Jag försöker montera bort en duschvägg i badrummet. Två skruvar är borttagna men listen som höll i duschväggen sitter som berg med silikon. Hur får jag bort listen? Har provat med mattkniv med det är väldigt tight mellan list och vägg, svårt att komma åt. Se bilder.

• Duschhörn med borttagen vägg, röda och vita kakelväggar, silikontätad list och duscharmatur. Stegpall och flaskor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschväggslist fast med silikon mot röd kakelvägg, skruvar borttagna, monteringsproblem synligt.
    Skapa konto
Ta en grov sytråd eller liknande och ”såga” bort den.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Kan vara knepigt utan att repa kaklet kanske. Det underlättar nog om det du använder är lite flexibelt. Testa typ en metallspackel och försök få in den i hörnet överst... Jag hade problem att få bort detta när jag flyttade in också men när jag väl fick loss en bit gick resten lättare...

A
Röd brytkniv med metallblad och justerbart lås, lämplig för bygg- och renoveringsprojekt.
Skapa konto

Fiskelina, den är tunn och stark, gärna flätad, den "sågar" bättre.

• Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
tommib
Linan viras med fördel runt ett par pinnar så man slipper hålla den direkt i händerna, betydligt bättre kraft så.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Stort tack för svar. Både sytråd och fiskelina (flätlina) gick av nästa direkt. Svårt att komma åt med kniv eftersom det sitter så tight mot kaklet och jag vill helst inte skada kaklet. Jag får försöka vidare och hoppas att kaklet inte skadas. Går det att lösa upp silikonet? Clas Ohlson har silikonborttagare, någon som vet om det funkar? Beskrivning på clasohlson.se: "Gammal silikon som måste bort? Silikonborttagaren är en gelé som effektivt bryter ner härdad silikon. Tub 80 ml."

tommib
Prova med ståltråd.
Du kan ju också försöka bryta bort den försiktigt. Eftersom det är som ett U så borde du kunna kila in något lämpligt där, t.ex. en skiva. Var försiktig så inte kaklet lossnar bara.
Precis som Farstatjej säger så blir det lättare så fort någon del lossnar.

Är det inte svårt att lägga på ny silikon om man använder silikonborttagare?

tommib tommib skrev:
Prova med ståltråd.
Du kan ju också försöka bryta bort den försiktigt. Eftersom det är som ett U så borde du kunna kila in något lämpligt där, t.ex. en skiva. Var försiktig så inte kaklet lossnar bara.
Precis som Farstatjej säger så blir det lättare så fort någon del lossnar.

Är det inte svårt att lägga på ny silikon om man använder silikonborttagare?
Klart! "Pumpkudde" och tunn kniv gjorde susen (efter att ha fått en start med en tunn träkil. Inga skador :-)

• Pumppåse och gul kniv används för att demontera del på kaklad vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
KireDK och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.