Jempa skrev:
Hej. Roligt att följa någon som befinner sig i ungefär samma läge som en själv. Jag var också tvungen till 3 strykningar. Bra förvarning om tätarket, att det var kladdigt alltså. Lät du det torka vanlig 1-2h innan du satte på tätarket eller längre? Vad upplevde du som det svåraste momentet när du fixade med golvbrunnen? Fortsatt lycka till!
Tätarket var kladdigt, speciellt mot sig själv så passa upp med det. Mot golvet gick det enkelt att montera och det var även enkelt att dra på klämringen, tätarket är väldigt tänjbart. Det svåraste var väl att skära ut hålet för brunnen, inte skärandet då men att få till rätt storlek på hålet. Jag gjorde hålet mindre än det skulle vara och så skar jag bort överflödet efter att ha klämt på klämringen.

Eftersom jag drog på ett lager VS30 så lät jag det torka till nästa dag innan jag monterade tätarket och rollade genast därefter ett lager till med VS30. Det var viktigt att dra 2 varv på tätarket så jag bestämde mig att spara för ett extra varv på tätarket men det behövdes ju inte eftersom jag rollade allt ytterligare 2 gånger.

jakim skrev:
Jag gjorde hålet mindre än det skulle vara och så skar jag bort överflödet efter att ha klämt på klämringen.
Fast det där är inte alls okej, nu har du ju struntat i monteringsanvisningen helt. Arket får absolut inte gå ner under klämringen, utan måste sluta bakom klämringen. Att göra som du gjort är direkt fel.

Man kan se om hålet är lagom stort genom att trycka ner tätarket i brunnen utan klämringen. Då ska det gå ner till, men inte förbi underdelen av klämringens spår.

jon_h skrev:
Det står att manschetten och remsorna ska monteras efter VS20, klart och tydligt, se punkt 4 i monteringsanvisningen för system 17. Angående hur själva monteringen går till, alltså med håltagning och att klämringen ska dit innan man rollar tätarket med VS30, hänvisar man till monteringsanvisningen för VS30.

I praktiken spelar det ingen som helst roll, du behöver inte vara det minsta orolig. Jag ville bara påpeka att det verkar föreligga lite missförstånd kring (den väldigt dåliga och röriga) monteringsanvisningen.
Pust, tack för det.....

Men i den anvisning som jag har står det i punkt 4 att "Montera LIP tätark enligt LIP VS30 monterings anvisning se sid 7-8" och på sid 7-8 i VS 30 anvisningenstår det ju att man ska rolla ett lager först.

Gissar att vi är överens men att vi tolkar det olika?

Problemet ligger i att de försökt komplettera anvisningen för VS30 med ett extra dokument för system 17. Det blir rörigt. Men i och med att man haft på VS20 så är det fullständigt onödigt att köra VS30 också före tätarket, även om det inte gör något. Det svar jag fått från LIP har varit att tanken är att man med system 17 monterar tätarket direkt på VS20.

Men du bör fortfarande göra om din felaktiga anslutning till brunnen är jag rädd.

jon_h skrev:
Men du bör fortfarande göra om din felaktiga anslutning till brunnen är jag rädd.
Missade detta.... Jag bör alltså ta upp kläm ringen och göra hålet större och så trycka tillbaks klämringen? Och orsaken är att manschetten inte får gå under klämringen för då kommer den inte tillräckligt långt ner?

Redigerat:
Precis så är det. Det här är ett av de vanligaste felen, och något som upptäcks direkt vid en besiktning. Gör inte hålet för stort nu bara.

jon_h skrev:
Precis så är det. Det här är ett av de vanligaste felen, och något som upptäcks direkt vid en besiktning. Gör inte hålet för stort nu bara.
Ok, tack.
:)

Oj... Vad mycket som hänt här! VS20 och VS30 instruktionerna är ju minst sagt röriga! Har absolut tolkat som du jakim när jag läst VS20 hänvisningen. Då blir det till att sätta tätarket direkt på VS20 då. En följdfråga på det. Tätarket på efter SISTA VS20 strykningen?

Problemet med tätarket och klämringen. Riskerar man att få det även om man använder Puruskniven?

Jepp, tätarket efter sista VS20-stryningen.

Med Puruskniven blir det helt perfekt, förutsatt att du har en Purusbrunn dårå.

jon_h skrev:
Jepp, tätarket efter sista VS20-stryningen.

Med Puruskniven blir det helt perfekt, förutsatt att du har en Purusbrunn dårå.
Självklart

Jag lyfte av klämringen och skar av överflödet och så tryckte jag tillbaks klämringen ända ner i botten och till sist drog jag på ett lager VS30 i skarven mellan manschetten och klämringen...

Hoppas det var ok nu....?

Jempa skrev:
VS20 och VS30 instruktionerna är ju minst sagt röriga!
Ja, röriga är bara förnamnet. Jag skulle nästan vilja påstå att dom är felaktiga.....

jakim skrev:
Jag lyfte av klämringen och skar av överflödet och så tryckte jag tillbaks klämringen ända ner i botten och till sist drog jag på ett lager VS30 i skarven mellan manschetten och klämringen...

Hoppas det var ok nu....?

Låter bra.

Nu har vi tätat färdigt golvet. Idag drar vi först stödlinjer, lägger ur klinkers utan fix för mäta och minimera småbitar. Hinner vi börja fixa dit några bitar så är ju lyckan gjord!
Tätarket var kladdigt! Sen var det töjbart, det fick man ju vara försiktig med. Puruskniven var en dröm och klämringen satt som en smäck.

Fortsatt fråga, har precis satt manschetten. Verkar inte som klämringen går helt ner botten, dock mer än väl förbi kanten på brunnen uppifrån sett. Tittar jag in mellan ringen och brunnen från sidan kan jag se lite lite av manchetten. Har jag tagit bort för lite då? Manchetten går inte förbi nedre kanten det som ska vara spåret för klämringen.
Brunnen är en jafo...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.