Vi har alla olika intressen! :)

En liten fråga:
Efter att Firefox i Ubuntu uppdaterades för ett tag sedan så har jag strul med filmklipp och grafik på hemsidor.
Dom enda filmerna jag kan spela är några enstaka youtube-klipp.

Finns det något tillägg som kan laddas ner som nu behövs efter uppdateringen?
Har kollat lite själv men jag har inte hittat något vettigt......

skalman1 skrev:
En liten fråga:
Efter att Firefox i Ubuntu uppdaterades för ett tag sedan så har jag strul med filmklipp och grafik på hemsidor.
Dom enda filmerna jag kan spela är några enstaka youtube-klipp.

Finns det något tillägg som kan laddas ner som nu behövs efter uppdateringen?
Har kollat lite själv men jag har inte hittat något vettigt......
Testa ett plug-in till Firefox som heter Flash-aid och kör Wizarden.

Det är som sagt säkert något flash-problem. Och dessa har jag löst genom att gå över till Chrome, som har det inbyggt. Med Firefox uppdateringar stup i kvarten så orkade jag inte hålla på med det längre.

-MH- skrev:
Har installerat Gnome Classic nu, tackl!

Ny djup fråga: Vilka bra program finns det för att skanna dokument och spara dem på hårddisk, gärna i något slags sökbart system. I värsta fall "skanna till PDF" eller liknande. Gärna enkelt att skanna många separata dokument.

Har så mycket papper som skall kastas...
Jag använder gscan2pdf (sudo apt-get install gscan2pdf). Tror det finns stöd för OCR, men inget jag testat, i de dokument jag scannar (räkningar, kvitton, bilpapper, mm.) känner jag inget behov av att kunna söka i dokumenten. Föredrar att spara allt som vanliga PDF'er eftersom "alla" kan läsa dom. Tyvärr finns inget bra stöd i linux för den scanner jag har nu, så för närvarande scannar jag allt i Win XP i vmware, sparar till png-fil och sedan kan man i gscan2pdf importera bildfiler istället för att scanna. Småbökigt, men funkar:)

Redigerat:
Lite roligt detta, för jag la ner projektet ett tag men har nu börjat. Och det program som fick mig att börja var just gscan2pdf, och det utan att jag mindes ditt tips :-)

En sådan sak som att man kan öppna en PDF, skanna till några sidor i slutet och spara, det gillar jag. Prövade OCR men den skannar för dålig upplösning, man måste ha runt 1200 dpi för att det skall bli bra har jag hört.

Redigerat:
Här rullar några virtuella maskiner med Ubuntu Server 12.04 LTS, och en med Ubuntu Server 12.10. Alla under ESXi. Xubuntu används för felsökning av skräp som normalt kör Windows, och Ubuntu Desktop 12.04 LTS för experimenterande.

Linux rullar bäst utan GUI :)

Är det lika problemfritt att ersätta Win8 med Ubuntu i en ny dator som det var att ersätta Win7?
Har för mig att jag har läst om något problem men kan inte minnas var.....

Min nuvarande dator behöver bytas ut rätt snart, och jag är inte särskilt sugen på att använda Win8 hemma också (gör det på jobbet).

Borde väl inte va nån skillnad?
Eller vi tänker olika?

Kan vara lite mer meck om den har UEFI och Secure boot på men Ubuntu ska fixa det med (har ingen labbburk som är så ny)

Okej, jag ska ta och köpa en så blir det att hålla tummarna.

Tack för svaren. :)

skalman1 skrev:
Är det lika problemfritt att ersätta Win8 med Ubuntu i en ny dator som det var att ersätta Win7? Har för mig att jag har läst om något problem men kan inte minnas var..... Min nuvarande dator behöver bytas ut rätt snart, och jag är inte särskilt sugen på att använda Win8 hemma också (gör det på jobbet).
Vad är det för dator du har?

M
Själv kör jag Gentoo. Allt annat, inklusive Ubunti tenderar till att sluta fungera om man försöker uppgradera nått till en version som inte följer med diston... :( Det är faktiskt nått som MS har fixat betydligt bättre än GNU, att bibliotek ofta inte är binärt bakåtkompatibla. Det går visserligen att kompillera om, och då funkar det oftast.

I Ubuntu 13,10, så kommer en gammal version av Evolution med som inte har stöd för TLS 1.2! För att uppgradera till nya Evolution måste en del bibliotek uppdateras, problemet är att andra saker i Ubuntu 13.10 inte är kompatibla med de nyare biblioteken... fail.

I Gentoo så slipper du detta problem, då du får en lista med appar som är beroende av den gamla versionen och kan installera om dem. :D

Micke64 skrev:
Själv kör jag Gentoo. Allt annat, inklusive Ubunti tenderar till att sluta fungera om man försöker uppgradera nått till en version som inte följer med diston... :( Det är faktiskt nått som MS har fixat betydligt bättre än GNU, att bibliotek ofta inte är binärt bakåtkompatibla. Det går visserligen att kompillera om, och då funkar det oftast. I Ubuntu 13,10, så kommer en gammal version av Evolution med som inte har stöd för TLS 1.2! För att uppgradera till nya Evolution måste en del bibliotek uppdateras, problemet är att andra saker i Ubuntu 13.10 inte är kompatibla med de nyare biblioteken... fail. Tror du haft otur. Kan du inte lägga till fler paketförråd hämta de andra programmen från andra källor. För min del fungerar det otroligt smidigt med Ubuntu, problemet är att jag gillar inte gränssnittet, måste byta från 10.04 nu så jag provar Mint.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.