Behöver man rolla VS30 över hela väggytan eller bara de två väggarna som vattenbegjuts? Räcker det i såfall med ångspärren VS20 på de väggar som aldrig kommer att få vatten på sig?

T
Både VS20 och VS30 ska på ALLA väggar!

Två strykningar VS20 och tre strykningar med VS30!

Fast detta gäller ju bara om du ska följa reglerna och göra försäkringsbolagen glada : )

När jag gjorde detta för ett år sedan rekommenderade LIP mig att köra med primer 54 i stället för utspädd VS20 som första strykning. Tydligen hade det förekommit problem med vidhäftningen.

Paul-Staffanstorp
SvenD skrev:
När jag gjorde detta för ett år sedan rekommenderade LIP mig att köra med primer 54 i stället för utspädd VS20 som första strykning. Tydligen hade det förekommit problem med vidhäftningen.
Vem på LIP har du då varit i kontakt med undrar jag ?

Jag har aldrig hört talas om detta nämligen och arbetar till vardags med LIP...

Försäkringsbolagen bryr jag mig inte om det minsta av egen erfarenhet men det är en annan historia... utan vad jag undrar är om det är nödvändigt för funktionen med vs30 även på de väggar som inte vattenbegjuts.

Ang primer 54 som första strykning istället för utspädd vs20 så står det ju i LIPs beskrivning at man kan göra så och det hade jag tänkt också.

Skall man kanske tillägga att det är inte antalet strykningar som är viktigt utan att man gör av med rätt mängd av resp. medel. 1,5kg per kvm av VS 30 om jag minns rätt.

Troligen är primern och ångspärren snudd på samma produkt, jag primade golvet med primern (eftersom jag har massor av den :rolleyes:) och väggarna med ångspärren, märkte absolut ingen skillnad alls.

Paul-Staffanstorp skrev:
Vem på LIP har du då varit i kontakt med undrar jag ?

Jag har aldrig hört talas om detta nämligen och arbetar till vardags med LIP...
Minns inte namnet tyvärr. Jonas Svensson?

Säljare:
Jonas Svensson
Mobil: +46 (0) 706 140 700
E-mail: js@lip.dk

Paul-Staffanstorp
v-g skrev:
Troligen är primern och ångspärren snudd på samma produkt, jag primade golvet med primern (eftersom jag har massor av den :rolleyes:) och väggarna med ångspärren, märkte absolut ingen skillnad alls.
Tycker det är ganska stor skillnad på dem faktiskt.

VS20 bildar en mycket tjockare hinna än vad 54 gör...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.