532 läst ·
4 svar
532 läst
4 svar
LIP eller Kerasafe tätskiktsfolie?
Jag ska snart sätta upp tätskikt för första gången i ett väldigt litet badrum (2,2m2) och väljer mellan LIP och KeraSafe+.
Finns det några tydliga skillnader eller åsikter vilken av dessa jag ska välja? KeraSafe verkar vara billigare och jag har sett fler instruktionsfilmer på dem. T.ex. har de film på hur man gör runt fönster.
*LIP verkar köra med remsa i innerhörn vägg, medans KeraSafe viker den runt hörnet. Kanske lite krångligare vika runt, men en skarv mindre är ju annars bra?
*Båda verkar köra med att man viker ner på golvet +5cm, samt förstärkning innerhörn vägg/golv.
*LIP har samma lim till allt, Kerasafe måste man skifta mellan två olika.
*LIP smetar man på lim även uppepå alla skarvar när man är klar, ser lite extra säkert ut? Eller är Kerasafe så bra att de inte behöver...
Har jag missat något?
Vilken tror ni är lättast att göra rätt med? Eller kvittar det vilken jag väljer och att jag bara går på priset? Rummet är ju rätt litet så kanske inte blir enorm prisskillnad vad jag än väljer, och skulle därför kunna prioritera användarvänlighet.
Finns det några tydliga skillnader eller åsikter vilken av dessa jag ska välja? KeraSafe verkar vara billigare och jag har sett fler instruktionsfilmer på dem. T.ex. har de film på hur man gör runt fönster.
*LIP verkar köra med remsa i innerhörn vägg, medans KeraSafe viker den runt hörnet. Kanske lite krångligare vika runt, men en skarv mindre är ju annars bra?
*Båda verkar köra med att man viker ner på golvet +5cm, samt förstärkning innerhörn vägg/golv.
*LIP smetar man på lim även uppepå alla skarvar när man är klar, ser lite extra säkert ut? Eller är Kerasafe så bra att de inte behöver...
Har jag missat något?
Vilken tror ni är lättast att göra rätt med? Eller kvittar det vilken jag väljer och att jag bara går på priset? Rummet är ju rätt litet så kanske inte blir enorm prisskillnad vad jag än väljer, och skulle därför kunna prioritera användarvänlighet.
Jag har i dagarna satt Kiilto Kerasafe i våtrum för första gången i mitt liv och det verkar ha gått bra utan en enda luftbubbla.É ÉlPon skrev:Jag ska snart sätta upp tätskikt för första gången i ett väldigt litet badrum (2,2m2) och väljer mellan LIP och KeraSafe+.
Har jag missat något?
Valde Kiilto då det verkar vettigt i LF:s tätskiktstest. https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/tips-guider/tester/test-av-tatskikt/
Ja Kiilto har väl presterat bra vid flera av LF tester. Har för mig LIP begärde omtest någon gång och då klarade testet, men nu vid 2025 test verkar de ju blivit underkända igen. Men har för mig en del är skeptiska till LF tester men vet inte riktigt vad kritiken baserades på.A Arseface skrev:
Har fått för mig LIP är populärt här på forumet, men varför vet jag inte?
Du tycker det verkar tätt och bra trots att du inte smetar gegga ovanpå allt? Som de gör på LIP 9:20 min in på denna instruktion:
Läser man årets rapport på LF blir man ju inte så sugen på LIP. Läckage vid båda avloppsrören (samma sak tidigare års test) och även läckage vid flera golv-väggvinklar. Om jag förstod rätt hade de dock inte överlapp från vägg ner på golvet utan körde med en remsa där...? Men om båda varianter är godkända ska det ju inte spela någon roll.
https://www.lansforsakringar.se/493...ng-av-tatskiktsystem-for-vatutrymmen-2025.pdf
https://www.lansforsakringar.se/493...ng-av-tatskiktsystem-for-vatutrymmen-2025.pdf
Verkar som Kiilto även har en variant som fungerar till allt, Kiilto Pro KeraSafe Foil Attach. Men i de anvisningar man hittar visar alltid med K2 och KearaSeal så tar dessa två ändå. Beställer nog Kiilto idag. Ska flytspackla så snart det går och vill få iväg allt på samma beställning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Klippa eller inte thuja Brabant
Häckar, Buskar & Träd -
Söker Autoclip 127, hel eller delar
Robotgräsklippare -
Råd, klippa Brabant-häck eller inte?
Häckar, Buskar & Träd -
Gamla slipers eller annat?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Slipa ner och måla om befintliga snickerier eller köpa nya och måla?
Färg, Måla & Tapetsera