offlarjon
Har en tanke om att byta golvlister i större delen av huset. Undrar dock vad man kan göra för att undvika att materialet drar ihop sig/krymper? Har bytt i 2 st rum hittills & i princip i varje hörn har det blivit en liten glipa efter ca ett halvår efter att jag satt listerna. Att trä rör på sig är ju oundvikligt men det kanske finns något att tänka på för att minimera själva rörelsen i materialet?

Låt listerna ligga inne i rummet en vecka - tio dagar innan du kapar till dom. Då hinner dom acklimatisera sig.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Och spika långt ner på listen.

Protte

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Normalt förfarande är att man köper listerna, låter dem ligga några år och sätter upp dem när det är dags att sälja och flytta ;P

• Gilla
Jerald Stuartson och 17 till
  • Laddar…
offlarjon
prototypen prototypen skrev:
Och spika långt ner på listen.

Protte
Vad är anledningen till att man gör det egentligen? Är det för att själva golvregeln är smalare än vad de flesta lister är?

offlarjon offlarjon skrev:
Vad är anledningen till att man gör det egentligen? Är det för att själva golvregeln är smalare än vad de flesta lister är?
Den största anledningen är ju för att det mesta av rörelsen då kommer ske ovanför spiken och glipan mot golvet blir således minimal.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Ni använder väl brädstumps tricket då ni sätter golvlist.

Protte

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
prototypen prototypen skrev:
Ni använder väl brädstumps tricket då ni sätter golvlist.

Protte
Vad är det?

offlarjon offlarjon skrev:
Vad är det?
Nu vet jag inte säkert vad han menade, men en gissning är att du har en lite brädstump med dig så att du kan trycka ner sockeln ordentligt innan du spikar fast den.
Men det jag läser i ditt första inlägg så är det just hörnen som öppnar sig inte en glipa mot golvet.
Låt listerna ligga inne som andra har skrivit och använd lite trälim, mycket mer finns inte att göra.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
Hasse302 Hasse302 skrev:
Nu vet jag inte säkert vad han menade, men en gissning är att du har en lite brädstump med dig så att du kan trycka ner sockeln ordentligt innan du spikar fast den.
Men det jag läser i ditt första inlägg så är det just hörnen som öppnar sig inte en glipa mot golvet.
Låt listerna ligga inne som andra har skrivit och använd lite trälim, mycket mer finns inte att göra.
Nej precis, det är alltså inte avståndet mellan list-golv som är problemet utan som du skriver, att det kryper isär i hörnen där listerna möts. Men jag kör på dessa tips & testar helt enkelt! Får väl i värsta fall lägga in dem i vardagsrummet & elda på i braskaminen så de drar ihop sig rejält innan hehe ;).

hsd
Akrylatfog.....

hsd hsd skrev:
Akrylatfog.....
Akrylatfog?

Jag brukar alltid foga alla gerningar oavsett hur bra dom är. Latexfogen blir mer elastisk och spricker inte lika lätt som färg :)

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
M
Som tidigare sagts så är det samma med massiva trägolv. Virket håller en högre fukthalt när det legat ute på brädgården, det är först vid normal rumstemp som det hinner torka ordentligt och då krymper.

Att torka det vid en braskamin kan vara en dålig idé då hög temperatur riskerar att det spricker. Men den risken är kanske liten för just lister.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Gerar du innerhörn? Självklart att det blir glipa mellan socklarna.
Innerhörn ska du göra stötfog, har du profilerad list får du tälja till änden så den passar mot den andres profil.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.