22/10-22 bytte jag elcentral i huset. I juli -24 upptäcker jag ett uttag på utsidan huset som är strömlöst. Ett uttag som knappt använts på sen vi flytta hit 2009. Ringde firman som bytt elcentral och förra veckan kom de.

De var här i ca 35min och hittade en tråd bakom elcentralen som ej var inkopplad.

Igår damp en faktura på 838kr. Varav 195kr tas via skatteverket.

I min värld känns detta surt och torde vara ett reklamationsärende, pratade på telefon med elektrikern som var hit under tiden han var här och han sa då att det var en lös/bortglömd kabel.
 
Fairlane
Ja, det borde vara ett reklamationsärende.

Det bör du inte betala för.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Det kanske saknades lite kommunikation? Var han som åkte ut på felet medveten om att det var de som "nyligen" bytt central? Sen är det väl mer en frågan om goodwill kanske. Garantier som sådana brukar inte löpa på i flera år......särskilt inte på sånt här där vem som helst har kunnat varit där och rotat under de åren.
Sen låter fakturan ganska blygsam för en utryckning som sådan så det kan ju tänkas att de redan decimerat fakturan lite som goodwill.
 
S Stefan1972 skrev:
Det kanske saknades lite kommunikation? Var han som åkte ut på felet medveten om att det var de som "nyligen" bytt central? Sen är det väl mer en frågan om goodwill kanske. Garantier som sådana brukar inte löpa på i flera år......särskilt inte på sånt här där vem som helst har kunnat varit där och rotat under de åren.
Sen låter fakturan ganska blygsam för en utryckning som sådan så det kan ju tänkas att de redan decimerat fakturan lite som goodwill.
Reklamationsrätt har man väl i 3 år ?

Ja, de visste att det är de som gjort jobbet. Står även op skylten i centralen. De är enda firman jag anlitat någonsin, de har bytt centralen, inspekterat hela elsystemet i huset, kopplat trefas i garaget, lagat matning till garaget när jag grävde av den, kopplat elen till altanen. Så sen 2009 är de enda företaget som jobbat på min anläggning och det med start 2020.

Samma kille som gjorde detta jobb var den som lagade avgrävningen förra året.
 
Och uttaget funkade innan oktober -22. Det vet jag.
 
ok men det jag menade var att om du lade fram det som att det troligen inte har fungerat sen de installerade det? Eller sa du bara att det inte fungerar, åtgärda. De kommer ju inte själva initiera nå reklamationsärende.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ok men det jag menade var att om du lade fram det som att det troligen inte har fungerat sen de installerade det? Eller sa du bara att det inte fungerar, åtgärda. De kommer ju inte själva initiera nå reklamationsärende.
Sa att det ej fungerar, gjorde det innan ni bytte elcentralen, de sa de gick på plejden, men enbart utelamporna går på den , jag testade, när lamporna lös var uttaget strömlöst.

Uttaget används väldigt sällan och enda orsaken jag upptäckte detta nu är att jag köpte robotklippare, skulle koppla in laddaren.

En kille kommer hit, kollar runt och testar själv, oavsett hur han fipplar med plejden är uttaget dött, på telefon meddelar han att han hittat en ej inkopplad tråd bakom centralen. Sätter i den så fungerar allt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.