F
En liten fråga: Vad innebär Montering 1, 2, 3 osv?
 
Som jag förstod det så var det olika grader av färdigställande av monteringen. Alltså, 1 betyder stomrest och tätt, 2 betyder visst snickeri inne osv...Man får nog fråga FH för att få en detaljerad beskrivning, om ingen här på forumet kan bistå vill säga.
 
matwe skrev:
Jag tycker FH's entrepenörspriser är svindyra! Vi har ett "egenritat" hus (1,5 plans med oinredd övervåning) och vi har fått in offerter från flera företag (Trivselhus, Götenehus, Fiskarhedenvillan) och även om Fiskarheden var klart billigast i materialleveransen så "tog dom igen det" på entrepenörspriserna. Eller vad tycker ni om följande (TH = Trivselhus, GH = Götenehus, FH = Fiskarhedenvillan):

Grundläggning (platta på mark m golvvärme)
TH: ca 130000:-
GH: ca 140000:-
FH: ca 230000:-

VVS
TH: ca 75000:-
GH: ca 90000:-
FH: ca 215000:-

EL
TH: ca 60000:-
GH: ca 70000:-
FH: ca 100000:-

I slutändan blir FH dyrast av dom alla.
Det är väldigt svårt att jämföra priser rakt av så som du gör här.
Problemet är att det är väldigt olika på vad som ingår i dessa priser,
och att de olika hustillverkarna har olika sätt att bygga på (lösvirke/prefab) vilket påverkar en hel del.
 
Ja det är kanske inte optimalt att jämföra på det sättet, men ser man till slutprodukten så blev faktiskt Fiskarhedenvillan dyrast av de 3 (och då är ju inte Trivselhus och Götenehus särskilt billiga.
 
Rixmupp skrev:
Dom här priserna på Spoven och Tranan fick jag från FH i början av Mars. Priserna är inkl. moms och traktament. Observera att plåten på entren INTE ingår i Spovens priser.

Spoven:



Material: 821000
Grund: 230450
Montering 1: 204342
Montering 2: 142159
Montering 3: 124527
Montering 4: 98706
Montering 5: 95000
VVS: 156413
El: 105231
Målning inv: 69000
Målning utv: 64000
Golv: 137399

Summa: 2248227



Tranan




Material: 653000
Grund: 204438
Montering 1: 139496
Montering 2: 111877
Montering 3: 84045
Montering 4: 69457
Montering 5: 65313
VVS: 147631
El: 94419
Målning inv: 55666
Målning utv: 49571
Golv: 116044

Summa: 1790957
FH's priser har stigit med ca 4% sen dess. Man ska även tänka på att dom har låg utgångsstandard så priset stiger snabbt med flera hundratusen.
 
matwe skrev:
Jag tycker FH's entrepenörspriser är svindyra! Vi har ett "egenritat" hus (1,5 plans med oinredd övervåning) och vi har fått in offerter från flera företag (Trivselhus, Götenehus, Fiskarhedenvillan) och även om Fiskarheden var klart billigast i materialleveransen så "tog dom igen det" på entrepenörspriserna. Eller vad tycker ni om följande (TH = Trivselhus, GH = Götenehus, FH = Fiskarhedenvillan):

Grundläggning (platta på mark m golvvärme)
TH: ca 130000:-
GH: ca 140000:-
FH: ca 230000:-

VVS
TH: ca 75000:-
GH: ca 90000:-
FH: ca 215000:-

EL
TH: ca 60000:-
GH: ca 70000:-
FH: ca 100000:-

I slutändan blir FH dyrast av dom alla.
Absolut.
FH har alltid haft fantasipriser på entrepenaden, 80 till 200 % över alla andra hustillverkare med kvalitet (och de andra har ju inte räknat med att gå med förlust...). Min bror, som driver byggfirma sen drygt 20 år, säger att det är en illa dold hemlighet att FH inte vill ha hand om entrepenaderna själva och därför satt priserna så högt att kunden själv ska lösa det med hantverkare på orten.
 
Skapade du ett konto för att svara 5,5 år senare? :)
 
Både ja och nej, ginnfilt. :) Jag har vart med sen början här men inte sista året. Och nu har jag bytt mailadress så mitt gamla nickname och lösen funkade inte längre... Dock intet nytt under solen: Fiskarheden har fortfarande de dyraste entrepenadofferterna. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.