Byggahus.se

Lite råd vid golvval?

1. N
    Medlem · 139 inlägg

Nickolina

Medlem
    Hej! Har varit här inne och kollat ett tag men aldrig skrivit själv. Här finns ju mycket bra grejer!!
    Nu skulle vi behöva ha lite råd när vi funderar på att byta golv i vissa rum. I två "barnrum" är det rätt nylagt laminatgolv i lönn. Det vi ska byta är i hall, tvättstuga, kök och vårt sovrum, i "gången" genom huset och ev. i vardagsrummet. Planlösningen är öppen och därför tycker jag det är svårt, vill inte blanda massa olika golv.
    I tvättstuga (även groventre) och andra hallen har vi tänkt klinkers. (Iallafall innanför dörren i hallen). Även ev. samma klinkers under diskbänk och spis.
    Helst skulle jag vilja ha ekparkett till resten men där är problemet! För något år sedan målade vi köksluckor och nytt kakel och nya bänkskivor. Då hade vi ingen tanke på att byta köksgolvet på många år så tyvärr tänkte vi inte på det :'(.... Iallafall, luckorna är i en lite,lite bruten vit färg. Bänkskivor och socklar i körsbär (idag hade jag valt ek). Men nu kan vi ju inte byta igen! Det som inte alls känns bra är att lägga ekgolv mot körsbärssocklarna! Finns det någon som har något bra tips blir jag glad!! Är ju väldigt sugen på ek....
    Tack på förhand!

2. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Re: Lite råd vid golvval?

Jag tycker att du i första hand ska välja ett trägolv som du tycker om, iom. att ett byte av det knappast bör vara aktuellt på många år så, antingen struntar du i sockelfärgen eller........ ;), så använder du samma parkett som på golvet och lägger framför den nuvarande körsbärssockeln som en form av 'fusksockel' som i det fallet blir exakt som golvet.

Annars är det väl ingen stor kostnad att lägga ny sockel under köksskåpen, vill du inte gå på ekvarianten pga. körsbärsskivan (vilket jag iof. inte tycker spelar någon avgörande betydelse, om sockeln går ihop med ekgolvet) så finns det ju aluvarianter som ger ett förhållandevis neutral brytlinje mellan golv och kökslucka.
    Välj golv efter vad du kommer att trivas med i det långa loppet och i hela huset, strunta i golvsockeln, och vad gäller bänkskivan så tycker jag inte att det gör något som helst att ha ett ekgolv till den.

MVH//Christina.

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Det går också att måla golvsockeln i valfri färg, kanske tom samma som köksluckorna.

Håller annars med byggimpert att du skall välja golv du trivs med. Ekgolv är utmärkt, både hållbart och neutralt i färgen, passar till det mesta.

Håller också med dig Nickolina att det är snyggast och lugnast att välja samma slags golv överallt.

4. N
    Medlem · 139 inlägg

Nickolina

Medlem

Tack för era svar! Svaren var det jag hoppats på! Det får bli ekgolv. Får fundera lite på det där med socklarna. Det är synd, de är ju rätt nya och snygga. (Ibland är det bättre om något är gammalt och fult! ;)). Vad enkelspårig man blir ibland, det är skönt att kunna be om lite råd! Har även lite andra funderingar men det får hamna under en annan rubrik!
    Tack igen!

5. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Åk o kolla på ekgolv och låna hem några olika prover. Som bekant så finns det en uppsjö med ekgolv o det kan skilja sig en hel del på nyanserna.Precis samma är det ju med körsbär. Så ta hem o testa. Jag tror inte att det kommer att skilja sig så mkt att man hänger upp sig på det. Vi har många gånger en förmåga att hänga upp oss på att allt skall gå i hop. Men faktiskt så är det ok att blanda olika träslag och när man sen tittar på det så kan det ofta vara snyggare än om man kör allt i samma sak i ett rum ;)

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.