Byggahus.se

Lini Träsvarv? Märklig dimension! Frågor om chuckar, dubbar etc.

1. Per Fieldstream
    Medlem · 2 inlägg

Per Fieldstream

Medlem
    Hej!

Har blivit med svarv och har lite frågor kring denna, märkt med en "sticker" som det står LINI på.
    Verkar finnas väldigt lite info kring vad detta är och den håller lite ovanliga dimensioner (i mina otränade ögon).
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0389.JPG
    DSC_0388.JPG
    DSC_0387.JPG
    DSC_0386.JPG
    DSC_0385.JPG
    DSC_0384.JPG
    DSC_0383.JPG

Det verkar vara väldigt svårt att byta ut chuckar, dubbar etc. till något som är, idag, vanligt förekommande på marknaden. Jag har mätt upp spindeln till 14mm (chuckfästet) och de saker jag fått med den är väldigt slitna alternativt stukade så de "vobblar" i svarven. De saker som finns på marknaden idag verkar hålla mest M24 eller M33 och adaptrar de emellan.

Någon som vet någon ting om denna svarv och var jag får delar till denna (materialfästen med spindeldim. M14).Eller vad jag skall göra för att få svarven in i "2000-talet" med de olika tillbehör som finns här, bl.a. vill jag byta dubb med men den verkar omöjlig att få av och byta...

Tack på förhand!

//per

2. H
    Medlem · Österbotten · 6 569 inlägg

heimlaga

Medlem
    Lini var någon sorts samföretag med Ejca och Luna inblandade. I praktiken en avdelning av Ejca i Värnamo som tillverkade maskiner specifikt för Luna under eget namn.

Svarven är väldigt liten och klen så jag tror att den egentligen inte är dimensionerad för att svarva större bitar på fri ände så därför fungerar den knappast särkillt bra med chuck.
    De flesta chuckar brukar ha insatsholkar att skruvain så man kan anpassa dem till andra spindelgängor än de som är populära på de vanligaste modellerna. Går det inte att byta till en ny insatsholk med nya friska gängor?

3. Per Fieldstream
    Medlem · 2 inlägg

Per Fieldstream

Medlem
    Tack för snabb respons och lite info! Jo, har kontaktat en smed som ska kika på den jag har och kanske lösa problemet att sätta i en ny insats som föreslaget, tror det är en bra idé.
    Sedan har jag ju problemet med andra reservdelar då, som att finna mothållsdubbar etc. som passar.
    Kanske ska man satsa på att få gjort eller påsvetsat något på befintliga så de är säkra att använda, de jag har nu känns lite slitna att jobba med alltför länge. Min tanke är att svarva alltifrån mindre skålar till bordsben etc. samt att börja bygga spön och då svarva upp handtag i trä och näver. Det problemet återstår att lösa med genomgående stänger etc. men måste får ordning på det jag har först ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.