Byggahus.se

List? I trapp

1. varskavibo
    Husägare · Stockholm · 12 inlägg

varskavibo

Husägare
  2. Henningelvis
    Renoverare · Uppsala · 423 inlägg

Henningelvis

Renoverare
    Jag gissar på att det satt bred plywood där innan som täckte övergången mellan våningsplanen. Det bästa är väl att kapa till något liknande igen, om du inte råkar ha sparat de gamla.

När jag målade om i trappen tog jag ned skivorna. Mina var lackade. Jag slipade, grundade och rollade dem sedan ett par gånger med väggfärg innan jag satte upp dem igen. Kanske inte det mest upphetsande, men det blev helt ok.

3. T
    Medlem · 812 inlägg

Tompafix

Medlem
    Varför skulle de inte vara möjligt? Är det två olika ytmaterial?

4. Düsseldorff
    Byggnadsvårdare · Bromma · 582 inlägg

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Ställer mig också undrande till varför det inte skulle vara möjligt. Fick du någon förklaring?

5. Handyman 1
    Medlem · 2 953 inlägg
    Är det inte väldigt stor nivåskillnad på sina ställen,masonit mm,svårt att bara spackla tror jag:thinking:

6. P
    Medlem · Uppsala · 715 inlägg

peroande

Medlem
    Håller med målarna. Ser ut att vara en undervåning med putsad vägg (lättbetong kanske?) och en övervåning i trä med skivklädda väggar. Ser två skäl att istället sätta en list:
    1. Det är olika struktur på över- resp undervåning. Därmed bli det aldrig en sömlös övergång och då är det bäst att göra den markerad på något sätt.
    2. Du kommer alltid ha viss rörelse i skarven som gör att en spacklad övergång spricker.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · 812 inlägg

Tompafix

Medlem
    Tycker det ser ut som träbaserade skivor både uppe och nere om man granskar bilderna.

8. ÅkeSun
    Medlem · 255 inlägg

ÅkeSun

Medlem
    Enda chansen att trolla bort skarven är nog att gipsa om hela väggen.
    Själv tycker jag att det är snyggare att sätta dit en bred avvikande list typ "förlängning av övervåningens golvsockel"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.