Medlem
· stockholm
· 4 inlägg
Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig lite.
Jag har en ny, för mig, Luna CS30. En äldre justersåg.
Den spinner som en kant och gör ruggigt fina snitt. Men, bladet behöver justeras lite. Om jag sätter en vinkelhake i bordets spår och kollar främre och bakre kant av klingan så har jag cirkus 1 mm differens fram och bak. Den bakre delen av bladet är längre bort från justerbordet.
Jag skulle vilja justera detta så jag får ett helt rakt snitt, sågen nyper lite när jag klyver saker mot längdanhållet vilket är rätt farligt.
Så här ser maskinen ut. Jag har prövat att lossa de lite mindre bultarna i bordets hörn och försökt justera bordet i förhållande till klingan, men det går inte, det finns inget spel i hålen så det går inte att justera på det sättet. Jag hittar inget inne i sågen heller som ser ut att vara avsett för den här justeringen. Är det någon som har en idé om hur man gör detta?
Vänligen Victor
Jag undrar om någon kan hjälpa mig lite.
Jag har en ny, för mig, Luna CS30. En äldre justersåg.
Den spinner som en kant och gör ruggigt fina snitt. Men, bladet behöver justeras lite. Om jag sätter en vinkelhake i bordets spår och kollar främre och bakre kant av klingan så har jag cirkus 1 mm differens fram och bak. Den bakre delen av bladet är längre bort från justerbordet.
Jag skulle vilja justera detta så jag får ett helt rakt snitt, sågen nyper lite när jag klyver saker mot längdanhållet vilket är rätt farligt.
Så här ser maskinen ut. Jag har prövat att lossa de lite mindre bultarna i bordets hörn och försökt justera bordet i förhållande till klingan, men det går inte, det finns inget spel i hålen så det går inte att justera på det sättet. Jag hittar inget inne i sågen heller som ser ut att vara avsett för den här justeringen. Är det någon som har en idé om hur man gör detta?
Vänligen Victor
Medlem
· stockholm
· 4 inlägg
Godmorgon!
Ja jag tänker att det blir min sista lösning. Rälsen för justerbordet ser ut att vara byggda för att finjustera. Klyvanhållet däremot behöver nog lite brickor, så jag är orolig att det blir lite rappligt. Men jag ska absolut ha det i huvudet, tack!
Ja jag tänker att det blir min sista lösning. Rälsen för justerbordet ser ut att vara byggda för att finjustera. Klyvanhållet däremot behöver nog lite brickor, så jag är orolig att det blir lite rappligt. Men jag ska absolut ha det i huvudet, tack!
Hej, på en del sågar går det att shimsa delar av motorvaggan men jag kan inte se på bilderna om det är görbart. Kolla på sprängskissen om du har en tillgänglig.
Att justera vaggan med välriktade slag med hammare och dorn kanske går men jag skulle aldrig göra det själv.
Att justera vaggan med välriktade slag med hammare och dorn kanske går men jag skulle aldrig göra det själv.
Problemet är att du fortfarande inte kan använda spåret om du vill bygga släde eller liknande. Frågan är om du kan shimsa i motorfästet istället?V victor_cronstedt skrev:
Antar att du kollat så att bladet och axeln inte är krokiga?
Edit: Är släden och klyvanhållet parallella med spåret?
Medlem
· stockholm
· 4 inlägg
Ja, bladet och axeln är raka och fina. Jag monterade bort bladet och satte en indikatorklocka mot axeln och den är ruggigt jämn. Antagligen blir det väl att använda shims. Hela såganordningen hänger från bordet i de två lite kraftigare bultarna på bild tre, samma som hanterar tiltningen av klingan. Jag hoppas att det finns något utrymme i dom krokarna där man kan komma åt att peta in några shims. Allt är så förbannat kralligt bara så jag vet inte hur jag ska gå till väga riktigt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kalkad tegelfasad äldre ladugård i Ångermanland - bästa lösningen?
Fasad -
Plåtbit till äldre mellanglas persienn 25mm
Fönster & Dörrar -
Tömma äldre norsk vvb, bara en vatteningång?
Vatten & Avlopp -
Gångjärn till äldre marbodalkök
Kök -
Hur lagar jag "ångspärren" på äldre gipsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik