Det är dax att börja med räcke mellan över- och undervåning, det är en surdeg som jag dragit på länge.
Det som har varit svårast har varit att komma på hur det ska se ut.
Inspirerad och stärkt av AndersG:s fina räcke har jag nu kommit in i slutplaneringen. Det kommer inte att bli som AndersG:s, den stilen hade inte riktigt passat här, istället kommer det att följa designen som är på altanräcket - en sorts förenklat skärgårdskryss. Eftersom det inte uppfyller kraven på 100mm springor osv så kommer hela insidan att vara täckt av härdglasskivor. Eventuellt fäller jag in små spots under överliggaren centrerade i varje kryss.
Jag var och handlade virke i helgen och for runt i Haninge, men jag kunde inte hitta fyrkantiga 95x95 eller 100x100 limträstolpar. Vanligt fyrkantssågat finns ju men jag vill inte använda det med tanke på risk för skevning.. Coop Forum hade pelare men de flesta hade infällningar och mönster och det funkar inte.

Finns det någon uppmärksam forumist som har sett sådana någonstans?

Du har möjligtvis ingen trapptillverkare i dina trakter som du kan köpa av? ??? Om inte, vilket träslag är du på jakt efter? Kanske kan jag hjälpa dig. ;)

Snickaren som gjorde mina stolpar limmade ihop själv. Kan det vara ett alternativ?

Vändllimmade stolpar 95x95 och 120x120 har man på "vår" brädgård i Sigtuna.

Limträstolpar håller som sagt lite avvikande mått precis som limträ i övrigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.