Byggahus.se

Linjelaser / korslaser, Leica eller Bosch?

1. End
    Medlem · Nivå 10
    Sökte i forumet utan att hitta någon relevant tråd så det får bli en ny.

Tänkte mig runt 4000 men kan lika gärna bli 6000 eller 2000 bara det finns argument som håller :D
    Med andra ord struntar jag egentligen i budgeten bara det är något jag blir nöjd med.

Står just nu mellan Bosch GLL 3-80 P och Leica Lino L360 alt. Leica Lino L2P5

Just nu lutar det mer åt Bosch då den har linjer som gör den lämplig för att sätta upp innerväggar, kakla golv och vägg, markera ut spotlights i taket och sånt som jag vill ha den till. Leicorna saknar en linje för plattsättning. De kanske har en bättre modell än det jag länkade till?

Finns det kanske någon annan märke och modell som är värre än GLL 3-80P som jag missat?

Har personligen mer förtroende för Leica än Bosch rent allmänt men på specifikationen tycks Boschen vara minst lika bra som Leica vad gäller noggrannhet och har dessutom extra linje som ser ut att vara användbar.

Vad säger sekten? Kom gärna med åsikter och förslag!

2. P
    Medlem · Nivå 8
    Jag har boschen och är väl på det stora hela nöjd med den. Köpte den inför ett projekt där jag behövde den tredje linjen. Den har efter det använts till en hel del annat och det är ganska ofta som det visar sig att jag har nytta av den tredje linjen. Skulle jag tvingas köpa en ny skulle jag inte välja en utan. Det enda som jag egentligen skulle önska av boschen var att den var lite mer exakt. Min horisontella linje (Det är bara den jag kontrollerat) diffar ca 1mm/m. Det är hälften av vad som tillåts enligt spexen, men lite mycket i mitt tycke. Tittar man på de leicorna som du länkade ligger de rätt mycket bättre på det. Plus-minus 1-1,5 mm/5m jämfört med plus-minus 2mm/m för boschen. Det innebär ju att den bättre leican är 10ggr bättre än boschen. Men trots detta hade jag nog faktiskt valt boschen igen, tills någon presenterar en laser med tre linjer men med bättre noggrannhet.

3. End
    Medlem · Nivå 10
    Fast Bosch anger +- 0,2/m vilket blir 2 mm/10 m eller 1mm/5m så om man ska gå efter specifikationer är Boschen bättre på pappret än Leica.

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Nivå 19
    Är det så att avvikelsen blir större utifrån strålens tjocklek på korta avstånd men på på några meters längd blir den påverkan mindre? Vilket också påverkas av avståndet mellan lasern och ytan.

5. P
    Medlem · Nivå 8
    Där ser man. Jag var så säker på att det var 2mm, så det var det jag läste. Då ligger min utanför specen. vill minnas att den avviker ca 15mm över 20m. Men då hade jag tveklöst tagit boschen, men se till att kontrollera den när du får den så du kan byta den om den inte lever upp till vad de lovar.

Jag får kanske se över om jag kan få min justerad på något sätt.