25 740 läst ·
61 svar
26k läst
61 svar
Lite bilder från mitt friggebodsprojekt
Höga sidan är 2,45 och låga 1,95. Reglarna alltså, tillkommer ju 9 cm för de två som ligger ner också.
Ska gå ut nu och sätta på takreglarna, sen blir det inge mer gjort förrens nästan vecka (är visst nå band som spelar i Stockholm på lördag).
Ska gå ut nu och sätta på takreglarna, sen blir det inge mer gjort förrens nästan vecka (är visst nå band som spelar i Stockholm på lördag).
Jag ska inte till Sthlm på lördag, MEN avnjöt en kall Trooper i soffan igår.carlbanan skrev:
Har inte smakat nån sån än, är dom bra? Antar att det är Maidens?FredrikR skrev:
Nu är iaf takstolarna på plats, om man nu kan kalla det för takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Osså en på lite håll
Logga in
Skapa konto
Ska dra fast nå strävor på ovansidan, men det blir innan jag börjar lägga råspont. Såg att nån takstol var lite sne.
Hade tänkt en sak, men ändrade mig senLawrence skrev:
Alltså, det blir ju råspont på takbjälkarna och sen papp på det. Sen blir det läkt och betongpannor. På insidan spikar jag innertaket direkt på bjälkarna.Lawrence skrev:
Edit: "Takstolarna" sitter fast med vinkeljärn och ankarskruv.
Ett tips som jag missade. Jag la upp reglarna (dom väger ju en del), osså kom jag ju på att jag skulle snekapa ändarna för att få en rak kant. Så kapa ändarna FÖRE man lägger upp dom, så slipper man bära dem upp och ner flera gånger.
Plus att den lilla kilen man sågar bort i ändarna passar perfekt att slå in mellan hammarbandet och takstolen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
139 kr inkl moms
155 kr
Läs mer
Började spika råspont på taket nu på eftermiddagen. Men satan vilken tid det tar när man är ensam, höll på att få sammanbrott på snesträvorna när jag flyttade runt trappstegen 
Blir kanske lite högre tempo nu när jag kommit upp och slipper stegar, men jag är skeptisk till att hinna få på papp ikväll. Blir till att hålla tummarna att det inte blir nå regn.
Blir kanske lite högre tempo nu när jag kommit upp och slipper stegar, men jag är skeptisk till att hinna få på papp ikväll. Blir till att hålla tummarna att det inte blir nå regn.
Härligt jobbat!
Håller själv på med ett 15 m2 förråd med pulpettak. Har precis satt fasaden och skall börja grundmåla imorgon.
Skoj är det! I ärlighetens namn så har jag min far hemma som har koll så att det kommer stå stadigt när det är klart
Kämpa på!
Håller själv på med ett 15 m2 förråd med pulpettak. Har precis satt fasaden och skall börja grundmåla imorgon.
Skoj är det! I ärlighetens namn så har jag min far hemma som har koll så att det kommer stå stadigt när det är klart
Kämpa på!
Logga in
Skapa konto
Så långt kom jag, vill inte hålla på och banka när grabben sover... Synd, för man fick upp ett skapligt tempo på slutet. Bara hoppas det inte kommer nå regn nu, så blir det klart imorrn förmiddag.
Fick ju hem en liten leksak också, som jag ska kika på nu.
Logga in
Skapa konto
Har aldrig haft en fräs förr, men det ska bli kul att lära sig
Kan bjuda på första riktiga tabben. Renkapade ena sidan på råsponten nu när jag vart klar, den andra sidan där jag började lägga hade jag mätt så alla brädor hade samma utstick.
Lite lätt stressad eftersom vi skulle iväg en sväng sen så mätte jag upp utsticket och kapade. Tänkte inte på att jag hade flyttat in takstolen 14.5 cm
Blir nu ett utstick på drygt 20 cm från färdig yttervägg på kortsidorna, och 35 cm på långsidorna...
Lite lätt stressad eftersom vi skulle iväg en sväng sen så mätte jag upp utsticket och kapade. Tänkte inte på att jag hade flyttat in takstolen 14.5 cm
Blir nu ett utstick på drygt 20 cm från färdig yttervägg på kortsidorna, och 35 cm på långsidorna...