9 613 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Lister som "krymper"
Sida 1 av 2
Har en tanke om att byta golvlister i större delen av huset. Undrar dock vad man kan göra för att undvika att materialet drar ihop sig/krymper? Har bytt i 2 st rum hittills & i princip i varje hörn har det blivit en liten glipa efter ca ett halvår efter att jag satt listerna. Att trä rör på sig är ju oundvikligt men det kanske finns något att tänka på för att minimera själva rörelsen i materialet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och spika långt ner på listen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ni använder väl brädstumps tricket då ni sätter golvlist.
Protte
Protte
Nu vet jag inte säkert vad han menade, men en gissning är att du har en lite brädstump med dig så att du kan trycka ner sockeln ordentligt innan du spikar fast den.offlarjon skrev:
Men det jag läser i ditt första inlägg så är det just hörnen som öppnar sig inte en glipa mot golvet.
Låt listerna ligga inne som andra har skrivit och använd lite trälim, mycket mer finns inte att göra.
Nej precis, det är alltså inte avståndet mellan list-golv som är problemet utan som du skriver, att det kryper isär i hörnen där listerna möts. Men jag kör på dessa tips & testar helt enkelt! Får väl i värsta fall lägga in dem i vardagsrummet & elda på i braskaminen så de drar ihop sig rejält innan heheHasse302 skrev:
Nu vet jag inte säkert vad han menade, men en gissning är att du har en lite brädstump med dig så att du kan trycka ner sockeln ordentligt innan du spikar fast den.
Men det jag läser i ditt första inlägg så är det just hörnen som öppnar sig inte en glipa mot golvet.
Låt listerna ligga inne som andra har skrivit och använd lite trälim, mycket mer finns inte att göra.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Som tidigare sagts så är det samma med massiva trägolv. Virket håller en högre fukthalt när det legat ute på brädgården, det är först vid normal rumstemp som det hinner torka ordentligt och då krymper.
Att torka det vid en braskamin kan vara en dålig idé då hög temperatur riskerar att det spricker. Men den risken är kanske liten för just lister.
Att torka det vid en braskamin kan vara en dålig idé då hög temperatur riskerar att det spricker. Men den risken är kanske liten för just lister.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Gerar du innerhörn? Självklart att det blir glipa mellan socklarna.
Innerhörn ska du göra stötfog, har du profilerad list får du tälja till änden så den passar mot den andres profil.
Protte
Innerhörn ska du göra stötfog, har du profilerad list får du tälja till änden så den passar mot den andres profil.
Protte