr maskin

3. PNO
    Medlem · Nivå 13
    Jag tyckte precis att jag skrev att jag inte tänker köpa skit eftersom jag räknar med att också själv använda maskinen ibland? Förmodligen i tid betydligt mer än övriga i familjen... Men om det bara vore jag själv som ville ha en maskin till så hade jag inte funderat så mycket på greppstorleken.

• Laddar…
  4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Du har helt rätt om att maskiner med batteri i greppet är större (och det tror jag diskvalificerar ovan nämnda maskin från Lidl, snarare än kvaliteten, jag har en själv nämligen och den är tjock), men det finns ju inga maskiner gjorda för barn.

Välj din färg och köp minsta batteriet som finns...

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 2
    Jag halkade till slut in på Ryobi, av lite olika anledningar, men var mycket sugen på att satsa på Makita 18v. Men kollade på det mesta ifrån Makita.

Och de har ju en del skruvdragare/borrmaskiner på 10,8v (ev de på 7,2volt) som borde passa dina krav, gissar jag?

Men som sagt, bara prövat dem i handen ute i handeln, inte köpt någon.

Annars tycker jag Lidl eller Ryobi 4 volts skruvdragare iofs är prisvärda (2-400 kr) om det räcker för barnen enbart, men det vet ju du bäst.

• Laddar…
  6. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Fördelen med att köpa en billig Lidl-maskin till barnen är att du kan köpa ytterligare en maskin till dig själv.

7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Kan tänka mig att en Bosch easydrill 12 har lite smalare handtag än en GSR 12, men båda väger typ 900g. Får nog gå ner på 3,6v typ IXO om man vill ha en riktigt lätt.

8. W
    Medlem Nivå 1
    Synd att du betackar dig för Meec - den lilla 12V's gråa Meec-skruvdragaren är grym för sitt pris och mina barn har hjälpt mig skruva två stora trallar med den (OBS! Inga växlar men är ungefär mittemellan växlarna på en kombinerad borr/skruvdragare). Jag har den ofta själv för att slippa byta bits i den stora och den lilla nackdelen den har är att batteriet är mindre och behövs laddas oftare (men därmed också lättare och jag jobbar sällan mer än några timmar i streck ändå i min sommarstugerenovering).

https://www.jula.se/catalog/verktyg...tteridrivna-skruvdragare/skruvdragare-060201/

Köpte en till när det var kampanjpris på 199kr i julas så jag har en hemma också när det behövs skruvas nån IKEA-möbel eller så.

Useless poäng ovan håller jag med om - köper du en billig liten maskin främst till för barnen så kan du köpa en som passar bättre som andramaskin till dig dessutom. Det blir nog annars en kompromiss som varken blir optimal för dig eller barnen.

• Laddar…
  9. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Jag har en Festool CXS som barnen (5 och 7 år) klarar väldigt bra att hantera. Att den dessutom är smidig att använda själv är ett stort plus. Brukar förekomma på blocket för runt 1500kr.

• Laddar…
  10. P
    Medlem · Nivå 8
    Festools C-modeller är förvisso en bra bit över budget, men jag ser en klar fördel att de har ett väldigt naturligt sett att få till en tvåhandsfattning som hjälper mycket när armarna inte är så starka. Min yngsta dotter hanterade min C18 i princip själv redan när hon var 2,5. En CSX borde vara ännu lättare. Men som sagt,en bra bit över budget. Kanske finns något billigare med samma utformning.

• Laddar…
  11. J
    Medlem Nivå 1
    Jag köpte ett kit med Makitas 12V (10.8) borrskruvdragare och slagskruvdragare ( https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-combokit-clx201sax6- ), främst för att få en laddare men det var ju nästan samma pris med ett kit som bara laddare så fick bli ett sånt kit.

Har nog inte använt mina 18V Ryobi maskiner sen dess. Slagskruvdragaren är helt fantastisk att använda. Kräver ju inte samma styrka heller då den kör slag. Dock vet jag inte om handtagen är så mycket mindre än lite större maskiner men lite kanske.

• Laddar…
  12. hscn
    Renoverare · Nivå 9
    Redigerat
    • Laddar…
  13. S
    Medlem Nivå 1
    Jag föreslår en makita DF032DSAJ. Köpte den från Tyskland för en tusenlapp jämnt.
    Väger mindre än 1kg och har ganska smalt grepp. Min grabb som är 5år hanterar den utan problem.
    I övrigt en fantastisk skruvdragare, skitbra krypkörning och tillräckligt stark att dra 6mm träskruv utan knot.

• Laddar…
  14. Jckssn
    Medlem Nivå 8
    • Laddar…
  15. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    ...och som av en händelse dök det upp en CXS på blocket för 1700.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: