Tjoho!

Det börjar klia i möbelbyggarfingrarna och då vi behöver lite mer förvaringsmöbler så jag tänkte göra något liknande Ikeas Nornäs (som utgått), dvs med gerade hörn och där framsidan är fasad (se bild). Då vi tänkte måla den så är egentligen inte viktigt att det blir limträ utan annan lämplig skiva får gärna föreslås.

Annars är egentligen frågan var hittar jag limträskivor av lite bättre kvalitet? De jag köpte på hornbach var så mjuka så att jag är rädd för att en möbel i detta inte skulle hålla speciellt länge.

photo-4.jpg

13th Marine 13th Marine skrev:
Tjoho!

Det börjar klia i möbelbyggarfingrarna och då vi behöver lite mer förvaringsmöbler så jag tänkte göra något liknande Ikeas Nornäs (som utgått), dvs med gerade hörn och där framsidan är fasad (se bild). Då vi tänkte måla den så är egentligen inte viktigt att det blir limträ utan annan lämplig skiva får gärna föreslås.

Annars är egentligen frågan var hittar jag limträskivor av lite bättre kvalitet? De jag köpte på hornbach var så mjuka så att jag är rädd för att en möbel i detta inte skulle hålla speciellt länge.

[bild]
Ska den ändå målas hade jag övervägt att använda MDF. Det är relativt hårt och lättarbetat. Man måste lägga lite extra tid på "ändträt" när man målar dock.
Skall det vara limträ och inte gran eller furu så finns det ju limfog i flera olika träslag att köpa på lite mer välsorterade ställen, ask är lämpligt t.ex. Det blir dock ganska dyrt. Högre kvalité i gran och furu finns också, men de är nog lika mjuka tyvärr. Mindre kvist och helstav är väl det du får om du köper lite högre kvalité.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja, det är kanske enklast ändå. Och förhållandevis billigt.

Limfogskivor i ek hittar man ju också lätt på många ställen. Det kan kanske vara något?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det kan ju också vara nått, om man hittar det i rätt dimensioner och inte för tjockt, skulle faktiskt kunna tänka mig vitoljad ek eller liknande.

Fredricsons säljer limfog i hur många storlekar som helst, 20, 30 och 40mm tjocklek. Fingerskarvad eller helstav, ek, ask, björk, bok.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Får se om någon kan köpa ut till mig i så fall då de inte verkar sälja till privatpersoner. (om det inte var de som hade öppet först just det under speciella tider)

Langning på G ;)

Svårt att smussla en limträskiva bara

13th Marine 13th Marine skrev:
Får se om någon kan köpa ut till mig i så fall då de inte verkar sälja till privatpersoner. (om det inte var de som hade öppet först just det under speciella tider)
Fredagar 13-16 is your friend. Dom har rätt mycket limträskivor på lager i Arlöv så bara att åka dit o promenera runt o kolla. Även om du inte är kund kan du surfa in på deras hemsida och se utbudet (dock utan priser)

Skärmdump av produktlista med limträskivor markerade, från en byggvaruhemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.