Hej! Har rivit ut allt ur mitt Badrum och flyttat befintlig vägg för ett större o trevligare utrymme.
Nya rör o ledningar dragen i helgen och skall använda EPS cement 350 för första uppbyggnaden är det tänkt.
Fråga 1: Är EPS ett bra alternativ? ( Enligt uppgift ja)
2: efter upp gutning med EPS så skall en täckas inom 3dgr och enligt andra ( och vad jag skälv förstår)läggas en ålders beständig plast?? sedan läggas elvärme direkt på utan armering för det säljs gjutmassa med glasfiber armering i så man behöver då inte detta ( eller?)
3: Flytar man uppe på detta för att få ett finare skikt eller är den masssa man lägger på slingorna det slutgiltiga??. läser ju en hel del beskrivningar här om flytspackel så jag har börjat fundera lite...
4: PÅ tak i badrummet har jag tänkt mig en snygg lock panel vitmålad, 'är detta OK enliogt boverket eller skall man ha något speviellt under detta för att det skallvara godkänt!!

Mvh StefanH
 
1. Ja.

2. Ja, det ska beläggas inom tre dygn. Jag brukar slänga på en hink flytspackel eller två antingen direkt efter gjutningen eller dagen efter, så har man ett jämnt och fint underlag att lägga elslingorna på sedan. Åldersbeständig plast ska du inte ha, om du inte ska lägga spacklet i en flytande konstruktion, och det ser jag inget skäl till alls. Armering behövs inte i normalfallet.

3. Flytspacklet som du flyter in slingorna med kan vara den sista ytan innan tätskiktet sedan, om du får till fallet bra. Det går också bra att först flyta in slingorna, sedan prima och flyta på mer för att bygga fall, men detta är ett onödigt moment.

4. Det är helt okej. Det ställs inga särskilda krav på taket.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.