Stort Grattis till tillökningen, och lycka till med bygglovet och byggandet..

/N

Idag hade vi vår slutbesiktning!:D Ingenting att klaga på utan allt var som man kunde förvänta sig. Vi hade en mycket bra KA som kändes seriös och ordentlig.

Nu är det bara att flytta in vilket vi tänkte börja med lite smått på söndagkväll:D

För de av Er som är lite nyfikna på vårt bygge kan jag hänvisa till www.linghem.blogg.se

Väntar fortfarande på gubbarna från Telia dock.....

Ett stort grattis till Jessica med familj till den lille:)

Hej på er!

Vi är ytterligare en familj som kommer bygga i Linghem på Sävsångarevägen (vet dock ej numret ännu..) men har tomt nr 1:269. Vi ska bygga ett Myresjöhus som heter Tångudden. Byggstart beräknas i september - en evig väntan men Myresjöhus har lång väntetid... men den som väntar på något gott... Inflyttning någongång i februari -09. Kul att se att fler ska bygga där eller håller på! Har inte varit ute och kollat på länge, men har hört och nu sett att det börjar hända en del! Kul!! Min familj består av mig själv och min man samt två barn en kille som är 4½ och en liten tjej på 2½. Hoppas att det blir många småkompisar i närheten! På återseende.:)

Redigerat:
begge skrev:
Lekplats
Det kommer att byggas en lekplats vid Peabs bygge (antar att den är allmän),
Det kommer att byggas en relativt liten liten lekplats, med en sandlåda, (innehållande ett lekbord)
och ett lekdjur typ myra elle mygga vid Peabs bygge. På vändplanen kommer det även att målas upp lite olika linjer i olika färger för lek.

Lekplatsen är inte allmän utan kommer att ägas och förvaltas av kedjehusen och radhusen på Sävsångarevägen som Peab byggt. Men alla snälla barn är nog välkommna ;)

För övrigt tänker komunen bygga en större lekplats vid Himnafjället snart.

begge skrev:
Telia
Telia kan erbjuda 0 kr i anslutningsavgift eftersom de kräver exklusivitetsavtal under ett par år, till skillnad från Stadsnätet som är öppet för fler operatörer. Bara att hoppas att telia har konkurrenskraftiga priser i framtiden.
Har försökt forska i hur länge Telias exklusivitetsavtal gäller, men inte fått något svar av Peab som bygger åt mig. Inte ens Telia visste , normalt var en löptid på 1,3,eller 5år men även 10 år kan förekomma påstod någon på Telia stadsnäts kundtjänst som jag tog upp frågan med.

Just nu stular Telia och jag kan inte teckna abonemang i nuläget för att det strular internt med inrapportering:mad:

Hej och välkomna till nya i tråden!

1:269, Vi kommer bli grannar, har tomt 1:271 och vår adress är sävsångarevägen 13 (tur man inte är vidskeplig!) Så gissningsvis har ni nr 15 (för det är väl hörntomten?). Kul att ni bygger tångudden, vi var inne på det ett tag (långt gånget), men lackade ur på säljaren och bygger nu med Eksjöhus istället. Byggstart i höst.

Lekplats vid Himnafjället kommer att bli en relativt stor, ligga vid den lilla dungen vid Gripvallen. En kompis var på samrådsmötet och tog karta över planeringen, och den ser bra ut. Bra med en stor lekplats på gångavstånd dit barnen på sikt kommer att kunna gå själva.

vill_villa skrev:
Hej och välkomna till nya i tråden!

1:269, Vi kommer bli grannar, har tomt 1:271 och vår adress är sävsångarevägen 13 (tur man inte är vidskeplig!) Så gissningsvis har ni nr 15 (för det är väl hörntomten?). Kul att ni bygger tångudden, vi var inne på det ett tag (långt gånget), men lackade ur på säljaren och bygger nu med Eksjöhus istället. Byggstart i höst.
Kul att ni vet - nr 15 kan nog funka (vi har hörntomten). Roligt att närmsta grannen är här! Tångudden blir toppen, men jag förstår vad ni menar med säljaren om det är Tommy ni menar. Har en del åsikter men än så länge har det funkat... Vad har ni valt för typ av Eksjöhus?

Redigerat:
Nu har vi fått bygglovet beviljat! Hurra! Fick dock en anmärkning på fasadkulör. Hade fyllt i NCS S2502Y, som vi hade läst oss till i antagandehandlingen (mellangrå), och den "avviker från de föreskrivna i färgsättningsprogram men bedöms ändå som lämplig". Missade telefontiden idag, men tänkte ändå ringa och fråga, tycker det är lite märkligt... Huvudsaken att det beviljades...

Huset blir ett något utökat Eksjöhus Havsvik.

Såg förresten på kommunens hemsida att nu är det bara 6 tomter kvar: 1:260 (A), 1:261 (B), 1:263 (D), 1:282 (X), 1:283 (Y), 1:284 (Z).

Vi har också fått bygglovet beviljat, planerad byggstart är augusti /Emil

Idag hände det! Vi har fått telefon i kåken. Hallelulja!:)
Givetvis var det strul ändå:mad: Någon nöt från Stadspartner som var de som grävde ner telekablar och elkablarna hade grävt ner prylarna fel! Man hade "missat" min tomt! I stället är allt förskjutet en tomt så att 1:285 har två anslutningar av allt!!!!!!!!! Nu får de komma tillbaka och gräva upp gatan igen inom kort! I rest my case.... Hoppas Ni andra får det lite lättare.

Kul att fler nybyggare har hittat hit till forumet. Välkommen 1:269.
Nästa vecka ska man tydligen påbörja grunden på våran granntomt 1:281 och huset är nog uppe om en månad.

Härligt att få telefon, Pirrepirre. Då fokuserar ni på tomt och garage nu???

Kul att även Begge fått bygglov beviljat.

Pratade med bygglovshandläggaren idag ang fasadfärgen, och tydligen är de två grå standard-nyanserna NCS S1502Y och NCS S3502Y. Inte som det står i Antagandehandlingen som ligger på tomtköns sida (eller i alla fall legat hittills) att NCS S2502Y skulle vara "standardfärg". Nu är den tydligen ok ändå, tack och lov. Inte kul om bygglovet hade blivit hängande på detta.

Vad lustig allt verkar vara, vi fick vårt bygglov godkänt i januari (eller feb) med färgkoden NCS S2502Y!! Utan anmärkning. På de papprena vi fått var det den och NCS S1502Y man kunde välja på. Det stod inget om NCS S3502Y alls...

Bygget har stått stilla några dagar borta hos EJG! Man har ju undrat varför Johan inte jobbade i helgen när han annars snickrar dygnet runt! Ett stort grattis till dottern:)

Själva håller vi på med garaget och granntomten 1:281 fick ett hus idag ;)

Telia var det ju också.... Tror jag inte nämnder dem just nu för då kommer jag inte att leva så länge till:mad:

GRATTIS EJG!!! De tittar ju ut till slut i alla fall...

Har sett att det varit kranar på området och att två hus till är påbörjade. Nu börjar det likna något! (Säger de som nog inte sätter spaden i marken förrän till årsskiftet... F-n vad allt tar låååång tid...)

Pirrepirre, bygger du garaget själv? I så fall ska jag o barnvagnen stanna till på lämplig promenad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.