Mikael_L
Är alla någon slags polymerbaserade fästmassor, vad jag förstått.
Jag antar att de flesta tillverkare har något ekvivalent.

Men jag undrar var och när man använder dom, när passar det bra, och när ska dessa undvikas?

Jag funderar på om jag ska kakla köket med någon av dessa, men vill kolla så jag inte gör något fel.

Paul-Staffanstorp
Jag har själv använt Flexicolen bland annat för att slippa blanda fix av bekvämlighet och för att spara tid...
Har man en kakelsättning i en lgh på 5e våningen i ett kök så är det jäkligt bekvämt...
Även limmat golvgips med den...

Dock använder jag numera...
http://www.schonox.se/index.php?contentID=155&productID=2112&productcatID=255
...oftare då jag fastnat för denna eftersom den har en bättre huggförmåga så man kan lätt sätta plattor i ett kök på frihand och det torkar även fortare än Flexicolen och troligtvis är den billigare med. :)

Mikael_L
Då verkar jag inte vara så fel ute om jag kör med sådant till köket.
Det skulle vara lite skönt att ha en fästmassa som inte brinner och därmed stressar en så fördjefligt.

Jag läser att antingen underlag eller platta ska vara sugande. Om jag först rollar på primer på väggen med ett visst fuktspärrande inslag, får jag problem då?

Jag har över av en biltemaprimer som det står om:
"PRIMER F är en vattentät primer/fuktspärr
bestående av syntetisk elastisk harts i vattenemulsion.
När primern torkat är den vattentät och elastisk.

Paul-Staffanstorp
Jag glömde säga att detta även är godkänt för att använda på exempelvis spånskiveunderlag etc.jag hade dock aldrig kombinerat primer från ett fabrikat med fästmassa från ett annat då de inte är testade ihop... ;)

Mikael_L
I din yrkesmässiga utövning kan du givetvis inte chansa med sådant.
Och själv skulle jag aldrig blanda fabrikat i t.ex. badrummet - där blev det LIP från början till slut- men 4 kvm kakel över köksbänken, i helt privat regi. Tja där känner jag att jag vågar chansa lite. ;)

Jag har förvisso kvar en del LIP primer 54. Är även den lite fuktspärrande?

Jag antar att det är lite fiffigt att fukten i fog och fix i kaklet ovanför diskbänken inte tillåts vandra in i gipsväggen hur som helst!?!

Ska du spola mot kaklet? Jag har aldrig hört talas om någon fått en vattenskada bakom ett kökskakel. Vist är det bra att göra ordentligt, men att vattentäta bakom kökskakel är nog onödigt.

Tompa01 skrev:
Ska du spola mot kaklet? Jag har aldrig hört talas om någon fått en vattenskada bakom ett kökskakel. Vist är det bra att göra ordentligt, men att vattentäta bakom kökskakel är nog onödigt.
Han kanske ska slakta och stycka i köket o sen spola rent ;)

Nej skämt åsido så är det overkill. Har du gips så kan du gott låta det vara utan något fuktspärrande och låta ytorna andas plus vara sugande så limmet sätter sig riktigt

Mikael_L
OK, då skippar jag den fuktspärrande produkten från biltema.

Men jag kan/bör väl prima med LIP primer 54 åtminstone, innan kaklingen då?

edit:
Eller kanske inte då ... :o
När det inte står ett ord om det i bruksanvisningen ...

Redigerat:
Just för fästförmågan inte rört väggen utan låtit den vara sugande. Då har du inga krav om plattans egenskaper och får enklast fullt fäste

Även om jag upplever att de fäster bra ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.