3 721 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Lite funderingar kring isolering av garage..
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 290 inlägg
Du kan ju sätta reglar mellan takstolarna. Blir mer jobb men då sparar du 28mm.
Osb går ju också men blir inte så snygg finnish
Osb går ju också men blir inte så snygg finnish
Reglar mellan stolarna får det nog bli helt enkelt...
Sen isolering över det..
Så köra antingen glespanel 28x70 eller regel 45x70... kanske är stabilare med 45x70?
Eftersom jag sätter dem mellan stolarna
de jag kan köra följande på mina 120 stolar är följande :
95mm isolering vid val av glespanel, och tunnare isolering vid 45x70?
Eller gör det något om isoleringen sticker upp 20mm över takstolarna?
Borde väl ej göra något alls? =)
Och sen plast?
Plasten ska vara mellan isoleringen och glespanelen va?
Eller mellan gips och glespanel?
Sen isolering över det..
Så köra antingen glespanel 28x70 eller regel 45x70... kanske är stabilare med 45x70?
Eftersom jag sätter dem mellan stolarna
de jag kan köra följande på mina 120 stolar är följande :
95mm isolering vid val av glespanel, och tunnare isolering vid 45x70?
Eller gör det något om isoleringen sticker upp 20mm över takstolarna?
Borde väl ej göra något alls? =)
Och sen plast?
Plasten ska vara mellan isoleringen och glespanelen va?
Eller mellan gips och glespanel?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 290 inlägg
Det spelar ingen roll vilken sida glesen den är. Blir väl färre hål om den är ovanför glesen med ska du sätta gles mellan stolarna blir det bökigt. Man brukar ha plasten mellan stolar och gles för då får man ett utrymme att dra elen i.
Ska du sätta mellan takstolarna så kör på 45x70 så det är lättare att pricka med skruven.
Det gör inget om isoleringen sticker upp lite men jag tycker du borde köra lösull istället för skivor. Och typ 200mm
Ska du sätta mellan takstolarna så kör på 45x70 så det är lättare att pricka med skruven.
Det gör inget om isoleringen sticker upp lite men jag tycker du borde köra lösull istället för skivor. Och typ 200mm
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 290 inlägg
Billigare och fyller ut bättre.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Det normala avståndet mellan takstolar är cc 1200 mm , då funkar 28 x 70 glespanel med cc 300 mm . Om det går att komma upp på vinden senare så kör 300 mm lösull , täcker bra mellan takstolsreglarna.
Tjena!
Jag har tänkt bygga en lucka i på östsidan för att kunna komma åt vinden utifrån.
Känner att jag vill ej bygga in det, utan det är bra att kunna komma åt att kontrollera!
Då kör vi på 28x70 glespanel o 300cc, sen någon form av plast över det., som jag häftar i stolarna och glespanelen!
Var köper man enklast lösullen?
Och hur står den i pris till vanlig mineralull?
Dyrare? billigare?
Effektivare?
Varför just 300mm?
Då kommer det ju ligga helt över takstolarna också och blir besvärligare att krypa där haha!
Jag har tänkt bygga en lucka i på östsidan för att kunna komma åt vinden utifrån.
Känner att jag vill ej bygga in det, utan det är bra att kunna komma åt att kontrollera!
Då kör vi på 28x70 glespanel o 300cc, sen någon form av plast över det., som jag häftar i stolarna och glespanelen!
Var köper man enklast lösullen?
Och hur står den i pris till vanlig mineralull?
Dyrare? billigare?
Effektivare?
Varför just 300mm?
Då kommer det ju ligga helt över takstolarna också och blir besvärligare att krypa där haha!
Det är ju alltid bra att kunna komma åt.
Sala på takstolarna med lämplig regel så att de är i nivå med, eller ngt högre än, isoleringen. Sedan kan reglar 45x145 - 220 läggas på flatan som gångplank ovanpå. De kan ligga några lösa där uppe, så går det att flytta efter behov.
Sala på takstolarna med lämplig regel så att de är i nivå med, eller ngt högre än, isoleringen. Sedan kan reglar 45x145 - 220 läggas på flatan som gångplank ovanpå. De kan ligga några lösa där uppe, så går det att flytta efter behov.
Har nu kommit en liten bit!
Tanken är imorgon att påbörja luckan till vinden!
Något jag dock börjat fundera på nu är ventilation.
Garaget har idag endast självdrag, med ventil i varje gavel uppe vid nock, men eftersom jag bygger igen så kommer ju ingen luft
Det är fuktigt i garaget då det varit kallt, kan ta ett par dagar att torka upp där.
Så funderar nu, bör jag sätta en frånluftsfläkt på väggen?
Och i motsatt ände en tilluft?
Tanken är imorgon att påbörja luckan till vinden!
Något jag dock börjat fundera på nu är ventilation.
Garaget har idag endast självdrag, med ventil i varje gavel uppe vid nock, men eftersom jag bygger igen så kommer ju ingen luft
Det är fuktigt i garaget då det varit kallt, kan ta ett par dagar att torka upp där.
Så funderar nu, bör jag sätta en frånluftsfläkt på väggen?
Och i motsatt ände en tilluft?
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Beror lite på om du tänker parkera en snöig / blöt bil där varje dag.
Om detta är andemeningen så föreslår jag en fläkt i bakre gaveln / väggen , högt placerad .
Inluft-ventilen placerar du lågt vid garageporten.
Hjälper ej detta , om du tex ej har avlopp mitt på golvet , så är det avfuktare som gäller.
Om detta är andemeningen så föreslår jag en fläkt i bakre gaveln / väggen , högt placerad .
Inluft-ventilen placerar du lågt vid garageporten.
Hjälper ej detta , om du tex ej har avlopp mitt på golvet , så är det avfuktare som gäller.