Höga sidan är 2,45 och låga 1,95. Reglarna alltså, tillkommer ju 9 cm för de två som ligger ner också.

Ska gå ut nu och sätta på takreglarna, sen blir det inge mer gjort förrens nästan vecka (är visst nå band som spelar i Stockholm på lördag). :-)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
carlbanan skrev:
Höga sidan är 2,45 och låga 1,95. Reglarna alltså, tillkommer ju 9 cm för de två som ligger ner också.

Ska gå ut nu och sätta på takreglarna, sen blir det inge mer gjort förrens nästan vecka (är visst nå band som spelar i Stockholm på lördag). :-)
Jag ska inte till Sthlm på lördag, MEN avnjöt en kall Trooper i soffan igår. :beer: :)

FredrikR skrev:
Jag ska inte till Sthlm på lördag, MEN avnjöt en kall Trooper i soffan igår. :beer: :)
Har inte smakat nån sån än, är dom bra? Antar att det är Maidens?

Nu är iaf takstolarna på plats, om man nu kan kalla det för takstolar.

1373562108927.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Osså en på lite håll
1373562143798.jpg
Skapa konto

Ska dra fast nå strävor på ovansidan, men det blir innan jag börjar lägga råspont. Såg att nån takstol var lite sne.

coolt! det går snabbt för dig. Varför olika cc mellan takbjälkar?

Lawrence skrev:
coolt! det går snabbt för dig. Varför olika cc mellan takbjälkar?
Hade tänkt en sak, men ändrade mig sen :) Hade inte behövt lägga dem över reglarna, men gjorde det ändå för säkerhets skull. Är mindre cc i mitten och längst till vänster på andra bilden. Hade naturligtvis sett bättre ut med samma cc överallt, men jag kan nog leva med det ändå :)

OK, och hur gör med takbjälkar! jackar du ut något för stöd och hur sätter du fast dem?

Lawrence skrev:
OK, och hur gör med takbjälkar! jackar du ut något för stöd och hur sätter du fast dem?
Alltså, det blir ju råspont på takbjälkarna och sen papp på det. Sen blir det läkt och betongpannor. På insidan spikar jag innertaket direkt på bjälkarna.

Edit: "Takstolarna" sitter fast med vinkeljärn och ankarskruv.

Ett tips som jag missade. Jag la upp reglarna (dom väger ju en del), osså kom jag ju på att jag skulle snekapa ändarna för att få en rak kant. Så kapa ändarna FÖRE man lägger upp dom, så slipper man bära dem upp och ner flera gånger.
Plus att den lilla kilen man sågar bort i ändarna passar perfekt att slå in mellan hammarbandet och takstolen.

Redigerat:
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Tack för intressant projekt! En liten fråga, hur har du fäst reglarna mot "syllen"? Skråspikat/skruvat? Bygger man väggsektioner skruvar man genom "syllen" och det känns ju lite hållbarare?

Jag fäste med två skruvar snett in, plus fyra spikar. Stommen känns rätt stabil, är inte orolig att den ska lossna B-)

Började spika råspont på taket nu på eftermiddagen. Men satan vilken tid det tar när man är ensam, höll på att få sammanbrott på snesträvorna när jag flyttade runt trappstegen :mad:

Blir kanske lite högre tempo nu när jag kommit upp och slipper stegar, men jag är skeptisk till att hinna få på papp ikväll. Blir till att hålla tummarna att det inte blir nå regn.

Härligt jobbat!

Håller själv på med ett 15 m2 förråd med pulpettak. Har precis satt fasaden och skall börja grundmåla imorgon.

Skoj är det! I ärlighetens namn så har jag min far hemma som har koll så att det kommer stå stadigt när det är klart :)

Kämpa på!

1373912696253.jpg
Skapa konto

Så långt kom jag, vill inte hålla på och banka när grabben sover... Synd, för man fick upp ett skapligt tempo på slutet. Bara hoppas det inte kommer nå regn nu, så blir det klart imorrn förmiddag.

Fick ju hem en liten leksak också, som jag ska kika på nu.
1373912843078.jpg
Skapa konto

Har aldrig haft en fräs förr, men det ska bli kul att lära sig :)

Kan bjuda på första riktiga tabben. Renkapade ena sidan på råsponten nu när jag vart klar, den andra sidan där jag började lägga hade jag mätt så alla brädor hade samma utstick.

Lite lätt stressad eftersom vi skulle iväg en sväng sen så mätte jag upp utsticket och kapade. Tänkte inte på att jag hade flyttat in takstolen 14.5 cm :mad:

Blir nu ett utstick på drygt 20 cm från färdig yttervägg på kortsidorna, och 35 cm på långsidorna...

Du kan ju förlänga ut det igen om du vill. En 145mm bräda bör väl bli bra ungefär

Mats skrev:
Du kan ju förlänga ut det igen om du vill. En 145mm bräda bör väl bli bra ungefär
Hur skulle man gjort då? Nu har jag kapat av båda sidorna och haft på papp, så för mig är det lite sent att ändra nu :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.