fördelen e väl brandsäkra väggar......... :S

Jag har funderat på samma sak,
http://www.containerhomes.net/learning/How_to.html finns massa info.

Jag själv funderar på 2st 40ft, med fönster enbart på gaveln, isolering på insidan.

Sen ska man nog helst måla allt i någon giftig militärfärg så det aldrig rostar...

penrik skrev:
på [länk] finns massa info.

Jag själv funderar på 2st 40ft, med fönster enbart på gaveln, isolering på insidan.

Sen ska man nog helst måla allt i någon giftig militärfärg så det aldrig rostar...
Vad för isolering hade du tänkt dig? sprayskum? Inga problem med kondens?
Det vore enkelt att bara smälla upp 2 40 fotare men det jag hakade upp mig på är att man måste ha el dragen fram, avlopp och vatten. Det är ju inte helt gratis. Och ska man ha grannar så lär dem överklaga bygglovet om man inte har en fasad.

Undrar om den som vill bygga containerhus vet vilken klass han då plasserar sig i? Javisst byggs det sådana hus i USA, men det är ju den lägsta klassens människor som bor där.
Jag tycker det är ok som en stuga under byggtiden för det verkliga huset, men sen måste det såklart komma en lastbil och köra det vidare till nästa byggplats.

haavard skrev:
Undrar om den som vill bygga containerhus vet vilken klass han då plasserar sig i? Javisst byggs det sådana hus i USA, men det är ju den lägsta klassens människor som bor där.
Jag tycker det är ok som en stuga under byggtiden för det verkliga huset, men sen måste det såklart komma en lastbil och köra det vidare till nästa byggplats.
Det är ju ett väldigt stort problem... Om man bryr sig om ett klass samhälle.

Det handlar inte om att bo i en fraktcontainer utan hitta nya, innovativa lösningar. Lite industrial art. Och om man vill så går det att sätta en fasad utanpå vilket tar bort utseendet.

Framför allt så blir det billigare och enkelt att flytta med sig. Lät lite som zigenare det är jag medveten om men poängen är fortfarande där. Själv tycker jag att dem ser riktigt tuffa ut, men smaken är som baken.

• Gilla
Eknäs
  • Laddar…
Hej
Först vill jag absolut bestrida att containerhus bara är för fattiga, men det KAN vara för de som råkat ut för katastrofer typ Hurricane Katrina, jordbävningen i Haiti. Det finns fattiga i hela världen som lever i containers, men det är knappast såna hus vi diskuterar här.
Bifogar lite länkar så kan ni kolla in husen själva och göra bedömningen.

http://www.google.se/images?q=conta...esult_group&ct=title&resnum=4&ved=0CC4QsAQwAw

http://www.lowimpactliving.com/blog/2009/07/07/affordable-shipping-container-house-in-quebec/

Isoleringen görs lämpligast på utsidan pga fuktproblem, om man nu inte väljer sprayfoam på insidan då man ta golvyta istället. En del väljer SIPS på taket, och bygger på så det lutar lite för avrinning. Cove Park har sedumtak, vilket isolerar bra och är grymt snyggt.

Kostnaderna för att fördigställa varierar kraftigt. Enkel standard, lägre pris, och motsatta gäller såklat.

Googla på cordell house + container och se det resultatet. Snyggt, bra materialval och förmodligen inte billigt, men inte heller tokdyrt.

Om man tar bort hela väggar på insidan så kan konstruktionen försvagas en del, men de är från början gjorda för att staplas 7 i höjd, fullastade, så de tål en hel del även om man tar bort en vägg. Vissa svetsar dit pelare i mitten för att ha lite extra säkerhet, men nog klarar containern mycket belastning.

Jag letar fortfarande tomt utanför detaljplanerat område för mitt projekt.

Har en annan idé om att bygga ett hus i ett växthus. Finns många såna exempel, men jag skulle vilja bygga containerhus i växthuset. Torrt och fint att jobba i, ingen påverkan av naturen med vindar och regn, behagligt klimat i växthuset också.
250-300 kvm växthus, sen hus inne på ca 96kvm.
Standardfönster och tunnare isolering. Går förmodligen bra med sprayfoam och pålimmad läkt att sätta gipsskivor på senare, och då behöver man varken trä på utsidan eller isolera där. En fet vattenmantlad massugn ute ger värme till hela växthuset de ruskigaste dagarna.
Man kan även ha skylights som inte riskerar att läcka.

penrik skrev:
på [länk] finns massa info.

Den göken bor i Costa Rica, och gör det mesta ganska taffligt tycker jag.

Kolla Cove park hos containercity. Där är endast ett par runda fömster på långsidan, annars stora skjutdörrar på gavlarna. Grymt snyggt.

Att fixa en stabil grund och el,vatten och avlopp drar ju tyvärr iväg en hel del. Vore bra om det gick och lösa lite billigare för då hade jag varit mycket intresserad.

Sips?

Hur isolerar man bäst mot taket då? Isolering på containern och sen tak?

Hur ska man fästa reglarna på insidan till innerväggarna?

Ingen risk att hela containern blir strömförande? Krävs ju att något ger den ström men om det sker så vill man ju veta det så man inte kommer åt plåten med en borr eller något.

om containern är jordad så kan den inte bli strömförande
det jag undrar över är ljudisoleringen

Lite skrev:
Att fixa en stabil grund och el,vatten och avlopp drar ju tyvärr iväg en hel del. Vore bra om det gick och lösa lite billigare för då hade jag varit mycket intresserad.

Sips?

Hur isolerar man bäst mot taket då? Isolering på containern och sen tak?

Hur ska man fästa reglarna på insidan till innerväggarna?

Ingen risk att hela containern blir strömförande? Krävs ju att något ger den ström men om det sker så vill man ju veta det så man inte kommer åt plåten med en borr eller något.

Gjut ett gäng plintar och ställ containrarna på, En del gjuter in metallplattor i plinten och sen svetsar dom fast containern i plattan. Det lär ju hålla för en Gudrun eller två.
Det blir ju billigast och då får ganska fri tillgång till V/A.

Taket kan man ha SIPS också, sen våtspärr och sist sedumtak.
Ljudisolerande, värmande och ekologiskt.

Reglarna kan limmas på insidan. En del har kört metallreglar som skruvas fast (med gummibrickor), sen gipsskivor på det.

Kör man sprayfoam på insidan blir det ju ingen kondens alls.

Ett gäng solfångare på taket som ger värme i golvet och värmekostnaden blir låg. Sen kan man ju ha en kamin för de kallaste dagarna och för mysfaktorn.

Jag tror hårt på konceptet.

Gillar inte att det kostar nästan 100 000 att få anslutet vatten och avlopp. Vad det kostar att få elen dit vet jag ej. Då börjar det rusa iväg med kostnader redan.

Lite skrev:
Gillar inte att det kostar nästan 100 000 att få anslutet vatten och avlopp. Vad det kostar att få elen dit vet jag ej. Då börjar det rusa iväg med kostnader redan.
Det beror väl på vart du bygger. El och V/A är ju en konstant kostnad hur du än bygger om det är i detaljplanerat område. Enda chasen att inte ansluta sig är ju att ha egen brunn och egen lösning för avlopp dvs utanför detaljplanerat område.

Elen kan du ju vara utan om du har ett gäng solfångare som genererar el och lagrar den i seriekopplade lastbilsbatterier och kör 12v och LED hemma. Lösning på el och VA finns i tex jordskepp. Googla off-grid, där finns mängder av smarta lösningar som dessutom är hyfsat ekologiska.

ingemar_o skrev:
om containern är jordad så kan den inte bli strömförande
det jag undrar över är ljudisoleringen
Har du foam på insidan, sen gipsväggar, skivor i tak + foam, värmegolv från solfångare, normalt med möbler inne och kanske någon matta, då är det som vilket hus som helst.
Kör du sedumtak så blir det väldigt tyst från ljud utifrån också.
Kör man SIPS på utsidan så isolerar det från ljud det också.

Jag tror verkligen inte ljud och isolering är största problemet, snarare att ingen byggt i Sverige tidigare och kommunen sätter stopp för det.

Tipsar om en mycket läsvärd blog om att bygga en Container Cabin.
tincancabin.com

Mycket bilder på lösningar och saker att tänka på. Det kan ju vara bra att veta att golvplyfan i en sjöfartscontainer alltid är behandlad med insektsmedel som kan avge ångor.

En annan sida som ser realistiskt på containerhus.
runkleconsulting.com

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.