Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig lite.
Jag har en ny, för mig, Luna CS30. En äldre justersåg.
Den spinner som en kant och gör ruggigt fina snitt. Men, bladet behöver justeras lite. Om jag sätter en vinkelhake i bordets spår och kollar främre och bakre kant av klingan så har jag cirkus 1 mm differens fram och bak. Den bakre delen av bladet är längre bort från justerbordet.

Jag skulle vilja justera detta så jag får ett helt rakt snitt, sågen nyper lite när jag klyver saker mot längdanhållet vilket är rätt farligt.

Så här ser maskinen ut. Jag har prövat att lossa de lite mindre bultarna i bordets hörn och försökt justera bordet i förhållande till klingan, men det går inte, det finns inget spel i hålen så det går inte att justera på det sättet. Jag hittar inget inne i sågen heller som ser ut att vara avsett för den här justeringen. Är det någon som har en idé om hur man gör detta?
Vänligen Victor

• Äldre justersåg med fastklämd vinkelhake på bordet och en mätklocka. Verktyg och sågbord visas i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre justersågs inre mekanism med gröna metalldelar och en svart fläkt täckt av sågspån.
    Skapa konto
  • Äldre justersågmodell Luna CS30 med synliga motor- och bordsdelar, belagd med sågspån och damm.
    Skapa konto
  • Närbild av Luna CS30 justersåg med fokus på klingan och bordsfästet, som visar delen som behöver justeras för rakt snitt.
    Skapa konto
ClasseClas
Nu har jag inte den justersågen men fundera på om du istället kan justera vinkeln på klyvanhållet.

Samma gäller anhållet på justersläden.

Godmorgon!
Ja jag tänker att det blir min sista lösning. Rälsen för justerbordet ser ut att vara byggda för att finjustera. Klyvanhållet däremot behöver nog lite brickor, så jag är orolig att det blir lite rappligt. Men jag ska absolut ha det i huvudet, tack!

ClasseClas
Hej, på en del sågar går det att shimsa delar av motorvaggan men jag kan inte se på bilderna om det är görbart. Kolla på sprängskissen om du har en tillgänglig.

Att justera vaggan med välriktade slag med hammare och dorn kanske går men jag skulle aldrig göra det själv.

• Gilla
victor_cronstedt
  • Laddar…
V victor_cronstedt skrev:
Godmorgon!
Ja jag tänker att det blir min sista lösning. Rälsen för justerbordet ser ut att vara byggda för att finjustera. Klyvanhållet däremot behöver nog lite brickor, så jag är orolig att det blir lite rappligt. Men jag ska absolut ha det i huvudet, tack!
Problemet är att du fortfarande inte kan använda spåret om du vill bygga släde eller liknande. Frågan är om du kan shimsa i motorfästet istället?
Antar att du kollat så att bladet och axeln inte är krokiga?

Edit: Är släden och klyvanhållet parallella med spåret?

Ja, bladet och axeln är raka och fina. Jag monterade bort bladet och satte en indikatorklocka mot axeln och den är ruggigt jämn. Antagligen blir det väl att använda shims. Hela såganordningen hänger från bordet i de två lite kraftigare bultarna på bild tre, samma som hanterar tiltningen av klingan. Jag hoppas att det finns något utrymme i dom krokarna där man kan komma åt att peta in några shims. Allt är så förbannat kralligt bara så jag vet inte hur jag ska gå till väga riktigt.

Cheesen
Man brukar kunna lossa bordet och justera det på liknande sågar. Kolla hur det sitter fäst. Finns ofta möjlighet både att justera vrid, lutning och skevhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.