1 887 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Lite mer bränsle i diskussionen om induktionsspisar
Jag har precis blivit med spis! En induktionsspis från Cylinda. Efter att ha läst många inlägg här och funderat en hel del så blev det slumpen som avgjorde i alla fall
. Hittade en spis som passade mig, till bra pris på en lagerrensning. Men var det ett bra köp. Dagarna innan spisen kom var fyllda av bekymrade tankar. I andanom såg jag mig själv laga mat iförd hörselkåpor och katten försvinna ur köket som ett streck.
Nu blev det inte så. Min spis är knäpptyst. Nästan. Ett svagt hummande hörs från spisen på fullgas, och sätter jag på köksfläkten så har spisen inte en chans. Och då har jag ändå en superljuddämpad fläkt från Electrolux.
Det här med att bränna fast spill på spisen har jag grunnat en hel del på. Som jag förstår det hela så är risken för fastbränning av spill minimal. Eftersom "spisplattan" värms indirekt av den kastrull som står på den så kan den aldrig bli så vansinnigt varm att det materialet koksar som det gör på en vanlig platta. Så länge jag har vätska (undantaget olja) i kastrullen kan den aldrig bli mer än 100 grader. Och det innebär att "spisplattan" kan följaktligen bli strax under 100 grader som mest.
Stekning handlar givetvis om högre temperaturer, men även där kommer temperaturen från stekpannan ner till plattan med åtföljande temperaturförlust, och det innebär att risken för att spillet koksar är näst intill obefintlig.
Jag har ännu inte provat med ägg eller pannkakssmet, men jag ämnar göra några praktiska prov så fort jag får en möjlighet. Jag återkommer om möjligt med en rapport om utfallet.
Nu blev det inte så. Min spis är knäpptyst. Nästan. Ett svagt hummande hörs från spisen på fullgas, och sätter jag på köksfläkten så har spisen inte en chans. Och då har jag ändå en superljuddämpad fläkt från Electrolux.
Det här med att bränna fast spill på spisen har jag grunnat en hel del på. Som jag förstår det hela så är risken för fastbränning av spill minimal. Eftersom "spisplattan" värms indirekt av den kastrull som står på den så kan den aldrig bli så vansinnigt varm att det materialet koksar som det gör på en vanlig platta. Så länge jag har vätska (undantaget olja) i kastrullen kan den aldrig bli mer än 100 grader. Och det innebär att "spisplattan" kan följaktligen bli strax under 100 grader som mest.
Stekning handlar givetvis om högre temperaturer, men även där kommer temperaturen från stekpannan ner till plattan med åtföljande temperaturförlust, och det innebär att risken för att spillet koksar är näst intill obefintlig.
Jag har ännu inte provat med ägg eller pannkakssmet, men jag ämnar göra några praktiska prov så fort jag får en möjlighet. Jag återkommer om möjligt med en rapport om utfallet.
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Jag har använt ett rengöringsmedel från Electrolux, heter Menalux K21b, kostar 65:- för en flaska på 250ml, räcker ~halvår.
Min induktionsspris ser ut som ny fortfarande.
Ibland bränner framförallt stärkelseberikat vatten fast (potatis och pasta tex) och då lägger jag bara ett litet tjockare lager rengöring på som får torka in under 15min, sen kan man putsa bort det brända.
Min induktionsspris ser ut som ny fortfarande.
Ibland bränner framförallt stärkelseberikat vatten fast (potatis och pasta tex) och då lägger jag bara ett litet tjockare lager rengöring på som får torka in under 15min, sen kan man putsa bort det brända.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden