5 519 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Lip spackel
Medlem
· Älvsborg
· 124 inlägg
Byggde fall i duschhörnan med lip 245 trögflytande,men det härdar ju så snabbt(10min) och säcken tog slut,så jag hann inte få det så snyggt.Kan jag eftersläta med Lip 226 flytspackel med primer emellan.Någon som vet?
Ja, man kan alltid fixa till fel efteråt. Man väntar tills produkten har torkat enligt tillverkarens anvisningar, primar och sedan flyter/spacklar ovanpå.
Jag har använt samma spackel, men jag blandade den med mer vatten för att slöa ner härdningen lite. Gjorde det i flera omgångar för att det inte skulle bli FÖR fel. 
Du borde kunna använda 245 med mer vatten för att fixa till det sista, använd en ståslip(plast platta) med lite vatten så du får en snygg finish innan den har torkat helt.
Ett tips är att använda en bred spackelspade att snygga till ordentligt efter ståslipningen medans det fortfarande är blött.
Du borde kunna använda 245 med mer vatten för att fixa till det sista, använd en ståslip(plast platta) med lite vatten så du får en snygg finish innan den har torkat helt.
Ett tips är att använda en bred spackelspade att snygga till ordentligt efter ståslipningen medans det fortfarande är blött.
Man bör inte blanda i mer vatten än tillverkaren anger. Då kan det verka som att produkten håller sig öppen längre, men den börjar brinna på partikelnivå ändå. Om man då fortsätter bearbeta den kan man få sämre hållfasthet. Detta är i och för inte avgörande i de flesta konstruktioner, när det bara är tryckhållfasthet som ska tas upp, men om spacklet ska ha en böjstyvhetsförstärkande funktion ska man vara noggrann. Man tillför dessutom vatten som inte kommer bindas kemiskt i spacklet, utan som helst ska torka ut innan man belägger spacklet. Och krympningen i spacklet ökar dessutom en smula.
Tipset är att blanda mindre i taget istället.
Tipset är att blanda mindre i taget istället.
Klicka här för att svara