1 688 läst ·
30 svar
2k läst
30 svar
Limträbalk hur kan man fästa mot golvet utan vinkelplåtar?
Det finns betongvägg på båda sidor av öppningen så det går. vilken montageskruv syftar du på?
Kan inte sånt. Men man borrar i betong, in med en plugg, borrar mindre hål genom pelaren för att gängan ska sätta sig och skruvar in någon sorts infästning?
Kan inte sånt. Men man borrar i betong, in med en plugg, borrar mindre hål genom pelaren för att gängan ska sätta sig och skruvar in någon sorts infästning?
Först borrar du tex ett 14mm ca 20mm in i stolpen på dom ställerna du tänker att fästa stolpen i väggen med..
Sedan tar du ett 5-6mm borr och borrar rätt igenom stolpen centrerat i det 14mm hålet när du har gjort detta så ställer du stolpen där den ska vara och borrar igenom med ett 6mm betongborr in i väggen, sedan när du har markerat ut borrhålerna så tar du bort stolpen och borrar upp hålen och sätter i plugg..
Sedan sätter du dit stolpen och skruvar i skruven och sedan kan du spackla eller plugga igen det 14mm stora hålet..
Sedan tar du ett 5-6mm borr och borrar rätt igenom stolpen centrerat i det 14mm hålet när du har gjort detta så ställer du stolpen där den ska vara och borrar igenom med ett 6mm betongborr in i väggen, sedan när du har markerat ut borrhålerna så tar du bort stolpen och borrar upp hålen och sätter i plugg..
Sedan sätter du dit stolpen och skruvar i skruven och sedan kan du spackla eller plugga igen det 14mm stora hålet..
Nu är allt inhandlat och pelarna ska fästas i betonggolv med armeringstång enligt dimensionering och ca 20cm in i pelarna.
Problemet är att dessa stänger är rostiga.
Är det okej? Eller finns rostfria stänger (ej gängade)?
Problemet är att dessa stänger är rostiga.
Är det okej? Eller finns rostfria stänger (ej gängade)?
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Det är OK, det är bara ytrost. Det tar så lång tid för den att rosta tillräckligt för att vara ett problem för att det bara ska vara en fråga för arkeologerna.K kladde skrev:
Låt mig säga så här: Man armerar betong med det. Betong är aldrig helt torr...
För många år sedan såg jag en länk här på Byggahus som löste exakt detta problem. Jag minns inte exakt hur den fungerade men det var ett fäste i golvet som var plant längs med golvet och inget stack ut från stolpen. På så vis kunde man ställa en stolpe i fullängd utan glipa mellan golv/tak och stolpe. När stolpen var på plats satte man en pryl i skruvdragaren och höll prylen mot stolpen medan man körde skruvdragaren. Med hjälp av magnetism skruvades då en skruv in i tak/golvfästet vill jag minnas. Kanske finns den lösningen fortfarande kvar och någon annan här har en länk till produkten?
Det hade kanske fungerat med ett vanligt vinkeljärn.
Skruva fast vinkeljärnet i golvet, ställ stolpen på vinkel järnet och sen skruvar du fast det uppstickande delen av vinkeljärnet i sidan på stolpen.
Sedan täcker du den uppstickande delen av vinkeljärnet med golvsockeln.
Skruva fast vinkeljärnet i golvet, ställ stolpen på vinkel järnet och sen skruvar du fast det uppstickande delen av vinkeljärnet i sidan på stolpen.
Sedan täcker du den uppstickande delen av vinkeljärnet med golvsockeln.