Jag har fått en bandsåg av en vän men den vibrerar en del och klingan vandrar överallt.
Jag har tagit isär den delvis och kan inte känna något utmärkande spel i något lager.
Det verkar emellertid som att någon har bytt motor till den för remhjulet på baksidan av undre hjulet (avtaget på bilden) är dit skruvat på ett synnerligen oproffsigt sätt.
Jag har tänkt införskaffa en mätklocka så att jag kan bilda mig en uppfattning om det är koncentriskt eller var vibrationerna kan uppstå.
Min fråga är:
Har någon gjort vid en likadan maskin? Hur satt motorn monterad då?
Vet någon om det finns reservdelar att få tag på?
Kan man köpa nya remhjul?
Tacksam för tips och idéer
Jag har tagit isär den delvis och kan inte känna något utmärkande spel i något lager.
Det verkar emellertid som att någon har bytt motor till den för remhjulet på baksidan av undre hjulet (avtaget på bilden) är dit skruvat på ett synnerligen oproffsigt sätt.
Jag har tänkt införskaffa en mätklocka så att jag kan bilda mig en uppfattning om det är koncentriskt eller var vibrationerna kan uppstå.
Min fråga är:
Har någon gjort vid en likadan maskin? Hur satt motorn monterad då?
Vet någon om det finns reservdelar att få tag på?
Kan man köpa nya remhjul?
Tacksam för tips och idéer
Jag hade också vibrationsproblem med min identiska såg, äventyret och lösningen på mitt problem (övre hjulet löpte trögt upp/ner i sitt spår) kan läsas här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ligtvis-sorglig-historia.295084/#post-2709588
Det är verkligen en jättebra såg om du får ordning på den och jag har inte haft minsta problem sen jag fick rätt på den, så ge dig inte
https://www.byggahus.se/forum/threa...ligtvis-sorglig-historia.295084/#post-2709588
Det är verkligen en jättebra såg om du får ordning på den och jag har inte haft minsta problem sen jag fick rätt på den, så ge dig inte
Redigerat:
Tack, jag ska studera den tråden!
Jag har beställt mätklocka mm så nu ska vi se vad som kan vara i görning. Jag tror att ny remskiva måste inhandlas också.
Klicka här för att svara