P pmd skrev:
Menar du 4-filig 100-väg?

Med 70 km/h tar det 1.5 sekunder att köra 30m. Under ideala förhållanden är reaktionssträcka plus stoppsträcka 40 meter i den farten. Det förutsätter att man bromsar direkt när man upptäcker hindret, perfekt väglag, perfekta däck och ABS-bromsar. Jag är också lätt förbryllad.

Vad säger polisen?
3-filig snarare, det är sån växelvis två-/enfilig väg. Menar du totalt antal filer är det 3 filer.
Nya sommardäck, torrt och ABS.

Jag kör den vägen varje dag och det är god sikt i korsningen. Jag berömmer att det var ca 30-35 meter från korsningen när jag uppfattar att kör ut framför mig. Krocken sker ca 35-40 meter från där jag reagerar. Att jag inte han riktigt få stopp på bilen låter ju rimligt eftersom jag hade behövt någon meter till för att komma till absolut stop.

Fiffade till en bild på den korsningen där olyckan hände. Blå prick är vart jag är när jag inser att röd prick från stillastående kör ut. Svart prick är där det "duttar" till. Min korsnings-nemesis reagerar inte alls utan kör till synes helt oberörd i ytterligare 30-40 meter innan han vekar reagera och sakta in. Inte helt normalt beteende när man "dutta" ihop med en annan bil liksom.
Luftfoto av en vägkorsning med markerade punkter som beskriver en fordonsrörelse och en krockplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Har en bekant som gjort samma sak, och som flera sagt så bedömdes det som att personen som körde på bakifrån var vållande eftersom hela bilen som körde ut hade passerat väglinjen..

Känns säkert lite surt, men någonstans måste ju gränsen dras... Jag kan inte se vad som skulle vara "bättre" (dvs "rättvisare", men också enklare att bedöma från försäkringsbolagens synpunkt).
 
Enligt bilden så verkar fb bedömt att du både haft god marginal att väja och att den andra bilen behövt köra över en väg för att komma till dig. Och då resonerat att du borde haft tid nog att bromsa och väja...
 
P pmd skrev:
Den springande punkten här är väl om man ska behöva vara beredd på att någon kör ut från en väg med stopplikt som inte ligger tillräckligt långt bort för att man ska kunna hålla lagstadgad hastighet och kunna stanna i tid.

Antog möjligen försäkringsbolaget att TS överskred hastighetsbegränsningen eftersom han närmade sig en väg med högre hastighetsbegränsning?
Hastighet är troligen boven i de flesta olyckor så det är inte otroligt att det är så de tänker. Frågan är väl om det är skäl nog att vara ett generiskt antagande vid varje olycka och därmed är alla andra faktorer underordnade?

Nej jag körde inte för fort. Hade jag kört bara 10 km fortare hade skadorna varit långt mer omfattande. Även personerna i bilarna hade antagligen riskerat skador. Skadorna på bilarna skulle kunna identifieras som" snuddskador" på en parkeringsplats. Så pass begränsade skador tror jag är otroligt ovanliga i kollisioner där hastigheterna varit efter omständigheterna för höga.
 
J
Jo, tyvärr är väl sällan olyckor "rättvisa".

Jag var med om en olycka där jag stod stilla och blev påkörd bakifrån, helt solklart inte mitt fel. Men försäkringsbolagen och hela upplägget gör ju att jag i praktiken förlorade både pengar och massor av tid på detta. Fick åka runt med en trasig bil i 2 månader, missade nästan en hel dags arbete pga att jag var tvungen att åka till läkaren för att de skulle titta på nacken (som var krav från FB men som de inte ersatte förlorad arbetstid pga nåt administrativt), satt i telefon och hämtade och lämnade bilen på rep, skadebesiktning osv ungefär en arbetsdag och det räknas såklart inte då man antas kunna göra det före eller efter jobbet var än verkstad och arbete ligger. Fick ut en hyrbil där de ville jag skulle betala extra för kombi och dragkrok (för jag bad om det då jag använder bilen - dessutom frågade de om jag behövde det i jobbet men det är ju en bil jag bara kör privat), specen var mycket sämre än den bil jag körde. Så, tyvärr drabbas väl ofta även den part som inte var skyldig, extra trist om man dessutom får stå för självrisk eller bara har trafik så man inte ens får ersättning. Ofta är det väl så att det inte heller är så att det alltid till 100% är den enes fel. (I mitt fall, där det blev tvärstopp på motorvägen, jag hade god marginal och stannade men han bakom måste fipplat med radion och smällde i mig trots att jag stått still i säkert 20 sekunder, ja, det kan nog inte vara mitt fel. Men samtidigt, jag skulle kunna kört in i någon i motsvarande situation vid tvärstopp vid nåt annat tillfälle så... Det är nog bara tyvärr att äta det...
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Din nivå på försäkring är inte av intresse när du inte är vållande. Det är nog rimligt att man inte kan kräva ersättning för minsta egen insats. Jag har blivit påkörd i en liknande situation. Jag tyckte att det hanterades helt okej. Tyvärr var inte min bil reparerbar då hela bilen blivit kortare.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Så, tyvärr drabbas väl ofta även den part som inte var skyldig, extra trist om man dessutom får stå för självrisk eller bara har trafik så man inte ens får ersättning.
Om du inte är vållande får du ju ersättning utan självrisk. Eller vad menar du?
 
Enligt lagen så är man skyldig att hålla en tillräckligt låg hastighet för att olyckor inte skall upstå.
Trafikförordning (1998:1276) kapitel 3, §14 & §15.

Mvh
 
  • Gilla
Haladria
  • Laddar…
Nissens
MacAver MacAver skrev:
I torsdags så kolliderade jag med en 80+ farbror.

Jag körde på 70-väg och han kom på 50-väg från vänster bakom stopplikt. 20 meter efter korsningen blir 70-vägen 2-filig 100-väg. Sikten är god och jag ser att bilen framför den äldre mannen stannar och sen svänger ut. Han har god marginal. Den gamla farbrorn kör fram till stop-tecknet och stannar. När jag är ca 30-35 meter från korsningen kör han låååångsamt ut. Hade jag inte hållit hastigheten hade det hela slutat jäkligt illa. Det blev bara en "dutt" men med repor på hans högersida bakom bakre dörren och på min vänstra flygel. Jag väjde åt höger. Tittar man på reporna på båda bilarna så ser det ut som om min bil repats bakifrån och framåt medans hans bil repats framifrån och bakåt.

Jag är vållande enligt försäkringsbolaget. Hur resonerar försäkringsbolaget i ett sånt här läge? Själv är jag lätt förbryllad.
Ja, jag är också förbryllad.
Mest över att du körde in i hans bakre del när det var så bra sikt och enligt dig själv körde han ut ”låååångsamt”. Om du som du själv säger höll en rimlig hastighet så borde du inte kört in i honom med de förutsättningarna.

Ålder och kön på den andre föraren är helt oväsentligt för övrigt. Precis som ditt eget kön och ålder.

Det låter som att du är vållande, och försäkringsbolaget har gjort en klok bedömning.
 
Redigerat:
Karlia
Jag har ingen synpunkt på vållande men vill kommentera din "vem kör vidare XX meter efter att ha blivit påkörd". Den som är chockad kan mycket väl göra det, det är irrelevant i sammanhanget. Hur man reagerar vid krock är svårt att träna på.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
När jag nu i efterhand tittar på bilden har jag en teori. Farbrorn såg inte mig för att hans fru skymde sikten. Utan att ha klar sikt kör farbrorn ut. Eller?
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag är också förbryllad.
Mest över att du körde in i hans bakre del när det var så bra sikt och enligt dig själv körde han ut ”låååångsamt”. Om du som du själv säger höll en rimlig hastighet så borde du inte kört in i honom med de förutsättningarna.

Ålder och kön på den andre föraren är helt oväsentligt för övrigt. Precis som ditt eget kön och ålder.
Jo han hade inte bråttom. Han accelererade inte alls efter viss uppnådde hastighet men han med att likväl komma ut framför mig.
Fick svaret från plåtnissen som skall fixa min skada. Han sa att skadan för honom ser ut som om bilen passerat mig och prejat mig eftersom min skada är uppriven bakifrån framåt. Slitit upp frontdelen bakifrån.
Jag körde inte in i hans bakdel, jag körde in i hans sida bakifrån.
Jo då. Ålder har absolut en betydelse. Kön, nej, men med stigande ålder ökar riskerna i trafiken. Annars skulle inte förare bli av med körkort för att de anses för gamla. Har en ex svärfar som fått indraget körkort pga hög ålder.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Det är surt att anses som vållande. I ditt fall verkar det ha varit ett gränsfall, som flera nämnt, den andre hade hunnit köra ut på vägen.

Tyvärr sker olyckor ibland, vilken tur att ingen av er blev skadad! Det hade kunnat gå så mycket värre, plåtskador går att reparera, bilar att bytas ut.

Jag tänker att när sånt här händer får man acceptera försäkringsbolaget bedömning, tacka ens lyckliga stjärna att det inte blev värre, glömma och gå vidare.
 
MacAver MacAver skrev:
Har en ex svärfar som fått indraget körkort pga hög ålder.
Åldern är ingen orsak. Är det inte fysisk/psykisk status som är avgörande?
 
  • Gilla
krzysgro och 5 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag har ingen synpunkt på vållande men vill kommentera din "vem kör vidare XX meter efter att ha blivit påkörd". Den som är chockad kan mycket väl göra det, det är irrelevant i sammanhanget. Hur man reagerar vid krock är svårt att träna på.
30-40 meter för att återfå fattningen och faktiskt bedöma om det är lämpligt att stanna exakt där man befinner sig tycker jag låter helt rimligt.. (y)

Imorse såg jag två personer som krockat i varandra lite lätt i en enfilig rondell.. De hade helt sonika stannat mitt i rondellen trots att båda bilarna uppenbart var körbara, och stod och fyllde i paprena där... :rolleyes:
Det stoppade upp trafiken rätt rejält...
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jag har lyckats att missa en bil vid vänstersväng en gång när den gömde sig precis bakom a-stolpen eller vad det nu heter och som gömde sig där bakom enda tills jag passerat första filen och tvärnitade då jag såg bilen! Efter den händelsen ser jag alltid till att titta noga. :sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.